UMO frågar: Vad tycker du hjälper mot ångest?

Ångest kan kännas väldigt jobbigt. Vad som hjälper mot ångest kan vara olika för olika personer. Här kan du dela med dig av dina bästa tips för att hantera ångest. Du kan också läsa vad andra tycker funkar bäst.

Svar: 

  • Jag brukar oftast försöka skriva ner mina tankar under tiden jag har ångest eller panikångest och göra en låttext och låt utav tankarna. Jag har inte så många andra utvägar när det kommer till att ventilera och jag har sjukt svårt att få ut det i ord så länge jag inte sjunger dom.
    /Caezar
  • Jag brukar rita eller göra någon konst för att det hjälper mig att lugna ner mig och jag kan fokusera på nåt annat❤️
    /Emma
  • Det beror lite på vilken typ av ångest jag har. Det viktigaste för mig är att slappna av och inte försöka kämpa emot. Desto mer jag kämpar emot desto jobbigare blir det. Lättare sagt än gjort ofta, men otroligt viktigt för hur stark ångesten växer sig. Ringa någon jag är trygg med. Mestadels min mamma. Berätta för henne hur jag mår och vad som händer. Tillåta mig själv att vara rädd. Andas. Tänka på att ta djupa andetag ner i magen, 5 sekunder in genom näsan, 5 sekunder ut genom munnen.
    /jag
  • Att sträcka upp armarna i ett ensamt rum och andas. Det lärde jag mig när jag hade panikångest under en sommar men panikångesten försvann. nu är det bara ångesten jag kämpar med... 
    /Anonym
  • Göra saker som gör mig lugn o gladare. Trygghet. O att vara med familj o vänner.
    /Irma la doz.
  • Att var med vener och att försöka ha kul.
    /jag är best
  • Onani!
    /Adam
  • En kram
    /Anonym
  • Att prata med nån eller att hålla mig syselsat.
    /Anonym
  • Att mamma och pappa alltid är där och stöttar. Och att andas i en fyrkant, ibland i en påse om det blir panik. Men det kan också hjälpa att spela lite fotboll eller titta på något kul.
    /Vera
  • Att andas i fyrkant, googla om du vill veta mer!
    /13 åring
  • Jag tycker det hjälper att röra på mig. Det behöver inte vara mycket, utan att bara gå ut på en kort promenad.
    /Anonym
  • Gråta ut är skönt och att man inte är ensam. Gärna någon som ger en huvudmassage, det känns som det stimulerar må bra hormoner i kroppen. Men också att läsa om ångest kan dämpa ångesten
    /H
  • Jag har haft ständig ångest i 1 års tid och inget hjälper mig att få väck den helt. Men när det blir extra mycket eller jag får panikattacker brukar jag gråta ut. Hällst högljutt så att man verkligen tömmer bägaren på det negativa. Sedan när jag gråtit klart eller tårarna torkat så tittar jag på mobilen eller datan och tittar på någon youtube video från någon favorit. Sen somnar jag för det brukar hända på kvällen! Kom ihåg att hur du än mår så älskar vi dig ändå❤️
    /Due stark
  • När jag får ångest vill jag oftast gå ut och ta en runda i snabb tempo. Sedan sätter jag mig någonstans på ett lugnt ställe och försöker fokusera på andningen för att lugna ner mig. Har alltid svårare att andas vid min ångest och tycker därför det är skönare med frisk luft.
    /Teresa
  • Lyssna på musik. Äta. Fokusera på något eller gör något kreativt. Att ta en springtur hjälper också.
    /Askungen
  • Jag har svårt för att hitta något som hjälper mot ångest. Men om det är något så är det nog att vara med en klasskamrat, som man inte är världens bästa med men som man också kan snacka med om privata saker så som ångest! :)
    /Anonym tjej :)
  • Att först ta reda på varför man har ångest, sen att man accepterar det. Om det är över ett problem måste man få det löst innan det blir värre. Sen för mig är det bäst att låtsas som vanligt efter jag fått mina ångestattacker.
    /Frida
  • Jag brukar gråta ut, lyssna på min go to låt. 13 med lany. Sen sova! De hjälper i ca 6h sen kommer ångesten igen
    // en underliggande ångest
  • Det som funkar för mig är att gå utomhus och sitta där samtidigt som jag kontrollerar andningen. Det är oftast skönt att ha någon med sig som förstår detta och kan hjälpa till att lugna ner en.
    /14 årlig tjej
  • Värme. Dubbla strumpor. Bada varmt länge.
    /Hue
  • Tycker faktist att ångesten för mig dämpas lite i duschen, sen sova typ.
    /Anonym
  • Vara med nån!
    /Luvan
  • Nät jag har ångest tycker jag att det är skönt att komma ut i naturen, kanske gå på en promenad eller bara få frisk luft, sedan tycker jag också om att måla väldigt mycket när jag mår dåligt, du kan skriva av dig eller måla samtidigt som du typ lyssnar på en podd eller musik så du koncentrerar dig på något annat. Men ibland kan de ju såklart vara så att du har så mycket ångest att du inte ens orkar lämna sängen och ärligt talat, det enda som hjälper då är att gråta, gråt ut och låt alla känslor komma och tillslut tar tårarna slut och det känns faktiskt lite bättre :) sen har jag den där vännen som mår lika mycket skit som mig som jag ALLTID kan prata med som jag vet kommer stötta mig i vått och torrt precis som jag alltid stöttar henne
    /13 årig tjej
  • Jag försöker att andas, jag försöker att prata med mig själv och säger att det är inget farligt, det har du upplevt flera gånger. Ibland pratar jag med mina föräldrar, vad som gör mig rädd. Eller tar en promenad. Men om ni skulle vilja veta vilken som är bäst skulle jag säger att prata med någon. T.ex kan det vara din kompis, föräldrar, lärare, läkare eller psykolog. Men det är viktigt att prata med dig själv och jag vet att det är svårt.
    /Jusef 19 år
  • Distrahera mig själv hjälper ofta! Men det är svårt att göra det ibland!
    /Elvira
  • Vara utomhus. Att vara inomhus kan bidra till en känsla av att vara instängd för mig, som om det lägger på extra på trycket ångesten redan ger mig. Är det dåligt väder eller regnar blir det nästan ännu bättre att gå ut, något med den fuktiga luften som är renande. Att måla eller bara lyssna på något som är lugnande brukar också hjälpa mig, eller att bara skriva ner hur jag känner och varför (om jag vet)
    /20-årig tjej
  • Vara i naturen. Sova. Leka med katten/gosa med djur. Göra fysiska aktiviteter/rörelse i den månen du orkar (ej för hård träning). Göra någon aktivitet som mentalt gör dig trött så att ångesten har svårare att "fästa sig".
    /M:M:F
  • Jag tycker att det kan vara skönt att ha något att fippla med, tex en stressleksak, en gummisnodd. Det kan vara skönt med musik, en låt som lugnar en, en som får en att känna sig sedd och mindre ensam eller bara vilken låt som helst på så hög volym att den är högre än rösterna i mitt huvud.
    /Pegg
  • Jag brukar bara försöka att sitta och tänka på andra saker som tex vad jag ska göra i skolan nästa dag, hur jag ska göra om mitt rum eller något jag bara ser fram i mot, samtidigt som jag lyssnar på typ en pod eller musik och äter något gott. Det är mitt bästa tips
    /14åriga matilda
  • Supa, äta, sova och onanera.
    /D
Till toppen av sidan