Panik - lämna sidan!
Nedstämdhet och ångest

Vad tycker du hjälper mot ångest?

Vad som hjälper mot ångest kan vara olika för olika personer. Här kan du tipsa andra om vad som brukar funka för dig. Du kan också läsa eller se en film med andras tips.

Se en film med andras tips här:

I den här filmen berättar några unga vad som brukar hjälpa dem när de har ångest.

Läs andras tips här:

  • Jag brukar sätta mig och prata med min fantastiska mamma när jag har ångest eller är orolig ❤️ Jag brukar också försöka tänka på andra saker men fast att det är jobbigt, glöm inte att du inte är ensam❤️❤️
    /tjej på 13 år
  • När jag får panikattacker brukar jag göra olika övningar. Skriv ned:
    •Vilka färger ser du runt om dig?
    •Skriv 5 olika ord eller namn på varje bokstav i alfabetet.
    •Måla olika symboler (hjärtan, blommor, kuber, cirklar exempelvis)
    •Skriv ned olika saker som finns runt om dig. Beskriv dem. Färg, form, material?
    •Skriv en dagbok över vad du har gjort idag. Vad är du tacksam för idag? Har det hänt något roligt under dagen?

    Detta brukar oftast hjälpa mig att kunna fokusera på någonting annat än den starka ångesten. Jag tror på dig som läser detta. Du klarar det! <3
    /20 årig tjej
  • Jag brukar äta surt godis för att distrahera hjärnan. Jag har också ett ”eget” ställe på en klippa vid vattnet där jag brukar sitta när jag har ångest och lyssna på musik. Brukar också ta promenader med musik i lurarna. GLÖM INTE: Världen är bara en snurrande sten i rymden, det du gör kommer ingen komma ihåg om 100 år! Livet är för kort för att skämmas ❤️❤️
    /Tjej, 13
  • Jag har supermycket problem med oroskänslor och ångest när jag ska sova, jag har fobi för att må illa eller kräkas.

    När jag blir nervös och orolig så brukar jag börja skaka och få frossa, vilket gör mig ännu mer orolig, för tänk om jag är sjuk..!😩

