Panik - lämna sidan!

Tvångssyndrom (OCD)

De flesta personer dubbelkollar saker ibland, eller gör saker för att undvika otur. Men det kan vara tvångssyndrom om du får jobbiga tankar mot din vilja och känner dig tvingad att göra vissa saker. Tvånget kan ta mycket av din tid, och det är vanligt att ha ångest. Du kan få hjälp om det är så för dig.

Person som står framför ett handfat och ser ut att må dåligt. Illustration.
Det kan vara svårt att komma i tid till saker om du till exempel känner dig tvingad att tvätta händerna ofta och länge.

Alla kan ha tankar och idéer som de känner att de måste följa ibland. Till exempel att kolla att dörren är låst en extra gång eller att undvika att nudda strecken på trottoaren. Det är vanligt och brukar oftast inte betyda att man har tvångssyndrom.

Men om känslor av tvång påverkar dig mycket kan du ha tvångssyndrom. Till exempel om tvånget tar mycket tid, får dig att må dåligt eller gör att du inte kommer iväg till skolan eller jobbet.

Många med tvångssyndrom försöker dölja sina tankar och beteenden, så att andra inte ska märka något. Men det är bättre att du ber om hjälp än att du försöker klara det själv.

Du är inte ensam om att ha tvångssyndrom och det finns bra hjälp mot det. Tvångssyndrom kallas också för OCD. Det är en engelsk förkortning för Obsessive Compulsive Disorder.

Vad är tvångssyndrom?

Tvångssyndrom innebär att du har så kallade tvångstankar och tvångshandlingar. Tankarna kan göra att du tror att du måste göra vissa saker för att få mindre ångest. Eller för att du tror att det kommer att hända något hemskt annars. De saker du gör kallas för tvångshandlingar.

Det är olika för olika personer hur mycket tid tvångstankarna och tvångshandlingarna tar. Det är vanligt att känna mer tvång under vissa perioder och mindre under andra.

Tvångstankar kan handla om olika saker

Tvångstankar kan vara tankar och fantasier som kommer fast du inte vill. Här är några exempel på vad tankarna kan handla om:

  • Du tror att du ska göra andra personer besvikna.
  • Du är rädd för att du ska skada någon.
  • Du tänker att du kan vara anledningen till att det kommer hända något hemskt.
  • Du är rädd för baciller.
  • Du oroar dig för att bli smittad av olika sjukdomar.

Tankarna kan vara störande, kännas obehagliga, göra att du får ångest eller känner äckel. De kan vara så starka att du får svårt att fokusera på annat.

Tvångstankar kan skapa tvångshandlingar

Tankarna kan få dig att känna att du måste göra vissa saker. Här är några exempel på vanliga tvångshandlingar:

  • Du känner att du måste sortera saker på ett visst sätt tills det har blivit helt rätt.
  • Du måste rabbla ett visst ord tyst för dig själv för att undvika att något hemskt händer.
  • Du känner dit tvingad att tvätta händerna väldigt ofta för att bli av med smuts eller bakterier.
  • Du kollar att spisen är avstängd eller att dörren är låst, fast du redan har gjort det flera gånger.

Tvånget att göra såna här saker kan vara väldigt starkt, och det är vanligt att få ångest av att inte göra dem. Tvångshandlingar kan ta mycket tid och göra det svårt att hinna med annat i livet.

Du kan få hjälp om du mår dåligt av tvånget

Försök att berätta för någon du litar på om du har det jobbigt. Du kan till exempel prata med en kompis, en förälder, en släktning eller en vuxen i skolan. Det är bra om du kan få stöd av personer omkring dig.

En annan viktig del i att må och funka bättre är att förstå hur tvånget påverkar dig. Du kan börja med att fundera över det här sakerna:

  • Är de störande tankarna och handlingarna är ett problem för dig?
  • Påverkar de ditt liv på ett jobbigt sätt?
  • Får du ofta ångest av dem?

Om du svarar ja på någon av de frågorna bör du kontakta vården, så du kan få hjälp att må bättre.

Du kan kontakta en ungdomsmottagningelevhälsan eller en vårdcentral för att få hjälp och stöd. De kan hjälpa dig att få kontakt med andra mottagningar om det behövs.

Du kan också kontakta barn- och ungdomspsykiatrin, bup, om du är under 18 år. Är du över 18 år kan du kontakta en vuxenpsykiatrisk mottagning.

Det finns olika sorters hjälp

Det är vanligt att få samtalsstöd och hjälp av någon professionell. Vilken hjälp du får beror på vilka problem du har. Det brukar vara bra om både du och personer som är nära dig får lära er mer om hur tvångssyndrom funkar.

Du kan få träna på att stå ut med sånt som är jobbigt tillsammans med någon som jobbar med tvångssyndrom. Till exempel kanske du får smutsa ner händerna utan att tvätta dig direkt efteråt, om det är ett tvång för dig att tvätta händerna. Då får du hjälp att hantera ångesten som det ger dig.

Att öva lite i taget på saker som är obehagliga är ett sätt att vänja sig vid dem. Då kan tvångstankarna och tvångshandlingarna få mindre makt över dig. Efter ett tag brukar ångesten minska och det blir lättare för dig att själv bestämma över ditt liv.

En del personer kan också behöva medicin för att bli bättre. Det är en läkare som avgör om det kan vara bra för dig att pröva någon medicin.

Tveka inte att be om hjälp om tvång gör att du mår dåligt. Du är värd att må bättre och få ett enklare liv.

Till toppen av sidan