Panik - lämna sidan!

UMO frågar: Vad tycker du hjälper mot ångest?

Ångest kan kännas väldigt jobbigt. Vad som hjälper mot ångest kan vara olika för olika personer. Här kan du läsa vad andra tycker funkar bäst.

Svar: 

  • Jag brukar prata med någon jag litar på. Lyssna på musik hjälper också ibland. Jag tycker också att det hjälper att sjunga. När man sjunger får man ut väldigt mycket känslor som annars inte kommer ut.
    /Julia
  • Musik
    /Maria
  • Nu har jag inte så mycket ångest, men jag är stresskänslig och har mått väldigt dåligt och haft väldigt mycket ångest. Men det jag brukar tycka hjälper mig är att få prata med någon som jag är trygg med och litar på (svårt med tillit) som tröstar mig och peppar mig upp. Hjälper mig med att avleda ångesten med ångestlekar. Femleken och fönstret. Andas i en fyrkant (fönstret) andas in så lungorna blir fulla, håll 4 sek. Sen tömma lungorna helt och hålla 4 sek. Om och om igen. Femleken: Man ska t ex hitta 5 runda saker i ett rum eller där man är. Då avleder man ångesten och vinner över den ytterligare en gång. Lycka till. Jag vet hur det känns att ha ångest och panikattacker.
    /14 årig tjej som gått bredvid helvetet
    Jag brukar kolla på någonting bra eller pyssla eller färglägga eller hålla på med fidgettoys typ. Jag gillar även att vara med djur och kompisar så att man kan prata ut och någon lyssnar. Jag gillar även att äta något gott eller bara vara ifred och vila. Stay strong bejbs!!! ;)))
    //orangutangbäbis från urtiden med problem
  • Gå ut i skogen och gråt, sitt på en sten :( Krama ett djur:) Sedan brukar jag äta god mat och vara med en kompis, prata!! Kör hårt och kom ihåg, ångesten går över :)
    /ledsen piraya
  • Vad jag tycker hjälper mot min ångest är :
    1: Lyssna på din favoritmusik
    2: Hoppa in i en varm dusch/bad
    3: Ut och gå en låååång promenad
    4: Skriva lite på typ en bok på wattpad (kan vara om vad som helst)
    /hanna
  • Gäller mer vid ångestattack:
    - Hålla händerna under kallt rinnande vatten.
    - Röra vid/kolla på olika saker runt om och högt säga vad det heter. Hjälper bättre om man rör vid det.
    /i
  • Att göra det som man tycker bäst om
    /*__-__.*
  • När jag har ångest brukar jag krama någon om den är i närheten. Annars brukar jag lyssna på rolig musik eller kolla på nåt roligt, för det hjälper jättemycket att få bort känslorna. Men om det verkligen är ett problem borde du prata med någon om det och sedan se om det blir bättre.
    /Moa
  • Min ångest är helt borta efter jag började läsa böcker om personlig utveckling och visste att det var jaaaag som skapade ångest!! att läsa böcker om hur man älskar sig själv och förstår världen och människor bättre blev man starkare på inre sida.
    /Hanna
  • Försöka att avleda tankarna. Tex med att städa. ut och gå ringa nån som man kan tala med.
    /Janne
  • Att lyssna på på någonting som gör dig trygg eller känner dig trygg.
  • När jag får ångest tycker jag att det är skönt att prata med min bästa kompis. Hon är någon som lyssnar och stöttar. Det är också skönt att rita, lyssna på musik, poddar eller bara vara med vänner som inte vet att man har ångest och prata om något annat.
    /Person
  • Jag brukar gå ut när det är mörkt med hög musik i airpodsen, mest lite mer sorglig musik, sätter mig oftast på en parkbänk eller nått o ba tänker o antagligen börjar gråta, skönt o få ut känslor men gillar inte att va hemma utan går ut för då är ja ensam
    /En tjej som har ångest över sommaren
  • Att vara med någon vuxen som känns ”normal”. Tanka deras normalitet och vara mekaniskt göra det som ska göras fast jag inte vill. Till slut lättar det lite.
    /Nora
  • Det enda som hjälper mig är att vara ute men eftersom det är för kallt nu på vintern så kommer ångesten tillbaka när jag har kommit hem och varit hemma ett tag. På kvällen blir det bättre när det är mörkt.
    /Ständigt ensam
  • ANDAS! Djupa långa andetag och ta fram penna och papper. Skriv ner exakt vad du känner och sen elda upp pappret. Det hjälper ofta i stunden för mig, det är som att först bara kasta ut allt obehagligt och sen bara försvinner det när jag eldar upp pappret. Kommer givetvis inte hjälpa alla gånger eller alla personer men det är ett tips att testa!
    /Hadiraja
  • Ringa min partner eller familj, meditera, kolla memes och roliga videos.
    /K
  • Meditation! Även om du tror på det eller ej så är det iallafall något som lugnar och får dig att släppa obehagliga tankar.
    /Hadiraja
