UMO frågar: Vad tycker du hjälper mot ångest?

Ångest kan kännas väldigt jobbigt. Vad som hjälper mot ångest kan vara olika för olika personer. Här kan du dela med dig av dina bästa tips för att hantera ångest. Du kan också läsa vad andra tycker funkar bäst.

Svar: 

  • PRATA MED EN VUXEN O SLÄPP UT ALLA DINA KÄNSLOR ❤️
  • Att vara med min flickvän träna och göra massa saker som får mig och tänka på annat
    /Andreas
  • Att träna eller göra något där man inte behöver tänka, exempelvis pussla eller titta på en film/serie. Eller träffa någon kompis.
    /Hanna
  • Jag tycker att det är skönt att gå en promenad eller göra något annat för att om man bara sitter och tänker på det dåliga så blir det värre. Eller så brukar jag gå till mamma och hon kan pyssla om mig eller göra att jag tänker på annat än det som var jobbigt.
    /Miranda
  • Att acceptera att den finns där. Vilket såklart är olika lätt olika gånger. Men ibland funkar det för mig. Då känns det inte lika personligt typ. Sedan tycker jag det är bra att distrahera sig. Om jag inte kan sova någon gång för att jag hamnar i dessa tankebanor, så brukar jag först ta djupa andetag, och sedan sätta på någon podd. Då försöker jag koncentrera mig så mycket som möjligt på vad de säger så att de blockar ut tankarna. Och sen somnar jag till den.
    /Anonym
  • Att tänka och fokusera på andningen.
    /Emma
  • Att inte bli rädd för ångesten utan att bara acceptera och "infinna" sig i den. Blir man rädd för ångesten blir det bara värre. Gillar att träna, gärna ganska intensivt. Umgås med familj eller de personer jag känner mig trygg med, vill kunna vara mig själv och känna att människorna jag är med accepterar mitt tillstånd.

    Mår bättre av att vara i ett "sammanhang", i mitt fall är det just med min familj och sambo. Uppskattar och finner tröst i konst av olika slag, musik, gå på museum eller gå på en föreställning. Kolla på "feel good" filmer och inspireras i allmänhet av positiva tänkare i litteratur, poddar etc.. Göra yoga och mindfulness!
    /Ankis
  • Jag brukar ta en promenad. Frisk luft hjälper verkligen.
    /Hanna
  • För mig funkar att läsa böcker eller lyssna på musik. Dvs bara stänga ute resten av världen och bara vara i mig själv
    /Jungfrumaria2019
  • Ibland att bara gråta ut. Annars att försöka sova bort ångesten. Det är svårt att hitta sätt som funkar VARENDA gång..
    /Alice
  • Försök acceptera din ångest. Tänk inte att du ska försöka bli av med den på något sätt, utan tänk istället att det är okej att känna som du känner. Det kommer gå över och det är också inget fel med att tycka synd om dig själv. Du kan också försöka se det lättsamma i det hela. Det är inte hela världen. Jag brukar samtidigt känna mig lite som en drama queen när jag får ångest om det är över någonting som egentligen inte är så farligt. I mean, livet går vidare och just det ögonblicket har en så otroligt liten betydelse för resten av ens liv framöver.

    En gång testade jag en sak jag hade hört talas om. Jag såg mig själv bli mindre och mindre där jag stod, såg hur jorden zoomades ut. Då fick jag ett perspektiv på det och mitt problem blev så himla litet jämfört med hela jordklotet, ändå fast det kändes otroligt stort för mig i den stunden. Försök bara ta dig igenom det. Andas, ta det lugnt och tänk att det löser sig, det är ingen fara.
    /17-åring
  • Gå en lång promenad i skogen och samtidigt lyssna på glad musik är det bästa för mig ;)
    /E
  • Det kan variera. Oftast brukar jag försöka distrahera mig själv och typ kolla på en serie eller film. Jag brukar också gå ut på en promenad med hög musik i hörlurarna. Jag försöker att tänka på min andning, min omgivning och på saker jag rör, det brukar lyckas distrahera väldigt bra. Vissa gånger kan det hjälpa med bara något litet.

    Jag kände ångest i klassrummet en gång, jag satt helt tyst med musik i hörlurarna och försökte att arbeta utan framgång. En kompis som satt brevid mig skrev ett fint litet medelande i mitt häfte och det lungnade ner mig. Det gjorde att jag kände mig trygg vilket gjorde att ångesten och paniken i kroppen försvann nästan helt.
    /E
  • Ångest är svårt. Det är som en jätte hög backe som man måste springa upp för under en loppar runda. Men det kan hanteras på många olika sätt. Jag växte upp med ”bit ihop” inställningen från mina föräldrar. Det funkar lite gran men inte riktigt. Bit ihopmetoden innebär att man känner ångest men tänker tex ”det finns nån som har det värre” och så går man vidare med det man höll på med.

    Detta leder till att man förtrycker sina känslor och kanska är det dåligt men det funkar väldigt bra ibland. Detta andra alternativet som jag har lärt mig om under min gymnasietid är när man hanterar det. Jag har underbara vänner som ser när jag har ångest. De frågar helt perfekta frågor som hjälper mig att identifiera och hantera det som ger mig ångest på ett logiskt och bra sätt.

