Samtalsstöd av professionella

Du kan få hjälp att må bättre och förändra sånt som är jobbigt, om du pratar med någon som är utbildad för att ge stöd. Du kan till exempel prata med en psykolog eller kurator på en ungdomsmottagning, vårdcentral eller på elevhälsan.

En vuxen som vänligt lyssnar på en ung person. Illustration

Du är inte ensam om att ha det jobbigt eller få problem. Ingen klarar allting själv, alla behöver få stöd ibland.

Även om det kan kännas som att problemen inte går att lösa, är det många som känner sig bättre eller mer hoppfulla redan efter några samtal.

Professionella är utbildade för att ge stöd

Ibland kan du behöva annat stöd än vad personer som du känner kan ge dig. Då kan det vara bra att prata med någon som har utbildning för att kunna ge stöd. De är vana vid att prata om sånt som är svårt eller jobbigt.

Den du får samtalsstöd av har ansvar för att det är en trygg stämning och att ni får igång ett bra samtal. Hen ska hjälpa dig om du tycker att det är svårt att berätta hur du har det.

Du kan få hjälp med många saker

Här är några exempel på när samtalsstöd kan hjälpa:

  • Du mår dåligt men vet inte varför.
  • Du vill jobba med din självkänsla eller förstå dig själv bättre.
  • Du vill sluta göra vissa saker, till exempel dricka alkohol eller skolka.
  • Du har du det jobbigt hemma eller i skolan.
  • Du har varit med om något svårt.
  • Du vill få en bättre relation med till exempel till din familj, dina kompisar eller någon du är ihop med.
  • Du har funderingar kring din kropp, vilket kön du är eller vem du tänder på.
  • Du sover dåligt, känner dig stressad, är nedstämd, har ångest, gör dig själv illa eller har tankar på att inte vilja leva.

Det är vanligt att vara nervös första gången

Det är många som är nervösa första gången de ska prata med någon. Du kan bli lugnare om du börjar med att säga att du är nervös, eller inte vet vad du ska säga. Oftast blir det lättare att prata om sig själv efter ett tag.

Du behöver inte förbereda dig om du inte vill. Du kan få hjälp av den du pratar med att förstå varför du mår som du gör, och vad som behöver förändras.

Hur funkar det?

Under ett samtal sitter ni ofta ner och pratar med varandra. Den du pratar med kan ställa frågor som får dig att tänka på saker på ett nytt sätt.

Hen kan hjälpa dig att förstå mer om dig själv och din situation. Du kan också få tips på hur du ska hantera sånt som är jobbigt.

Samtalsstöd kan funka på lite olika sätt, här är några exempel:

  • Du kan få hjälp att förstå dina tankar och känslor.
  • Du kan få stöd i att vara den du vill vara.
  • Du kan få lära dig hur du förändrar jobbiga tankar och beteenden. Ibland får du göra det genom att öva på saker mellan gångerna ni träffas.
  • Du kan få hjälp att fundera över dig själv och din situation på ett nytt sätt. Ni kan prata om sånt som är jobbigt just nu, eller om sånt som har hänt tidigare och som fortfarande påverkar dig.
  • Du kan få hjälp att ta dig igenom kriser eller andra svåra saker.

Samtalsstöd tillsammans med andra

Ibland är det bra att prata med någon professionell tillsammans med andra. Till exempel din familj, din partner eller en kompis. Det kan vara när ni vill förstå varandra bättre eller få det bättre tillsammans.

Ibland kan du få samtalsstöd i grupp tillsammans med personer du inte känner, men som behöver prata om liknande saker som du. Då kan ni lära er mycket av varandra. Och det kan kännas skönt att få veta att det är fler som känner som du gör. Gruppen leds av en professionell som ser till att det funkar bra för alla.

Kan jag lita på den jag pratar med?

Det finns flera olika yrkesgrupper som du kan få samtalsstöd av. Till exempel psykologer, kuratorer, psykoterapeuter, sjuksköterskor och läkare.

Alla som du träffar på elevhälsan, en ungdomsmottagning, en vårdcentral, studenthälsan, ett sjukhus eller bup har tystnadsplikt och anmälningsplikt.

Du kan fråga den du ska prata med vilken utbildning och erfarenhet hen har, och om hen har tystnadsplikt.

Det ska kännas bra när ni pratar

Det är viktigt att du känner dig lyssnad på och blir tagen på allvar när du berättar om hur du har det. Du ska känna dig trygg och lita på den du pratar med.

Ge inte upp om det inte känns bra, eller om du inte får det stöd du behöver. Försök att prata med någon annan då. Ge dig själv flera chanser att berätta, och andra personer chans att hjälpa.

Vem kan jag kontakta?

Här är några ställen du kan kontakta om du vill få stöd:

På vissa ställen i landet finns det också särskilda mottagningar för unga vuxna där du kan få stöd.

Stöd av professionella på telefon eller via videosamtal

Det finns några ställen du kan ringa till om det känns lättare att prata utan att träffas. Du kan få stöd av professionella om du ringer till BRIS eller Hjälplinjen. Men om du ringer flera gånger är det inte säkert att du får prata med samma person.

Det finns också ungdomsmottagningar och andra mottagningar som ger stöd genom videosamtal. Du kan behöva ladda ner en app för att det ska funka.

Vad tyckte du om den här texten?

Till toppen av sidan