    Det som brukar hjälpa ör att faktiskt läsa om ångest och oro vilket gör mig lugn och trött eftersom jag måste fokusera. Annars brukar jag sätta som ett mål i mitt huvud, ”nu måste du ligga stillar i 4 andetag” osv för att också fokusera på något!
    /du kommer klara det här❤️ det kommer gå bra❤️
  • Att nynna på låtar för att få kontroll på andningen
    /Greta
  • Att prata med en person man litar på eller gå undan en stund för att vara i fred.
    /Jag vet hur det är med ångest
  • Jag brukar andas i en rektangel, vilket innebär att man ska kolla på något föremål med 4 hörn och sedan andas man in när man kollar på ena hörnet, och andas ut vid nästa hörn och så fortsätter man bara så. Det funkar faktiskt väldigt bra om man har en ångestattack eller panikattack. Brukar även försöka göra nått som får mig att skratta eller som gör mig glad, t.ex kolla på nått eller lyssna på musik.❤️
    /Du klarar detta
  • Lyssna på musik
    /Sh
  • Typ att sova.  Jag vet inte, när man vaknar känns det som allt är borta men ja. Det är lite svårt att förklara men det är bra att sova så ja men om du inte kan sova för ångesten så brukar jag måla.
    /Störd människa från mars!!!!
  • Jag har en övning som jag såg någonstans ska hjälpa och som jag tycker hjälper. Jag sätter mig ner om jag inte redan gör det och trycker ner fötterna i marken, så hårt jag kan. Sedan fokuserar jag på hur det känns, vad är det för underlag? Vart någonstans spänner det i benen? Osv, osv! En annan sak som brukar hjälpa är att andas i fyrkant eller att jag ger mig själv en kram. Ta det lugnt och försök att ta djupa andetag, kom ihåg att det är helt ofarligt. Försök fokusera på något annat, som det där med fötterna, gör något du tycker är kul! ❤️❤️ Du är inte ensam!
    /Panikångestattack på skiduthyrningen😉
  • Jag brukar andas, kanske prata med en vuxen eller distrahera tankarna, till exempel genom att kolla på en film, tänka på nåt roligt, skissa eller gå på en promenad.
    /Elle <3
  • Läsa min favoritbok eller lyssna på mina favoritlåtar.
    /sandra
  • Jag har nog haft ångest länge men dolt det genom att skriva till mig själv om allt som stör mig. Så ett tips till er skriv vad som stör er så lättar allt.
    /Linneavarga
  • jag tycker att prata med någon hjälper mig, det behöver inte va om min ångest det kan vara vad som helst. Läsa också funkar bra för att man måste ha sin full fokus på boken och inte tankarna, det kan vara svårt ibland att läsa när tankarna bara flyger runt men det är bra att försöka.
    /max 13 år
  • Att i dessa stunder tvinga sig till att dansa till upplyftande musik, tvinga sig till att sjunga någon visa man kan trots att det känns helt omöjligt och poänglöst i stunden så händer det plötsligt något i kroppen/knoppen efter en stund. När jag var i tonåren och drabbades av mina första ångestattacker tvingade jag mig till att ta ut mig fysiskt, stack ut och sprang i minst 1tim, armhävningar och skivstänger, hantlar också bra. Att nå en punkt då man börjar gråta brukar även vara en bra ventil, det har man ofta svårt för när man är i värsta ångesten. För mig kommer ångest som i skov, en våg som inombords växer i styrka för att sedan skölja förbi. Det kommer nya vågor men man ska inte bli rädd för allra oftast släpper det efter en stund. Tider av molande oro och vad jag brukar kalla "vanlig bonångest" får jag lära mig leva med och hitta sätt att parera när det kommer, och ge det så att säga fingret, finna ett förhållningssätt. Jag har haft perioder av lättare och svårare ångest sedan jag var barn. En vän är viktigt, att prata med någon som lyssnar och som man känner förtroende för. 
    /Gordon
  • Antingen så pratar jag och gråter med min fantastiska mamma om jag kan eller så sätter jag på lugn musik av min absoluta favoritgrupp så att jag tänker på något annat en stund! Om det är mitt i natten (vilket är ofta är då jag får ångest) så kan jag ibland sätta mig o rita, måla eller göra en lista på vad som helst, en bucketlist, ställen jag vill åka till mm. Eller så tar jag en promenad i skogen och inte tänker på någonting en stund! Det får mig verkligen att vara tacksam över allt bra i mitt liv!🤍
    /13 år
  • Att skriva ner och faktiskt försöka reflektera över vilken tanke, känsla eller händelse som är grunden till ångesten. Det tar inte bort känslan men det gör det lite lättare
    /17 år
  • Kompisar, kolla på film, göra nåt jag gillar.
  • Jo det jag gör som jag försöker hålla mej bort från tårarna är väl typ att jag lyssnar på musik eller så sätter jag mej och pratar med min mamma typ vanligt. Då brukar det hjälpa jättemycket så de brukar jag göra. Men om jag inte har något runt mej så vet jag inte men jag brukar ta de lugnt ibland.
    /Sanna
  • Det som har hjälpt mig allra mest är att lyssna på musik och dansa, dansen har alltid varit ett sätt för mig att glömma det som ger mig ångest. Jag kollar även på youtubers som är öppna och pratar om ångest.
    /Tjej-E
  • Att vara med mina djur.
  • Säger till min mamma att jag har ångest.
    /Ella
  • Jag har skurit mig själv när ångesten tagit över men jag försöker ständigt övervinna den känslan (var för typ en vecka sedan 3 månader clean från sh! Så det går att ta sig igenom!) och nu får jag bara fortsätta kämpa! När jag får ångest (GAD) så älskar jag att dansa till musik, då kan ingen döma dig och du får känna dig fri. Känns skönt när musiken dränker tankarna som ständigt skriker inom mig. Ibland pysslar jag i mitt rum. Min favvoaktivitet är att kolla på serier/film ibland kollar jag om något jag gillar eller fortsätter på något jag håller på att se.

    Nästa sak kan kännas omöjlig till en början, (eller typ varje dag) är att gå upp på morgonen och göra dig iordning utan att känna efter dina känslor. Jag har grov skolångest så jag vet att gå upp på en vardag kan kännas jävligt tufft! Men det känns oftast lättare att gå till skolan när man är helt redo. Så gör iordning allt kvällen innan.

