Ångest

Det är en del av livet att känna sig rädd eller orolig ibland. Stark rädsla och oro som känns i kroppen kan vara ångest. Ångest är obehagligt, men inte farligt. Du kan få hjälp att hantera ångest om det påverkar dig mycket i livet.

En person som blundar och gömmer ansiktet i sina händer. Illustration.

Ångest syns oftast inte utanpå. Därför tror många att de är ensamma om att få ångest. Men ångest är vanligt.

Ibland används ordet ångest när något känns jobbigt, nervöst eller tråkigt. Men ångest är starkare än vanlig oro, och det brukar kännas obehagligt i kroppen.

Ångest är obehagligt men inte farligt

Ångest är obehagligt och kan kännas skrämmande. Känslorna kan vara så starka att du tror att du ska bli galen, svimma eller till och med dö. Men du kommer inte bli galen, svimma eller dö av din ångest. Känslorna är inte farliga.

Det finns flera sorters ångest. Och ångest kan kännas olika för olika personer.

Plötsliga panikkänslor kan vara ångest

Viss ångest kan komma plötsligt utan att du förstår varför och kännas tydligt i kroppen. Du kan till exempel känna ett tryck över bröstet, få svårt att andas eller märka att hjärtat slår snabbt eller hårt. Du kan också känna dig yr och svag eller bli torr i munnen.

Då kan det vara något som kallas panikångest. Det kan kännas mycket obehagligt men brukar gå över ganska fort.

Mycket oro under lång tid kan vara ångest

Ångest kan också visa sig som en oro som du känner nästan hela tiden.

Du kan bli spänd, få ont i kroppen, känna dig rastlös, orolig, irriterad eller ledsen om du ofta oroar dig för många saker. Du kan också få svårt att koncentrera dig, slappna av och sova.      

Starkt obehag i särskilda situationer kan vara ångest

Att känna obehag i vissa situationer kan också vara ångest. Det kan till exempel vara när du ska prata med någon du inte känner, eller prata framför en grupp. Eller för att åka hiss, ta en spruta eller vara ifrån någon som är viktig för dig.

Det kan bero på att du tänker att någon hemskt ska hända. Men oftast kommer inget farligt att hända.    

Går ångest över?

Ångest brukar gå över av sig själv, men det kan ta olika lång tid. Ibland går ångest över efter några minuter, ibland kan ångesten stanna kvar längre.

De flesta personer har haft ångest någon gång. Vissa personer får ångest oftare än andra.

Ångest kan bero på många saker

Du kan få ångest av flera anledningar. Här är några exempel:

  • Du har för mycket att göra, har för stora krav på dig själv eller oroar dig ofta för saker. Det är lättare att få ångest om du ofta är stressad eller oroar dig för att inte duga.
  • Du är i kris eller har varit med om något jobbigt. Till exempel förlorat någon eller något, eller utsatts för våld eller kränkningar.
  • Du ångrar något du har gjort eller inte gjort, och mår dåligt över det.
  • Du har problem som du inte kan lösa. Till exempel att du har det jobbigt hemma eller i skolan.
  • Du är nedstämd, har ätstörningar, tvångstankar eller något annat som gör det jobbigt för dig.
  • Du dricker alkohol eller använder droger.

Du kan också få ångest utan att du vet varför. Eller få ångest av sånt som du tänker inte borde ge ångest.

Kroppen reagerar när du får ångest

Ångest är egentligen till för att ge dig extra kraft om du behöver klara av en farlig situation. Till exempel genom att springa fort eller försvara dig mot något farligt.

Men ibland tolkar hjärnan en situation som farlig, fast den inte är det. Då kan kroppen dra igång en massa energi fast det inte behövs. Ibland kan det räcka med att du tänker på något läskigt, för att hjärnan ska tro att du är i fara.

Försök att inte undvika det som ger dig ångest

Det är jobbigt att få ångest ofta eller att ha ångest under lång tid. Det kan påverka dig på olika sätt.

Du kanske får svårt att vara ensam, för att du inte vill vara själv när du får ångest. Du kan få svårt att umgås med andra för att du inte vill få ångest bland andra personer.

Du kan bli orolig för att få ångest igen, och börjar undvika att göra vissa saker som du egentligen vill göra.

Men det är bättre om du kan fortsätta att göra sånt som är viktigt för dig, även om det kan göra att du får ångest. Att undvika saker som du är rädd för, kan göra ångesten värre.

Det finns bättre sätt att hantera ångest och du kan få hjälp om det behövs. Läs mer om vad som hjälper mot ångest.

Du kan få hjälp av vården

Ta hjälp om ångesten hindrar dig från att göra sånt som är viktigt för dig, eller om du behöver få prata med någon om din ångest.

  • Du kan kontakta elevhälsan, en ungdomsmottagning eller en vårdcentral.
  • Du kan kontakta studenthälsan om du studerar och ångesten har med studierna att göra.
  • Du kan kontakta bup, barn- och ungdomspyskiatrin, om du mår väldigt dåligt av ångesten eller om den påverkar ditt liv mycket.
  • Du ska söka hjälp direkt om du har så stark ångest att du har svårt att stå ut. Du kan till exempel kontakta en psykiatrisk akutmottagning.
  • Du ska ringa 112 om du har tankar på självmord eller på att skada dig själv.
  • Du kan alltid ringa 1177 och få sjukvårdsrådgivning och råd om var du kan få hjälp.

Mer på UMO

Till toppen av sidan