UMO frågar: Vad tycker du hjälper mot ångest?

Ångest kan kännas väldigt jobbigt. Vad som hjälper mot ångest kan vara olika för olika personer. Här kan du läsa andras tips för att hantera ångest.

Svar: 

  1. Prata med någon som du känner dig trygg med till exempel en förälder. Håll det inte inom dig. Det känns mycket bättre när man sätter ord på sina tankar och känslor. När man håller allt inom sig blir ångesten värre. Om ångesten kommer tillbaka kan du ta en dusch eller göra något annat som avleder. Ett bra sätt är att tugga tuggummi. Försök göra sådant som du tycker är kul för att tänka på annat.
    /Avokado
  2. Jag brukar träna, gå ut med mina hundar, städa, måla, vara med mina kompisar eller fast spela kort med familjen. Helt enkelt så brukar jag göra saker som hjälper mig att fokusera och tänka på något annat än min ångest. Men detta hjälper bara när jag känner att min mer lindriga ångest är på väg. När det är som värst och jag känner att jag håller på att få en ångestattack så tar jag ångestdämpande som jag har fått utskrivet och försöker så gott det bara går att lugna ner mig.
    /Anonym
  3. Brukar skölja mina handleder i iskallt vatten eller ta av skorna och trycka mina fötter mot det kalla golvet, brukar hjälpa
    /Människa
  4. Jag brukar gymma och äta hälsosamt det brukar hjälpa.
    /En kille
  5. Poddar, promenader och vänner.
    /Grodan
  6. Lyssna på en podd eller musik samtidigt som du målar <3
    /Anonym
  7. Prata.
    /Tiffany
  8. Jag tar antidepressiv meddecin. Det hjälper.
    /AndJon
  9. Att träna faktiskt. Det känns alltid riktigt trist men det är då man inte känner dom fysiska symptomen vilket har varit mitt problem. (Tror jämt att jag ska dö i någon sjukdom). Men när jag tränar kan jag inte känna dom här symptomen på nått.
    /En tjej som e supeeer lat egentligen 😉
  10. Att gymma, lämna all stress, oro och bekymer där, även andas in genom näsan 3 gånger i lungt tempo och vid tredje utandningen gäspa, detta lurar kroppen att vi ska sova och brukar därför lugna mig. Glöm inte att oro och ångest är vanligt, du är inte ensam!
    /Martin
  11. Sätta på musik så man inte höra vad man tänker och låtsas att man är på fest och att livet är en lek.
    /14 årig tjej
  12. Att lyssna på musik eller ta en promenade
    /Anonym
  13. Ligga ner och lyssna på en guidad avslappning, finns på youtube, ljudboks-appar, svtplay mm. Fokusera på andningen och slappna av i muskler. Det är naturligt i en panikattack att automatiskt hyperventilera och spänna sig, så att få reptilhjärnan att förstå att det inte är någon fara så får man se till att andas långsamt och inte spänna sig. Försök att fokusera på det som är positivt. En behöver inte tänka på allt som är jobbigt på en gång, försök släppa på dåliga tankar som kommer när du har ångest eller panikattack. Du kan ta itu med det senare. Fina du, du är inte ensam med detta ♥️
    /Anna
  14. Vid panikattacker är det viktigt att ta det lugnt, dricka lite vatten och inse att det kommer att gå över snart. Vad gäller ångest i allmänhet tycker jag att kolla på någon serie eller äta något och ta det lugnt hjälper rätt bra. Som många andra har skrivit är det ofta skönt att prata med någon man tycker om, bara om vad som helst.
    /Albin, 17
  15. Att sms:a en vän att jag mår dåligt hjälper mig.
    /Anonym
  16. Att sitta ner och prata högt om det som händer.
    /En pöjk med problem
  17. Att andas in i ca 3 sekunder och hålla andan lika lång tid, och sedan andas ut i ca 2 sekunder, jag rekommenderar det här sjukt mycket!
    /Axel 
  18. Jag brukar oftast försöka skriva ner mina tankar under tiden jag har ångest eller panikångest och göra en låttext och låt utav tankarna. Jag har inte så många andra utvägar när det kommer till att ventilera och jag har sjukt svårt att få ut det i ord så länge jag inte sjunger dom.
    /Caezar
  19. Jag brukar rita eller göra någon konst för att det hjälper mig att lugna ner mig och jag kan fokusera på nåt annat❤️
    /Emma
  20. Det beror lite på vilken typ av ångest jag har. Det viktigaste för mig är att slappna av och inte försöka kämpa emot. Desto mer jag kämpar emot desto jobbigare blir det. Lättare sagt än gjort ofta, men otroligt viktigt för hur stark ångesten växer sig. Ringa någon jag är trygg med. Mestadels min mamma. Berätta för henne hur jag mår och vad som händer. Tillåta mig själv att vara rädd. Andas. Tänka på att ta djupa andetag ner i magen, 5 sekunder in genom näsan, 5 sekunder ut genom munnen.
    /jag
  21. Att sträcka upp armarna i ett ensamt rum och andas. Det lärde jag mig när jag hade panikångest under en sommar men panikångesten försvann. nu är det bara ångesten jag kämpar med... 
    /Anonym
  22. Göra saker som gör mig lugn o gladare. Trygghet. O att vara med familj o vänner.
    /Irma la doz.
  23. Att var med vänner och att försöka ha kul.
    /jag är best
  24. Onani!
    /Adam
  25. En kram
    /Anonym
  26. Att mamma och pappa alltid är där och stöttar. Och att andas i en fyrkant, ibland i en påse om det blir panik. Men det kan också hjälpa att spela lite fotboll eller titta på något kul.
    /Vera
  27. Att andas i fyrkant, googla om du vill veta mer!
    /13 åring
  28. Jag tycker det hjälper att röra på mig. Det behöver inte vara mycket, utan att bara gå ut på en kort promenad.
    /Anonym
  29. Gråta ut är skönt och att man inte är ensam. Gärna någon som ger en huvudmassage, det känns som det stimulerar må bra hormoner i kroppen. Men också att läsa om ångest kan dämpa ångesten
    /H
  30. Jag har haft ständig ångest i 1 års tid och inget hjälper mig att få väck den helt. Men när det blir extra mycket eller jag får panikattacker brukar jag gråta ut. Hällst högljutt så att man verkligen tömmer bägaren på det negativa. Sedan när jag gråtit klart eller tårarna torkat så tittar jag på mobilen eller datan och tittar på någon youtube video från någon favorit. Sen somnar jag för det brukar hända på kvällen! Kom ihåg att hur du än mår så älskar vi dig ändå❤️
    /Due stark
Till toppen av sidan