Panik - lämna sidan!

UMO frågar: Vad tycker du hjälper mot ångest?

Ångest kan kännas väldigt jobbigt. Vad som hjälper mot ångest kan vara olika för olika personer. Här kan du dela med dig av dina bästa tips för att hantera ångest. Du kan också läsa vad andra tycker funkar bäst.

Svar: 

  • ANDAS! Djupa långa andetag och ta fram penna och papper. Skriv ner exakt vad du känner och sen elda upp pappret. Det hjälper ofta i stunden för mig, det är som att först bara kasta ut allt obehagligt och sen bara försvinner det när jag eldar upp pappret. Kommer givetvis inte hjälpa alla gånger eller alla personer men det är ett tips att testa!
    /Hadiraja
  • Ringa min partner eller familj, meditera, kolla memes och roliga videos.
    /K
  • Meditation! Även om du tror på det eller ej så är det iallafall något som lugnar och får dig att släppa obehagliga tankar.
    /Hadiraja
  • Jag brukar ta djupa andetag vare sig om det är hemma eller ute. Jag blir väldigt emotionell och gråtfärdig när jag ringer någon nära som förstår min ångest (syster och pappa) men de brukar trösta mig och lugna ner mig. Min ångest har blivit värre av att vara ensam nu under mitt första år på gymnasiet och det som hjälpt mig med det är att prata med min skolkurator. Hon är helt underbar! Ibland behöver man helt enkelt ha en ”fuck it” mentalitet. Äg ångesten och ÄG DIG SJÄLV! Hoppas du som läser detta kan känna igen dig för jag lovar dig att du inte är ensam och önskar att din ångest dämpas. Våga prata med någon för det hjälper. Min skolkurator brukar säga att ångest och dåliga minnen finns i boxar och för varje gång man pratar om det töms boxen så småningom men såklart fylls den på genom livet gång men jag tyckte det var något vackert och fint sagt. ❤️
    /Anonym (S)
  • Rita, lyssna på musik eller pyssla med något. Ibland kan det hjälpa att städa och få tankarna på annat.
    /N
  • Själv så tycker jag typ krama ett gosedjur eller vara med min katt.
    /Milly<3
  • Du kanske går ut och hittar på saker med dina föräldrar! Det som du är intresserad av. Då kommer du bli jätteglad och minska ångesten helt och hållet! Om man sitter hemma och gör ingenting, bara kollar på väggen, då kanske du får ännu mer ångest! Så det gäller att hitta på saker så får du mer nytta av det. :)
    /Mandana
  • Jag brukar prata lugnande med mig själv, läsa eller sjunga
    /Anonym
  • Prata i telefon med någon man är nära. Djupandas med magen. Sätta på hög musik i lurarna så att man inte hör sina tankar. Prata med mig själv och utmana mina rädslor ”vad är det värsta som kan hända? ”Har det hänt någon gång förut eller tror du bara att det kommer hända?” Skriv ner det du fruktar, vad du tror kommer hända, genomför det du fruktar och utvärdera efteråt om det du fruktade hände eller inte. Antidepressiva mediciner och lugnande mediciner. Promenader 30 min/dag. Handarbete som sticka, virka, måla. Yoga/mindfulness.
    /Linda
  • Yoga, laga mat länge, umgås med en kompis, gå en promenad, virka och titta på en feel good serie :)
    /L
  • Att meditera och göra andningsövningar. Det finns bra appar för det.
    /Jey
  • Att vara med en snäll kompis som får mig att må bra.
    /Denise
  • Ritar mina känslor, som människor. Som för att kunna ta avstånd från dem och på något sätt förstå dem bättre. Bry mig om dem mer.
    /Hedvig
  • Skriva ner vad jag har ångest över, vad jag är rädd för ska hända.
    /Olivia
  • Prata med mig själv å säga Fuck ångest Fuck stress å Fuck rädsla så brukar det gå över:)
    /A
  • Var ensam nånstans, typ inlåst i ett badrum, och sitt där o lyssna på nån bra musik. Jag har alltid med mig en liten låda med saker som gör en lugn.
    /Anonym
  • Jag brukar kolla på youtube och bara försöka tänka på någonting annat, men om det inte funkar så kan man gå till någon man litar på och prata ut rejält. Gör saker som du tycker är roliga för att få tankarna på andra spår, du kan till exempel baka något som du tycker är gott. Lycka till❤️
    /Anonym
  • Kramar. Massage. Shiatsu. Att simma i havet. Träffa en vän. Äta god mat med en vän.
    /Annette
  • Prata med någon som du känner dig trygg med till exempel en förälder. Håll det inte inom dig. Det känns mycket bättre när man sätter ord på sina tankar och känslor. När man håller allt inom sig blir ångesten värre. Om ångesten kommer tillbaka kan du ta en dusch eller göra något annat som avleder. Ett bra sätt är att tugga tuggummi. Försök göra sådant som du tycker är kul för att tänka på annat.
    /Avokado
  • Jag brukar träna, gå ut med mina hundar, städa, måla, vara med mina kompisar eller spela kort med familjen. Helt enkelt så brukar jag göra saker som hjälper mig att fokusera och tänka på något annat än min ångest. Men detta hjälper bara när jag känner att min mer lindriga ångest är på väg. När det är som värst och jag känner att jag håller på att få en ångestattack så tar jag ångestdämpande som jag har fått utskrivet och försöker så gott det bara går att lugna ner mig.
    /Anonym
  • Brukar skölja mina handleder i iskallt vatten eller ta av skorna och trycka mina fötter mot det kalla golvet, brukar hjälpa
    /Människa
  • Jag brukar gymma och äta hälsosamt det brukar hjälpa.
    /En kille
  • Poddar, promenader och vänner.
    /Grodan
  • Lyssna på en podd eller musik samtidigt som du målar <3
    /Anonym
  • Prata.
    /Tiffany
  • Jag tar antidepressiv medicin. Det hjälper.
    /AndJon
  • Att träna faktiskt. Det känns alltid riktigt trist men det är då man inte känner dom fysiska symptomen vilket har varit mitt problem. (Tror jämt att jag ska dö i någon sjukdom). Men när jag tränar kan jag inte känna dom här symptomen på nått.
    /En tjej som e supeeer lat egentligen 😉
  • Att gymma, lämna all stress, oro och bekymer där, även andas in genom näsan 3 gånger i lungt tempo och vid tredje utandningen gäspa, detta lurar kroppen att vi ska sova och brukar därför lugna mig. Glöm inte att oro och ångest är vanligt, du är inte ensam!
    /Martin
  • Sätta på musik så man inte höra vad man tänker och låtsas att man är på fest och att livet är en lek.
    /14 årig tjej
  • Att lyssna på musik eller ta en promenade
    /Anonym
Till toppen av sidan