UMO frågar: Vad tycker du hjälper mot ångest?

Ångest kan kännas väldigt jobbigt. Vad som hjälper mot ångest kan vara olika för olika personer. Här kan du dela med dig av dina bästa tips för att hantera ångest. Du kan också läsa vad andra tycker funkar bäst.

Svar: 

  • Distrahera dig själv, städa kolla på film, va me vänner, dansa
    /E:)
  • Träning, Onani, Alkohol, Sömn
    /Stil
  • Jag går oftast och lägger mig ett par timmar, efter lite sömn brukar det vara bättre men oftast inte över
    /A
  • När jag får en panik eller ångest attack hjälper det med att ta djupa andetag, ens föräldrar eller stora syskon eller kompisar tröstar en.
    /Julia
  • Jag brukar lyssna på musik, gråta, det hjälper. Sen sätta mig ner o måla eller skriva av mig.
    /Alias
  • För mig hjälper det att sova, gråta, andas djupa andetag och tänka att allt kommer bli bra snart.
    / :')
  • För mig så hjälper det att vara/göra (med) dom/det jag älskar. Jag har nu en hund sedan ett halvår tillbaka, när jag mår dåligt kan jag prata med henne (och det bästa är att hon faktiskt inte förstår utan bara lyssnar). Sedan så flinar hon och vill leka, hon får mig att skratta och låter mig alltid gråta om jag behöver. Innan så har jag alltid gått ut och gått eller läst. Det kanske låter konstigt men du glömmer bort allt när du läser och jag brukar alltid tänka att jag har det bättre än den där mobbade tjejen i skolan eller att jag faktiskt har en familj som stöttar mig.
    /En (snart) 14 årig ekorre
  • Sova.
    /E
  • Medicinsk yoga ledd av en utbildad ledare. 
    /Cissi
  • När min sambo kramar om mig så hårt att det nästan blir svårt att andas, alt. lägger sig uppe på mig som ett tyngdtäcke. Trycket över bröstkorgen gör det lättare att andas lugnt och kramar är ju medicin i sig självt. Det här har vart en jättestor hjälp för mig ❤
    /Karin
  • Gå ut på promenad och andas frisk luft. Gärna i skogen.
    /ÅL
  • Yoga, man kan göra själv hemma. Kolla nån youtubeinstruktion. Hjälpte jättemycket!
    /Calm
  • Under skoltid så pratar jag oftast med skolkurator när jag börjar att känna ångest. När det är efter skolan, lov eller helg så gör jag något som gör att jag blir lugn, t.ex. rita, gå ut och gå, träna med min hund eller prata med en kompis
    /Kåkan
  • Jag koncentrerar mig på min andning och lägger mig på rygg. Blundar och försöker tänka på ett fint minne. Som att galoppera genom en skog med min medryttarponny, skratta med mina vänner eller spela ett spel med min familj. Krama om en kudde samtidigt. Dricka ett glas vatten.
    /Stina
  • Mina föräldrar hjälper mig väldigt mycket när det kommer till min ångest. Varje gång jag känner mig panikslagen eller att något är fel går jag till dom om hjälp.
    Men när jag är själv hjälper det väldigt mycket att bara sätta sig ner och andas lugnt och stilla. Bara att slappna av i axlarna och sedan titta på någon bra film eller läsa bok som stannar till tankarna i huvudet. Sedan vet jag en övning om att man ska berätta om fem saker som man ser i rummet man befinner sig i, fyra saker som man kan känna i rummet, tre saker som man höra i rummet, två saker som man kan lukta i rummet och en sak som man kan smaka. Denna övningen är väldigt bra om man känner att allting faller isär i en sekund. För den påminner dig om att du är i rummet här och nu och ingen annanstans. Och att du är trygg och säker, det får dig att tänka på annat en tankarna som huvudet spökar med dig. Jag hoppas detta hjälper dig på samma sätt som det hjälper mig i min situation med ångest :D
    /M:)
  • Skriva dagbok
    /Anonym
  • prata med min kanin
    //Maya
  • Att åka konståkning
    /K
  • Vara i stallet eller att få prata om mina tankar och känslor
    /Elsa
  • Att sitta ensam i naturen och lyssna på musik, sitta nära havet och tänker på roliga saker du gjort i ditt liv, träffa din nära kompis och prata om ditt problem så att du känner dig bekväm.
    /Eleen
  • Att träna, cykla eller bara allmänt röra på mig. Lyssna på musik är mitt lifesaver, varje gång det blir förmycket så tar jag på mig hörlurarna och lixom stänger av ett tag. Prata med någon är ett jätte bra tips! Allt brukar oftast kännas bättre efter.
    /Alex
  • PRATA MED EN VUXEN O SLÄPP UT ALLA DINA KÄNSLOR ❤️
  • Att vara med min flickvän träna och göra massa saker som får mig och tänka på annat
    /Andreas
  • Att träna eller göra något där man inte behöver tänka, exempelvis pussla eller titta på en film/serie. Eller träffa någon kompis.
    /Hanna
  • Jag tycker att det är skönt att gå en promenad eller göra något annat för att om man bara sitter och tänker på det dåliga så blir det värre. Eller så brukar jag gå till mamma och hon kan pyssla om mig eller göra att jag tänker på annat än det som var jobbigt.
    /Miranda
  • Att acceptera att den finns där. Vilket såklart är olika lätt olika gånger. Men ibland funkar det för mig. Då känns det inte lika personligt typ. Sedan tycker jag det är bra att distrahera sig. Om jag inte kan sova någon gång för att jag hamnar i dessa tankebanor, så brukar jag först ta djupa andetag, och sedan sätta på någon podd. Då försöker jag koncentrera mig så mycket som möjligt på vad de säger så att de blockar ut tankarna. Och sen somnar jag till den.
    /Anonym
  • Att tänka och fokusera på andningen.
    /Emma
  • Att inte bli rädd för ångesten utan att bara acceptera och "infinna" sig i den. Blir man rädd för ångesten blir det bara värre. Gillar att träna, gärna ganska intensivt. Umgås med familj eller de personer jag känner mig trygg med, vill kunna vara mig själv och känna att människorna jag är med accepterar mitt tillstånd.

