Om nedstämdhet

Alla känner sig ledsna, nedstämda eller oroliga ibland. Det är en del av livet och att vara människa. Oftast går det över efter ett tag. Det finns saker du kan göra själv för att må bättre. Du kan också få hjälp om du behöver.

Person som lutar sidan av huvudet mot ena handen och som ser lite ledsen ut, illustration.

Nedstämdhet kan bero på olika saker

Ibland kan det vara något särskilt som gör att du känner dig ledsen och nedstämd. Men det är också vanligt att känna sig nere utan att det har hänt något speciellt. Här är några exempel på sånt som kan göra att du blir ledsen och nedstämd:

  • När livet förändras på något sätt. Till exempel att du flyttar, byter skola eller blir arbetslös.
  • När det blir problem i relationer med familj, vänner och andra. Det kan vara att du blir osams med en kompis eller dina föräldrar. Eller att det tar slut med den du har varit ihop med.
  • När något känns jobbigt. Till exempel att dina föräldrar eller vårdnadshavare bråkar eller ska skiljas. Eller att en kompis eller någon annan du bryr dig om mår dåligt.
  • När du har varit stressad under en längre tid, kanske för att du har haft för mycket att göra.
  • När du har sovit för lite under för lång tid.
  • När du är orolig eller bekymrad över något. Till exempel din sexualitet, hur din kropp utvecklas eller hur framtiden ska bli.

En del personer känner sig mer nedstämda under vissa årstider. Till exempel på vintern för att det är så mörkt ute och för att det kan vara svårare att hitta på saker som man mår bra av.

Många känner sig mer ledsna och nedstämda dagarna innan mens.

Det är okej att vara ledsen och nedstämd ibland

Det är inget fel med att vara nedstämd ibland, det är vanligt att känna så. Du behöver inte vara rädd för svåra känslor. Gråt om det känns som att du vill göra det. Ibland händer det jobbiga saker och då behövs det ofta lite tid innan det känns okej igen.

Nedstämdhet går oftast över

När man mår dåligt är det lätt att tro att det alltid kommer att vara så. Du kanske inte ens minns när du var glad sist. Då är det bra att tänka på att nedstämdhet brukar gå över. När du mår bättre kanske du till och med har svårt att komma ihåg hur det var att känna sig så nere.

Vad kan jag göra för att må bättre?

Du kan själv påverka ganska mycket hur du mår. Att röra på sig är bra, till exempel genom att promenera, dansa eller träna. 

Det är också viktigt att äta bra mat och att sova lagom mycket. Då kan det bli lättare att klara saker som annars känns jobbiga. Tänk på att du kan bli trött av både för mycket och för lite sömn.

Undvik alkohol och andra droger. Alkohol och droger gör ofta att nedstämdhet och oro blir värre. De kan också vara orsaken till nedstämdhet.

Det finns fler saker som kan vara bra att göra om du är nedstämd. Här är några tips:

  • Prata med någon om hur du mår.
  • Gör sånt som du brukar tycka om att göra när du mår bra.
  • Skriv dagbok.
  • Hör av dig till någon som brukar göra dig glad.
  • Gör något kreativt, till exempel måla, skriva dikter eller spela musik.
  • Försök att vara utomhus mitt på dagen när det är ljust.
  • Lyssna på en podd eller titta på en serie om du behöver vila från jobbiga tankar.

Här kan du läsa vad andra gör när de vill må bättre.

Berätta för någon

Berätta för någon hur du mår. Det kan kännas svårt, men att berätta kan göra att det känns bättre efteråt. Du kan prata med en kompis, en förälder, en lärare eller någon annan du litar på.

Att berätta kan också hjälpa andra att förstå att du behöver stöd. Personer i din närhet kanske tycker att du verkar arg eller sur, och förstår inte att det beror på att du är ledsen och mår dåligt. Det är lättare för dem att stötta dig om de vet hur du mår.

Var kan jag få mer hjälp och stöd?

Du kan börja med att prata med någon på en ungdomsmottagning,  en vårdcentral eller elevhälsan på din skola om du känner dig nere. Där jobbar personer som är vana att ge hjälp och stöd till unga som inte mår bra. Den du träffar kan också hjälpa dig att få kontakt med till exempel en psykolog eller läkare om det behövs.

Det finns också ställen du kan kontakta genom att ringa, mejla eller chatta för att få hjälp och stöd. Där kan du vara anonym om du vill. Här finns en lista på ställen att kontakta om du mår dåligt.

Mer på UMO

Till toppen av sidan