Panik - lämna sidan!

Sorg

De flesta har sorg någon eller några gånger i livet. Du kan känna sorg när du förlorar någon eller något som betyder mycket för dig. Sorg gör ont, och det kan ta lång tid innan livet känns bättre igen. Du kan få hjälp att ta dig igenom sorgen.

Två personer som håller om varandra. Illustration.
Du kan behöva tröst och stöd om du har sorg.

Sorg är en reaktion på att förlora någon eller något viktigt. Det kan vara att en viktig person dör. Men det kan också vara att man förlorar sin hälsa eller sina planer för framtiden.

De flesta människor har sorg någon eller några gånger i livet. Efter ett tag brukar sorgen och saknaden bli mindre, även om det kan ta lång tid.

I början kan du hamna i en kris eller så kanske du tänker på den eller det du har förlorat nästan jämt. Men med tiden brukar det komma fler och fler stunder när du kan tänka på annat också.

Du kan ha sorg av olika anledningar

Här är några exempel på sånt som kan göra att du får sorg:

  • Någon som betyder mycket för dig dör.
  • Dina föräldrar skiljer sig.
  • Det tar slut med någon du är ihop med eller du förlorar en viktig kompis.
  • Du eller någon du älskar blir sjuk eller skadad, och kommer inte att bli som förut.
  • Du måste lämna ditt hem fast du inte vill.
  • Du förlorar saker som är viktiga för dig.
  • Något händer som gör att livet kommer att bli väldigt annorlunda. Då kan du sörja den framtid du trodde du skulle få.

Det finns inget rätt eller fel sätt att sörja

Hur du reagerar när du får sorg beror bland annat på vad som har hänt, vad du har varit med om tidigare och vilket stöd du får av andra personer.

Det finns inget rätt eller fel sätt att sörja. En del personer gråter mycket eller visar andra känslor. Andra håller känslorna inom sig. Vissa personer behöver prata mycket om det svåra, andra vill sörja för sig själva.

Det kan också vara lite olika från dag till dag. Ibland kan du behöva vara i fred, ibland kan du behöva sällskap.

Sorg kan påverka dig på många olika sätt

Du kan påverkas på många olika sätt när du har sorg, och det kan vara svårt att funka som vanligt. Här är några exempel på hur det kan vara:

  • Du kan oroa dig för framtiden, känna dig förtvivlad, ensam, rädd eller hjälplös.
  • Dina känslor kan växla snabbt. Du kan vara glad en stund och sen plötslig bli ledsen, arg eller irriterad.
  • Du kan vara väldigt trött, nedstämd eller få ångest. Det är vanligt att tycka att livet är orättvist.
  • Du känner ingenting. Som att du är helt avstängd, och inget känns roligt eller intressant längre.
  • Dina relationer kan påverkas. Det är vanligt att känna sig utanför. Som att andra personer inte förstår dig eller bara pratar om saker som inte är viktiga för dig längre.
  • Du kan ha svårt att koncentrera dig och få skolan, jobbet eller vardagen att funka.
  • Du kan ha svårt att sova, eller så kanske du sover för mycket.
  • Du kan äta mer eller mindre än du brukar.
  • Du kan ha huvudvärk, ont i kroppen eller problem med magen.

Det är vanligt med ilska och skuld när någon dör

Du kan känna dig arg när någon du tycker om dör. Kanske är du arg på en läkare som inte kunde rädda personen. Eller arg på livet för att det är så orättvist. Du kan till och med vara arg på personen som har dött och lämnat dig. Det är vanligt att känna så.

Person som inte ser ut att må bra. Illustration.
Det är okej att känna det du känner. Känslorna är en del av sorgen.

Det är också många som känner skuld. Du kan till exempel känna dig skyldig för att du lever när någon annan har dött. Du kan också känna skuld för att du har tänkt eller sagt något taskigt om den som har dött. Eller om ni hade bråkat och inte hunnit bli sams.

Det brukar vara lättare att stå ut med jobbiga känslor om man pratar med någon annan om hur man mår.

Försök att ta hand om dig själv

I början kan det kännas som att allt är kaos. Då kan det vara svårt att göra någonting alls, men försök att äta och sova så du får kraft att sörja.

Så snart det går är det bra om du försöker ta hand om dig själv och få delar av vardagen att funka. Du kan behöva hjälp om du inte klarar det själv.  