    Ett exempel är att när man märker att man har ångest så försöker man tänka logiskt. Om du inte har någon där i stunden som tvingar dig till det så kan man tänka logiskt själv. ”Är det logiskt att stressa över en biblioteks bok som är försenad?” ”finns det något jag kan göra åt det eller är det onödigt?”. Om man då kommer fram till att stressen eller ångesten man känner är onödig så kan man utnyttja bit ihop metoden. Men om inte så tycker jag det är bäst att ta det lugnt. Skippa en lektion och sitta i en tyst korridor och hitta på något roligt. Hoppas detta hjälper någon!!
    /Chris
  • När jag får ångest brukar jag gå it på en promenad med hög musik i hörlurarna. Det får mig att tänka på annat och slappna av. Jag brukar även gilla att gå på bio, då får jag tillfälle att komma in i en annan värld och inte tänka på det som oroar mig.
    /Nora
  • Att försöka ta djupa andetag och att försöka att ta det lugnt, kanske sätta på någon bra musik du gillar eller någon rolig serie/film, eller kanske prata med din kompis (dom som står dig nära till)
    /nayeun le
  • Kan inte tänka, hänger inte med Konversation, är osäker på mig, vet inte riktigt vad jag vill, håller mig borta från männäkor jag tycker om och vill umgås, ibland tror jag allting hndelar om mig
    /Han2
  • Att vara med kompisar eller att göra något som får en att tänka på annat, även fast det är ett säkerhetsbeteende så är de skönast o bli av med ångesten . Annars kan man bara sitta och tänka och vänta till ångesten försvunnit.
    /Nova
  • För det första att djupandas och komma ihåg att det inte är farligt och att det är normalt. Jag brukar antingen göra något som jag tycker är skönt, typ att ta en dusch eller gå på en promenad. Eller så gör jag något jag tycker om, kanske sätter på ett avsnitt av någon serie jag gillar men jag håller mig borta från sociala medier för det brukar bara ge mig mer ångest.
    /Becca
  • Mitt tipps är att skita fullkomlig i allt och göra det som känns kul då brukar ångesten försvinna. Idag stack jag från skolan för jag fick en som himla ångest av att bara av att sitta där inne. Jag gick ut och tog en promenad istället det var kul ångesten försvann jag sket i den där vidriga triconometrin och tänkte på vad som skulle kännas bäst för mig.
    /Lov
  • Fundera på vad exakt det är som ger dig ångest. Ifall det går att lösa, så ta tag i problemet. Om inte, försök att komma på andra tankar. Hitta t.ex på något roligt med människor som sprider bra energi. Det är även viktigt att prata med någon om din ångest, det kommer kännas lite bättre då. Och kom ihåg att sorg, nedstämdhet och ångest inte är något som varar för alltid. Innan du vet ordet av det så mår du bra igen.
    /Anonym
  • Ge någon du älskar en kram t.e.x katt,mamma,pappa,make,hustru
    /s
  • Jag brukar få ångest när jag har varit runt för mycket folk för länge, tillochmed personer jag verkligen tycker om. Då kan jag behöva sitta och skriva eller lyssna på en ljudbok, jag blir lätt ännu mer stressad av att lyssna på musik. Ofta får jag ångest av skolan och betyg, till exempel när jag får tillbaka prov, då brukar jag försöka andas djupt och långsamt och tänka att jag gjorde mitt absolut bästa, och att det är det som räknas. Jag gråter ganska ofta i klassrummet, men jag har blivit bekvämare med det eftersom alla mina klasskompisar är vana och låter mig va. Mina vänner kramar mig alltid och det hjälper jättemycket.
    /Tjej, 14 år
  • Att prata med nära och kära och att vara nära någon man älskar när det är som jobbigast ❤️
    /Jonna
  • Prata me bris bror o göra roliga saker så att du glömmer det.
    /A/
  • Om man får ångest eller mår dåligt av en situation, försök verkligen hitta något som är positiv med den. Jag mår mycket bättre av det! Om du t. ex. ska göra en audition, tänk på att även om det går jättedåligt blir du en erfarenhet rikare!
    /Tjej, 16
  • Prata om hur du känner. Vad är det för tankar? Vad triggade igång ångesten? Hur känns det i kroppen? Träffa kompisar och omge dig med människor du tycker om. Umgänge är jätte viktigt.
    /Louise
  • Jag brukar sätta in hörlurar och lyssna på musik, och sedan skriva. Det är saker som lugnar mig mest, och jag behöver mest lugna ner mig när jag får ångest. Ibland om jag får riktigt mycket ångest kan jag bara skrika och gråta in i en kudde, då känns det bättre.
    /Rabarberpaj
  • Brukar skicka iväg något meddelande till några vänner, något som ett "vad gör du?" räcker så att tankarna hamnar nån annanstans.
    /Anonym
  • Tänka mer positivt. T.ex att man ska uppskatta mer av vad man har inte kräva mer för det leder till ångest. Va med människor som sprider glädje för det får en att glömma ångesten ett tag iaf.
    /Anonym
  • Det är bra att göra saker man gillar, vara med människor man gillar. Det kan också vara bra att tänka på varför man har ångest och prata med någon som lyssnar och man litar på
    /Tjej

Vad tyckte du om den här texten?

Till toppen av sidan