    Tänk på andningen och gör något som du gillar. Ät något som du tycker om. Gråt om det behövs! Ångesten kommer att avta efter en stund, kanske kommer den tillbaka men då ska du veta att du är inte ensam! Jag är här och jag vet hur det är och när ångesten är där känns det förjävligt men du och jag har tagit oss igenom det förut nu gör vi det tillsammans! Jag finns här - du ska veta att du är älskad!! Även när det känns som att ingen gör det så gör jag det! Älskar dig 💞💕🥰
    /14-årig tjej med grov skolångest
  • Rörelse, att vara social och att ha ordning i vardagen.
    /Sctinus
  • För mig hjälper musik väldigt mycket eller någonting annat som får tankarna att pausa en liten stund. Ibland kan det kännas så överväldigande när tankarna bara rusar men så fort jag sätter på musiken så blir jag glad. Jag har en spellista med alla mina favvolåtar som jag brukar lyssna på. Jag lyssnar även på musik när jag ska sova för att det är lättare än att lyssna på tankarna i mitt huvud. Musik är verkligen bäst!
    /Musikfantasten
  • Att måla mandala brukar hjälpa eftersom man förflyttar fokus.
  • Jag har under många år haft problem med ångest och tvångstankar. Jag har även aneroxia. Jag började med självskador för 6 år sedan men har nu varit ett år fri. Det som hjälpte mig ur självskadebeteendet som var mitt sätt att hantera ångest har varit framför allt musik. Jag har alltid haft ett stort intresse inom det. Så nu när ja har ångest så skriver jag ofta låtar om det.

    Jag har även använt mig av "gummibandsmetoden" när man tar ett gummiband runt handledan och spänner det och släpper. Man får nästan samma smärta som vid självskador. Så om du är självskadar PROVA DET. Jag har även skrivit ner allt om ångesten på ett papper och sedan eldat upp det.

    Det hjälper även att PRATA. Man kan prata med vilken vuxen som helst, den man är trygg med. Jag har till exempel hittat otroligt mycket stöd hos min elevassistent i skolan. När jag berättade för henne om ångesten och självskadorna visad hon jätte fint stöd. Hon berättade om sitt liv och det visade sig att även hon skadade sig när hon ar mindre.
     /En tjej med aneroxia, tvångstankar, självskadebeteende, ADHD och ångest
  • Jag har haft det och har det fortfarande väldigt svårt med ångest och tvångstankar men några saker som verkligen hjälpt mig är det här:

    1. Skriv ner allt. Det behöver inte vara grammatiskt rätt eller rätt formulerat. Skriv ner allt det du känner och tänker. Inget är rätt eller fel.

    2. Gör något som du vet har fått dig och får dig att må bättre. Försök även om du inte har någon ork eller motivation.

    3. Skriv ner saker som får dig att må bra. Eller säg de rakt ut för dig själv.

    4. Andas långsamt och tänk på andningen. Min psykolog sa att man kan kolla på ett fyrkantigt föremål och räkna till 4 när man kollar på en kant till den andra. 

    5. Låt ångesten komma även om den är SÅ obehaglig. Säg att det inte är farligt och att det kommer att bli bättre. Låt tankarna och rösten komma. Ångesten blir mildare och tankarna blir färre. Du klarar det!
    /Allt kommer bli okej tillslut❤️
  • Jag tycker det hjälper att ringa min mamma och prata om roliga grejer. Eller att göra  en övning där man spänner en kroppsdel i taget. Först fötterna, sen vaderna, låren, magen, rumpan, händerna, armarna, axlarna och till sist ansiktet.
    /elise
  • Det kanske inte hjälper mot ”vanlig” ångest. Men jag brukar göra det för att hantera tvångstankar och inte utföra vad de säger till mig… då rabblar jag alfabetet baklänges för att distrahera mig. öäåzyxwvut…
    /Bra partytrick med ;)

Mer på UMO

Nedstämdhet och ångest

Innehåll om nedstämdhet och ångest.

Stöd på telefon, chatt och mejl

Här finns listor med ställen du som ger stöd på telefon, chatt och mejl.

Artikel

Film: Därför mår du bra av att träna och röra på dig

Vet du varför du blir gladare, lugnare och mer koncentrerad när du tränar och rör på dig?

Att ta hjälp

Innehåll om att ta hjälp.

Stress

Innehåll om stress.

Till toppen av sidan