  • Jag brukar ta djupa andetag vare sig om det är hemma eller ute. Jag blir väldigt emotionell och gråtfärdig när jag ringer någon nära som förstår min ångest (syster och pappa) men de brukar trösta mig och lugna ner mig. Min ångest har blivit värre av att vara ensam nu under mitt första år på gymnasiet och det som hjälpt mig med det är att prata med min skolkurator. Hon är helt underbar! Ibland behöver man helt enkelt ha en ”fuck it” mentalitet. Äg ångesten och ÄG DIG SJÄLV! Hoppas du som läser detta kan känna igen dig för jag lovar dig att du inte är ensam och önskar att din ångest dämpas. Våga prata med någon för det hjälper. Min skolkurator brukar säga att ångest och dåliga minnen finns i boxar och för varje gång man pratar om det töms boxen så småningom men såklart fylls den på genom livet gång men jag tyckte det var något vackert och fint sagt. ❤️
    /Anonym (S)
  • Rita, lyssna på musik eller pyssla med något. Ibland kan det hjälpa att städa och få tankarna på annat.
    /N
  • Själv så tycker jag typ krama ett gosedjur eller vara med min katt.
    /Milly<3
  • Du kanske går ut och hittar på saker med dina föräldrar! Det som du är intresserad av. Då kommer du bli jätteglad och minska ångesten helt och hållet! Om man sitter hemma och gör ingenting, bara kollar på väggen, då kanske du får ännu mer ångest! Så det gäller att hitta på saker så får du mer nytta av det. :)
    /Mandana
  • Jag brukar prata lugnande med mig själv, läsa eller sjunga
    /Anonym
  • Prata i telefon med någon man är nära. Djupandas med magen. Sätta på hög musik i lurarna så att man inte hör sina tankar. Prata med mig själv och utmana mina rädslor ”vad är det värsta som kan hända? ”Har det hänt någon gång förut eller tror du bara att det kommer hända?” Skriv ner det du fruktar, vad du tror kommer hända, genomför det du fruktar och utvärdera efteråt om det du fruktade hände eller inte. Antidepressiva mediciner och lugnande mediciner. Promenader 30 min/dag. Handarbete som sticka, virka, måla. Yoga/mindfulness.
    /Linda
  • Yoga, laga mat länge, umgås med en kompis, gå en promenad, virka och titta på en feel good serie :)
    /L
  • Att meditera och göra andningsövningar. Det finns bra appar för det.
    /Jey
  • Att vara med en snäll kompis som får mig att må bra.
    /Denise
  • Ritar mina känslor, som människor. Som för att kunna ta avstånd från dem och på något sätt förstå dem bättre. Bry mig om dem mer.
    /Hedvig
  • Skriva ner vad jag har ångest över, vad jag är rädd för ska hända.
    /Olivia
  • Prata med mig själv å säga Fuck ångest Fuck stress å Fuck rädsla så brukar det gå över:)
    /A
  • Var ensam nånstans, typ inlåst i ett badrum, och sitt där o lyssna på nån bra musik. Jag har alltid med mig en liten låda med saker som gör en lugn.
    /Anonym
  • Jag brukar kolla på youtube och bara försöka tänka på någonting annat, men om det inte funkar så kan man gå till någon man litar på och prata ut rejält. Gör saker som du tycker är roliga för att få tankarna på andra spår, du kan till exempel baka något som du tycker är gott. Lycka till❤️
    /Anonym
  • Kramar. Massage. Shiatsu. Att simma i havet. Träffa en vän. Äta god mat med en vän.
    /Annette
  • Prata med någon som du känner dig trygg med till exempel en förälder. Håll det inte inom dig. Det känns mycket bättre när man sätter ord på sina tankar och känslor. När man håller allt inom sig blir ångesten värre. Om ångesten kommer tillbaka kan du ta en dusch eller göra något annat som avleder. Ett bra sätt är att tugga tuggummi. Försök göra sådant som du tycker är kul för att tänka på annat.
    /Avokado
  • Jag brukar träna, gå ut med mina hundar, städa, måla, vara med mina kompisar eller spela kort med familjen. Helt enkelt så brukar jag göra saker som hjälper mig att fokusera och tänka på något annat än min ångest. Men detta hjälper bara när jag känner att min mer lindriga ångest är på väg. När det är som värst och jag känner att jag håller på att få en ångestattack så tar jag ångestdämpande som jag har fått utskrivet och försöker så gott det bara går att lugna ner mig.
    /Anonym
  • Brukar skölja mina handleder i iskallt vatten eller ta av skorna och trycka mina fötter mot det kalla golvet, brukar hjälpa
    /Människa

Mer på UMO

Nedstämdhet och ångest

Här hittar du innehåll om nedstämdhet och ångest.

Stöd på telefon, chatt och mejl

Här hittar du listor med ställen du kan ringa, mejla eller chatta med. Du kan kontakta dem om du har frågor, vill få stöd eller bara behöver få prata med någon.

ArtikelFilm: Därför mår du bra av att träna och röra på dig

Här kan du se en film om varför du blir gladare, lugnare och mer koncentrerad när du tränar och rör på dig.

Att ta hjälp

Har du något du funderar på eller är orolig över och behöver hjälp med? Det kan till exempel vara något med kroppen, något hemma eller i skolan. Då kan du få hjälp från någon som är van att hjälpa till med såna grejer.

Stress

Här hittar du innehåll om stress.

Till toppen av sidan