PMS

Ditt humör kan förändras dagarna innan du får mens om du har PMS, premenstruellt syndrom. Du kan också få ömma bröst eller känna dig svullen i kroppen.

Två vänner som frågar en annan "Ska du med och äta pizza". Hen svarar: "Nej, jag ska hem. Jag har PMS, jag behöver vila.", illustration.

PMS innebär att ditt humör kan förändras dagarna före mens. Du kan också få andra besvär.

PMS kan kännas på olika sätt

Det är olika från person till person hur PMS känns. Du kan också känna av PMS olika mycket olika månader. Du kan känna en eller flera av de här sakerna dagarna före mens:

  • Du känner dig irriterad och lättretlig.
  • Du känner dig orolig eller får ångest.
  • Du får snabba humörsvängningar.
  • Du känner dig nedstämd och får mindre lust att hitta på saker.
  • Du känner dig trött och får mindre energi.
  • Du får svårare att sova.
  • Du blir svullen i kroppen, särskilt över magen.
  • Du känner av spänningar i brösten eller att de blir ömma.
  • Du får huvudvärk.
  • Du blir hungrigare än vanligt och sugen på sött.

PMS brukar börja upp till en vecka före mensen och försvinna när mensen kommer. Men du kan känna av PMS de första två till tre dagarna av mensen också.

En del har besvär även under ägglossningen, ungefär två veckor före mensen. Ibland kan PMS pågå från ägglossningen fram till mensens start.

Besvären är oftast borta veckan efter mens.

Vad kan jag göra själv?

Det finns olika saker du kan göra för att lindra PMS. Att göra saker du mår bra av och som gör att du slappnar av kan lindra besvären. Här är några fler tips:

  • Rör på dig, till exempel genom att träna eller gå promenader. 
  • Du kan träna avslappning, till exempel yoga eller mindfulness.
  • Försök att ta det lugnt och låta bli att stressa.
  • Se till att sova tillräckligt.
  • Se till att du äter bra mat och att du äter på ungefär samma tider varje dag.

Håll koll på menscykeln

Eftersom PMS alltid kommer innan du får mensen kan du lära dig att känna igen hur det känns. 

En årskalender där några dagar i månaden är inringade, illustration.
En årskalender där några dagar i månaden är inringade, illustration.

Det kan kännas lättare om du vet varför du mår som du gör och att det går över. För att vara bättre förberedd kan du till exempel skriva in dagarna du har PMS i en kalender. Det finns också flera olika appar som gör det lättare att hålla koll på var i menscykeln du är.

Du kan också berätta för personer i din omgivning när du har en period med PMS. De kan ha lättare att förstå och ge stöd om de vet varför du mår som du gör.

Ta hjälp om du har mycket besvär

Du kan kontakta en ungdomsmottagningvårdcentral eller gynekolog om du tycker att din PMS påverkar dig mycket. De kan hjälpa dig att hitta sätt att lindra besvären. Det är olika för olika personer vad som hjälper. Därför får du pröva dig fram för att hitta det som hjälper just dig.

Du kan till exempel få samtalskontakt vid några tillfällen, eller kanske hjälp att öva på avslappning eller mindfulness. För vissa kan samtalsterapi funka.

Även p-piller eller andra läkemedel på recept kan hjälpa mot PMS.

Att ha någon i sin närhet som har PMS

När någon har PMS påverkar det ofta även dig som till exempel är kompis, pojkvän eller flickvän. Här är några tips på saker du kan göra för att hjälpa hen och även dig själv att må bättre:

  • Håll koll på personens menscykel och var förberedd när en period med PMS är på väg.
  • Prata med personen om hur ni ska göra när hen har PMS. Det är bäst att prata om det när hen inte har PMS.
  • Gör en plan tillsammans för vad personen som har PMS kan göra för att må bättre. Och vad du kan göra för att må bättre själv.

Vad tyckte du om den här texten?

Till toppen av sidan