UMO frågar: Vad tycker du hjälper mot ångest?

Ångest kan kännas väldigt jobbigt. Vad som hjälper mot ångest kan vara olika för olika personer. Här kan du dela med dig av dina bästa tips för att hantera ångest. Du kan också läsa vad andra tycker funkar bäst.

Svar: 

  • Nät jag har ångest tycker jag att det är skönt att komma ut i naturen, kanske gå på en promenad eller bara få frisk luft, sedan tycker jag också om att måla väldigt mycket när jag mår dåligt, du kan skriva av dig eller måla samtidigt som du typ lyssnar på en podd eller musik så du koncentrerar dig på något annat. Men ibland kan de ju såklart vara så att du har så mycket ångest att du inte ens orkar lämna sängen och ärligt talat, det enda som hjälper då är att gråta, gråt ut och låt alla känslor komma och tillslut tar tårarna slut och det känns faktiskt lite bättre :) sen har jag den där vännen som mår lika mycket skit som mig som jag ALLTID kan prata med som jag vet kommer stötta mig i vått och torrt precis som jag alltid stöttar henne
    /13 årig tjej
  • Jag försöker att andas, jag försöker att prata med mig själv och säger att det är inget farligt, det har du upplevt flera gånger. Ibland pratar jag med mina föräldrar, vad som gör mig rädd. Eller tar en promenad. Men om ni skulle vilja veta vilken som är bäst skulle jag säger att prata med någon. T.ex kan det vara din kompis, föräldrar, lärare, läkare eller psykolog. Men det är viktigt att prata med dig själv och jag vet att det är svårt.
    /Jusef 19 år
  • Distrahera mig själv hjälper ofta! Men det är svårt att göra det ibland!
    /Elvira
  • Vara utomhus. Att vara inomhus kan bidra till en känsla av att vara instängd för mig, som om det lägger på extra på trycket ångesten redan ger mig. Är det dåligt väder eller regnar blir det nästan ännu bättre att gå ut, något med den fuktiga luften som är renande. Att måla eller bara lyssna på något som är lugnande brukar också hjälpa mig, eller att bara skriva ner hur jag känner och varför (om jag vet)
    /20-årig tjej
  • Vara i naturen. Sova. Leka med katten/gosa med djur. Göra fysiska aktiviteter/rörelse i den månen du orkar (ej för hård träning). Göra någon aktivitet som mentalt gör dig trött så att ångesten har svårare att "fästa sig".
    /M:M:F
  • Jag tycker att det kan vara skönt att ha något att fippla med, tex en stressleksak, en gummisnodd. Det kan vara skönt med musik, en låt som lugnar en, en som får en att känna sig sedd och mindre ensam eller bara vilken låt som helst på så hög volym att den är högre än rösterna i mitt huvud.
    /Pegg
  • Jag brukar bara försöka att sitta och tänka på andra saker som tex vad jag ska göra i skolan nästa dag, hur jag ska göra om mitt rum eller något jag bara ser fram i mot, samtidigt som jag lyssnar på typ en pod eller musik och äter något gott. Det är mitt bästa tips
    /14åriga matilda
  • Supa, äta, sova och onanera
    /D
  • Att andas. Ta några djupa andetag. Försöka koppla bort allt som händer i hjärnan.
    /Anonym
  • Jag brukar skriva och berätta för min mentor och även fast hon säger precis samma sak som alla andra känns det ändå bättre när det kommer från henne. Sen brukar jag också spela trummor ifall jag är ensam hemma och äta någon frukt. Bananer är bra att äta för de innehåller kalium och det är en antioxidant som gör en glad. Det är också bra att röra på sig eftersom då producerar kroppen endorfiner som gör att en blir gladare.
    /Sara
  • Distrahera dig själv, städa kolla på film, va me vänner, dansa
    /E:)
  • Träning, Onani, Alkohol, Sömn
    /Stil