Här är några råd som kan hjälpa:

  • Försök att berätta om det jobbiga för någon du litar på. Det kan vara jobbigt men det brukar vara bra. Andra personer kan se på saker som du inte kan hantera på ett sätt som kan hjälpa dig.
  • Du kan också testa att läsa en bok eller se en film som handlar om sorg om du tycker att det är svårt att prata med någon. Det kan göra att du känner dig mindre ensam.
  • Försök att fortsätta göra sånt du brukar, som att plugga eller jobba. Eller försök att stiga upp på morgnarna, och vara utomhus en liten stund varje dag. Rutiner, dagsljus och att röra på sig kan hjälpa mot ångest och rastlöshet. Det är också bra för sömnen, aptiten och humöret.
  • Ha inte för stora krav på dig själv. Du kan behöva sänka kraven en tid eftersom sorg tar mycket kraft och ork.
  • Låt jobbiga tankar och känslor komma, när du orkar. Testa en liten stund i taget och se hur det går. Det hjälper dig att komma vidare.
  • Ta en paus från sorgen då och då. Även om det är bra att släppa fram sina känslor, är det också bra att tänka på annat ibland. Titta på serier du gillar eller träffa personer som du mår bra av. Det är okej att ha roligt om det går, trots att du har sorg.
  • Be om hjälp från kompisar, familj och släktingar om du behöver sällskap eller hjälp att fixa saker du inte orkar med. Andra kanske inte förstår att du behöver hjälp om du inte säger något.
  • Undvik alkohol och andra droger, även om du tycker att det hjälper en stund. Alkohol och droger brukar göra allt värre och ge mer ångest.
  • Ta farväl av den eller det du har förlorat. Du kan själv hitta på en egen ceremoni eller dela sorgen med andra på en minnesstund eller begravning. Det kan göra det lättare att fortsätta med ditt liv.

Personer omkring dig kan bete sig konstigt

Andra personer kan ha svårt att veta vad de ska göra när du har sorg. De kanske ger dig konstiga råd eller undviker att prata om det som har hänt. De kanske till och med undviker dig för att de inte vet hur de ska bete sig.

Försök att berätta vilket sorts stöd du tror att du skulle vilja ha. Du kanske vill att dina kompisar ska bete sig precis som vanligt ibland, så du inte tänker på sorgen hela tiden. Eller så behöver du få prata mycket om det. Ibland kan det vara skönt att bara ha någon hos sig utan att behöva prata.

Det kan också vara bra att berätta om du inte kan vara som du brukar just nu. Och att be om hjälp att fixa saker som du inte orkar med.

När kommer sorgen att gå över?

Det går inte att säga hur länge du kommer ha sorg. Det är olika för olika personer, och beror också på vad sorgen handlar om.

Det kan vara svårt att ha tålamod med sorgen, men sorg tar ofta lång tid. Det kan bli ännu jobbigare för dig om du stressar och försöker tvinga dig att bli som vanligt för snabbt.

En del behöver prata mycket och få stöd en lång tid. Andra tycker att det känns lättare efter en kortare tid. Sorgen kan också vara olika svår i olika perioder. Det kan kännas lättare ett tag och sen bli jobbigare igen.

Sorgen måste få ta den tid den tar, och en del av sorgen kan finnas kvar hela livet. Men med tiden brukar det bli lättare att känna sig glad och må bra igen.

Du kan få hjälp om du behöver

Har du sorg som inte verkar gå över, eller mår du så dåligt att du har svårt att stå ut? Kan du inte sova, äta eller få vardagen att funka? Då behöver du få hjälp från någon som är van att hjälpa personer som har sorg.

Du kan kontakta en ungdomsmottagningelevhälsan eller en vårdcentral för att få hjälp och stöd. Du kan till exempel få hjälp att få sömnen och vardagen att funka bättre. Du kan också få hjälp med jobbiga känslor. Samtalsstöd med någon professionell brukar göra det lättare att känna hopp och glädje igen.

Svenska kyrkan brukar erbjuda bra stöd vid sorg. Men du kan också kontakta andra trossamfund, till exempel ett muslimskt eller buddhistiskt och fråga om de kan stötta dig.

Du kan också få stöd på chatt, mejl och telefon om du mår dåligt. Då kan du vara anonym om du vill. Du kan till exempel kontakta Bris, Fråga UMO eller något av de andra ställena i de här listorna.  

När den värsta sorgen har gått över

Många lär sig saker av att sörja. Till exempel om sig själva, vad de vill i framtiden och vad de tycker är viktigast i livet. Men det brukar man inte märka när man är mitt i sorgen, det kan vara något du upptäcker efteråt. Det du har varit med om kan också göra det lättare för dig att senare i livet stötta andra som sörjer.

Det är vanligt att känna att allt är hopplöst när man har sorg, och att det alltid kommer att vara så. Men många personer som har gått igenom en svår sorg har berättat hur de efter ett tag känner att livet har blivit bra igen.

Vad tyckte du om den här texten?

Till toppen av sidan