Om du mår dåligt

Alla mår dåligt ibland. Det kan vara för att det har hänt något jobbigt eller för att du undrar hur något ska bli. Men ibland kan du må dåligt utan att veta varför. Det finns saker du kan göra själv för att må bättre. Du kan också få hjälp att må bättre.

Person som lutar sidan av huvudet mot ena handen och som ser lite ledsen ut, illustration.
Ingen är glad hela tiden. Det hör till livet att vara ledsen ibland.

Du kan må dåligt av många olika anledningar. Till exempel för att du är stressad, har blivit osams med någon, har det jobbigt hemma eller i skolan, tror att du inte duger som du är eller är orolig för något.

Du kan också må dåligt för att du har varit med om en allvarlig händelse, till exempel har blivit utsatt för våld eller ett sexuellt övergrepp

Du kan också må dåligt utan att riktigt veta varför. Ibland finns det en anledning fast du inte vet vad den är. Vissa personer har också lättare för att bli oroliga eller nedstämda än andra. 

Det kan märkas i kroppen, på humöret och sömnen

Du kan till exempel få ont i huvudet eller ont i magen. Du kan få svårt att slappna av och sova bra. Du kan bli mer hungrig än vanligt eller få mindre aptit. Kanske blir du lätt ledsen och gråter. Det är också vanligt att bli arg och att få svårt att koncentrera sig.

Det kan kännas så även om det har gått lång tid sen du var med om något jobbigt eller farligt. Kanske känns det märkligt att må dåligt långt efteråt. Men det är inte konstigt eller ovanligt.

Berätta för någon

Försök att prata om hur du mår med en kompis eller en vuxen som du litar på. Det brukar kännas bättre efteråt. Det är viktigt att du berättar för någon om du har väldigt jobbiga känslor, till exempel om du känner att du inte orkar leva.

Ibland är det lättare att prata med någon man inte känner och utan att ses. Här finns en lista på ställen du kan kontakta på telefon, chatt och mejl om du mår dåligt.

Tips för att må bättre

Här är några saker som du kan göra för att känna dig starkare, gladare och lugnare:

  • Rör på dig, till exempel genom att träna eller promenera.
  • Ät bra mat. Det är bra att äta olika sorters mat och att äta mycket frukt och grönsaker. Försök att äta frukost, lunch, middag och något mellanmål varje dag.
  • Försök att sova tillräckligt mycket och på regelbundna tider. Det bästa är att sova på natten.
  • Gör saker som du gillar och umgås med personer som du gillar.

De här sakerna gör det lättare att klara av saker som du vill göra.

Att dricka alkohol eller använda andra droger är inte bra. Det kan göra att du mår ännu sämre.

Det finns mycket du kan göra själv för att må bättre. Men ibland är kan du behöva hjälp, till exempel om något mycket jobbigt har hänt.

Sök hjälp om du mår mycket dåligt

Du ska söka hjälp om du mår dåligt länge eller om du mår mycket dåligt. Kontakta till exempel en ungdomsmottagning, en vårdcentral eller barn- och ungdomspsykiatrin (bup). Du kan få hjälp av skolsköterskan eller skolkuratorn om du går i skolan.

Ring 112 eller kontakta en psykiatrisk akutmottagning om du eller någon annan mår väldigt dåligt och vill ha hjälp så fort som möjligt. Ring telefonnummer 1177 för att få veta var du ska söka hjälp.

Be någon du känner att hjälpa dig att kontakta vården om du behöver.

Vad tyckte du om den här texten?

Till toppen av sidan