  • Jag går oftast och lägger mig ett par timmar, efter lite sömn brukar det vara bättre men oftast inte över
    /A
  • När jag får en panik eller ångest attack hjälper det med att ta djupa andetag, ens föräldrar eller stora syskon eller kompisar tröstar en.
    /Julia
  • Jag brukar lyssna på musik, gråta, det hjälper. Sen sätta mig ner o måla eller skriva av mig.
    /Alias
  • För mig hjälper det att sova, gråta, andas djupa andetag och tänka att allt kommer bli bra snart.
    / :')
  • För mig så hjälper det att vara/göra (med) dom/det jag älskar. Jag har nu en hund sedan ett halvår tillbaka, när jag mår dåligt kan jag prata med henne (och det bästa är att hon faktiskt inte förstår utan bara lyssnar). Sedan så flinar hon och vill leka, hon får mig att skratta och låter mig alltid gråta om jag behöver. Innan så har jag alltid gått ut och gått eller läst. Det kanske låter konstigt men du glömmer bort allt när du läser och jag brukar alltid tänka att jag har det bättre än den där mobbade tjejen i skolan eller att jag faktiskt har en familj som stöttar mig.
    /En (snart) 14 årig ekorre
  • Sova.
    /E
  • Medicinsk yoga ledd av en utbildad ledare. 
    /Cissi
  • När min sambo kramar om mig så hårt att det nästan blir svårt att andas, alt. lägger sig uppe på mig som ett tyngdtäcke. Trycket över bröstkorgen gör det lättare att andas lugnt och kramar är ju medicin i sig självt. Det här har vart en jättestor hjälp för mig ❤
    /Karin
  • Gå ut på promenad och andas frisk luft. Gärna i skogen.
    /ÅL
  • Yoga, man kan göra själv hemma. Kolla nån youtubeinstruktion. Hjälpte jättemycket!
    /Calm
  • Under skoltid så pratar jag oftast med skolkurator när jag börjar att känna ångest. När det är efter skolan, lov eller helg så gör jag något som gör att jag blir lugn, t.ex. rita, gå ut och gå, träna med min hund eller prata med en kompis
    /Kåkan
  • Jag koncentrerar mig på min andning och lägger mig på rygg. Blundar och försöker tänka på ett fint minne. Som att galoppera genom en skog med min medryttarponny, skratta med mina vänner eller spela ett spel med min familj. Krama om en kudde samtidigt. Dricka ett glas vatten.
    /Stina
  • Mina föräldrar hjälper mig väldigt mycket när det kommer till min ångest. Varje gång jag känner mig panikslagen eller att något är fel går jag till dom om hjälp.
    Men när jag är själv hjälper det väldigt mycket att bara sätta sig ner och andas lugnt och stilla. Bara att slappna av i axlarna och sedan titta på någon bra film eller läsa bok som stannar till tankarna i huvudet. Sedan vet jag en övning om att man ska berätta om fem saker som man ser i rummet man befinner sig i, fyra saker som man kan känna i rummet, tre saker som man höra i rummet, två saker som man kan lukta i rummet och en sak som man kan smaka. Denna övningen är väldigt bra om man känner att allting faller isär i en sekund. För den påminner dig om att du är i rummet här och nu och ingen annanstans. Och att du är trygg och säker, det får dig att tänka på annat en tankarna som huvudet spökar med dig. Jag hoppas detta hjälper dig på samma sätt som det hjälper mig i min situation med ångest :D
    /M:)
  • Skriva dagbok
    /Anonym
  • prata med min kanin
    //Maya
  • Att åka konståkning
    /K
  • Vara i stallet eller att få prata om mina tankar och känslor
    /Elsa
  • Att sitta ensam i naturen och lyssna på musik, sitta nära havet och tänker på roliga saker du gjort i ditt liv, träffa din nära kompis och prata om ditt problem så att du känner dig bekväm.
    /Eleen
Till toppen av sidan