    Mår bättre av att vara i ett "sammanhang", i mitt fall är det just med min familj och sambo. Uppskattar och finner tröst i konst av olika slag, musik, gå på museum eller gå på en föreställning. Kolla på "feel good" filmer och inspireras i allmänhet av positiva tänkare i litteratur, poddar etc.. Göra yoga och mindfulness!
    /Ankis
  • Jag brukar ta en promenad. Frisk luft hjälper verkligen.
    /Hanna
  • För mig funkar att läsa böcker eller lyssna på musik. Dvs bara stänga ute resten av världen och bara vara i mig själv
    /Jungfrumaria2019
  • Ibland att bara gråta ut. Annars att försöka sova bort ångesten. Det är svårt att hitta sätt som funkar VARENDA gång..
    /Alice
  • Försök acceptera din ångest. Tänk inte att du ska försöka bli av med den på något sätt, utan tänk istället att det är okej att känna som du känner. Det kommer gå över och det är också inget fel med att tycka synd om dig själv. Du kan också försöka se det lättsamma i det hela. Det är inte hela världen. Jag brukar samtidigt känna mig lite som en drama queen när jag får ångest om det är över någonting som egentligen inte är så farligt. I mean, livet går vidare och just det ögonblicket har en så otroligt liten betydelse för resten av ens liv framöver.

    En gång testade jag en sak jag hade hört talas om. Jag såg mig själv bli mindre och mindre där jag stod, såg hur jorden zoomades ut. Då fick jag ett perspektiv på det och mitt problem blev så himla litet jämfört med hela jordklotet, ändå fast det kändes otroligt stort för mig i den stunden. Försök bara ta dig igenom det. Andas, ta det lugnt och tänk att det löser sig, det är ingen fara.
    /17-åring

Vad tyckte du om den här texten?

Till toppen av sidan