Tvångssyndrom (OCD)

De flesta människor känner att de behöver dubbelkolla saker ibland. Eller göra på ett visst sätt för att undvika otur. Men om du får ångest om du inte tänker eller gör på ett visst sätt, kan du ha tvångssyndrom. Det kan vara väldigt jobbigt men det finns bra hjälp att få.

En person som ser lite ledsen ut står framför ett handfat och ser på sig själv i spegeln. Illustration.
"Nu kommer de där tankarna igen, men de kommer att gå över."

Alla kan ha tvångsliknande tankar och idéer ibland. Till exempel att kolla att dörren är låst en extra gång. Eller få för sig att det kan betyda otur att nudda strecken på trottoaren. Det är vanligt och brukar oftast inte vara tvångssyndrom.

Men om känslor av tvång påverkar dig mycket kan du ha tvångssyndrom. Till exempel om tvånget tar mycket tid, får dig att må dåligt eller gör att du inte kommer iväg till skolan eller jobbet.

Det är vanligt att försöka dölja sina tankar och beteenden när man har tvångssyndrom så att andra inte ska märka något. Men det är alltid bättre att be om hjälp än att hålla det som är svårt för sig själv.

Du är inte ensam om att ha tvångssyndrom och det finns bra behandling. Tvångssyndrom kallas också för OCD. Det är en engelsk förkortning för Obsessive Compulsive Disorder.

Vad innebär tvångssyndrom?

Du som har tvångssyndrom har så kallade tvångstankar. Tankarna kan leda till att du måste göra vissa saker för att få mindre ångest. Eller för att du tror att det kommer att hända något hemskt annars. De saker du gör kallas för tvångshandlingar.

Det är vanligast att ha både tvångstankar och tvångshandlingar när man har tvångssyndrom, men en del personer har bara problem med jobbiga tankar.

  • Tvångstankar kan vara tankar och fantasier som kommer fast du inte vill. De kan vara störande, kännas obehagliga, göra att du får ångest eller känner äckel. Tvångstankarna kan vara så starka att du får svårt att fokusera på annat. Det är vanligt att tankarna handlar om att man ska göra andra besvikna, skada någon eller orsaka en katastrof. Det är också vanligt att vara väldigt rädd för baciller och vara rädd för att bli smittad av olika sjukdomar.
  • Tvångshandlingar kan till exempel vara att du känner ett tvång att sortera saker på ett visst sätt eller att rabbla ett visst ord tyst för dig själv. Andra exempel kan vara att du måste tvätta händerna ofta för att du är rädd för smuts eller bakterier. Eller att du måste kolla att spisen är avstängd fast du redan har gjort det flera gånger, för att du är rädd för att det ska börja brinna annars.

Hur mycket tid tvångstankarna och tvångshandlingarna tar är olika för olika personer. Du kan känna mer tvång under vissa perioder och mindre under andra.

Vad kan jag göra för att må bättre?

Det är ett viktigt att förstå att de störande tankarna, känslorna och handlingarna är ett problem. Och att du kan bli bättre. Du kan börja med att pröva något av det här:

  • Prata om dina tankar och känslor med någon du litar på, till exempel en kompis, förälder, släkting eller skolsköterska.
  • Rör på dig. Du kan till exempel promenera eller gå och träna. Det brukar minska ångest och oro.
  • Öva på att låta jobbiga tankar och känslor komma utan att försöka bli av med dem. Tvångstankar och tvångshandlingar ökar ju mer du oroar dig och ju mer du försöker undvika dem. Men om du bara låter tankar och känslor komma kan de minska efter ett tag.

Det kan vara svårt att öva på att stå ut med jobbiga tankar och känslor. Du kan behöva hjälp och stöd för att våga.

Var kan jag få hjälp?

Du kan kontakta en ungdomsmottagningelevhälsan eller en vårdcentral för att få hjälp och stöd. De kan hjälpa dig att få kontakt med en specialistmottagning om det behövs.

Du kan också kontakta barn- och ungdomspsykiatrin, bup, om du är under 18 år. Är du över 18 år kan du kontakta en vuxenpsykiatrisk mottagning.

Vilken hjälp kan jag få?

Vilken hjälp du får beror på hur dina problem ser ut.

En vanlig behandling är terapi. Då får du tillsammans med en psykoterapeut träna på att utsätta dig för det som känns jobbigt, och sedan låta bli att göra tvångshandlingar. Till exempel kanske du får smutsa ner händerna och sen arbeta mot ångesten genom att inte tvätta dig på en gång, om det är det som du tycker är obehagligt. Efter en stund brukar ångesten minska utan att du har tvättat händerna.

Du kan också behöva medicin för att må bättre.

Du har alltid rätt att vara med och bestämma om din vård och behandling. Ställ frågor om du inte förstår. Du kan också be att få informationen nedskriven eller översatt för att läsa den i lugn och ro.

Mer på UMO

Till toppen av sidan