Panik - lämna sidan!

Att stötta någon som skadar sig själv

Det kan vara svårt att hjälpa någon som skadar sig själv. Du kan inte ensam få personen att sluta. Men du kan visa att du bryr dig och stötta på många andra sätt. Kom ihåg att ta hand om dig själv också.

En person ligger i sin säng och tittar på sin mobilskärm. Illustration.
Det kan betyda mycket för en person som mår dåligt att du hör av dig.

Det är jobbigt att se någon man bryr sig om göra sig själv illa. Det kan göra att du känner dig både orolig, rädd, ledsen och arg.

Det kan vara svårt att veta vad du ska säga eller göra. Här är några tips.

Kuratorn ger tips tillsammans med Lisa och Cassandra

I det här klippet från UMO-podden ger kuratorn Ellen tre tips till dig som har en kompis med självskadebeteende. Lisa och Cassandra skadade sig tidigare men har slutat, de ger tips utifrån sina erfarenheter.

Fråga hur personen mår

Lyssna om hen vill prata. Du behöver inte komma med några råd eller lösningar. Det viktigaste är att visa att du finns där. Fråga om personen vill ha hjälp med något.

Gör saker ihop

Vad gillar ni att göra ihop? Gör någon av de sakerna. Ni kan till exempel gå en promenad, fika, spela, se på film, lyssna på musik eller baka.

Tipsa om ställen som ger stöd

Tipsa om ställen som personen kan kontakta för att få stöd anonymt. Till exempel SHEDO som stöttar personer som skadar sig själva, eller BRIS som stöttar unga med allt möjligt. Här finns listor på fler ställen som ger stöd på telefon, mejl och chatt.

Du kan också kontakta de ställena, för att få råd om hur du kan hjälpa. Eller för att prata om hur du själv mår.

Sätt gränser

Säg till personen att du vill att hen slutar med det hen gör för att skada sig. Säg hur du skulle vilja att det var. Det är okej att ställa krav, även på någon som har det jobbigt och behöver hjälp.

Fundera på vad du själv tycker är okej. Det är okej att du sätter egna gränser. Du kan till exempel säga att du inte vill att personen skadar sig på något sätt när ni träffas.

En person som ser vänlig med allvarlig ut tittar på en annan person. Illustration.
Vad tycker du är okej? Kom ihåg att det är okej att ställa krav och sätta gränser.

Behandla personen som vanligt

Låt personen ta samma ansvar som tidigare. Till exempel när det gäller att passa tider eller hjälpa till med saker. Det brukar vara bäst att behandla personen som vanligt, även om du är orolig eller tycker synd om hen.

Prata inte om skadorna

Försök att inte prata om hur personen skadar sig själv eller om själva skadorna. Prata i stället om hur hen mår. Det viktigaste är att du visar att du bryr dig. Det betyder mycket för någon som mår dåligt. 

Berätta för någon annan

Berätta hur det är för någon vuxen du litar på om du är orolig. Du ska inte vara ensam om så svåra saker.

Du är inte en svikare för att du berättar. Det handlar om att du bryr dig och vill att personen ska få hjälp att må bättre.

Oftast behövs professionell hjälp

Du kan inte ensam få någon annan att sluta skada sig själv. Det är för svårt, och det är ett för stort ansvar.

Det är den som skadar sig själv som har ansvaret för att sluta. Hen måste själv vilja sluta för att lyckas. Det kan vara svårt men det går.

Oftast behövs det hjälp från någon som är van att hjälpa unga som skadar sig själva, till exempel en psykolog eller kurator.

Hjälp personen att få mer hjälp

Två personer som står bredvid varandra. Illustration.
Att stötta någon som skadar sig kan vara svårt. Du kan också behöva råd och stöd för att må bra.

Du kan hjälpa genom att ta reda på vilken hjälp som finns där personen bor. Tipsa om de ställen du hittar. Eller erbjud dig att ringa för att boka tid eller följa med till första besöket.

Det kan till exempel vara elevhälsan, en ungdomsmottagning, en vårdcentral, barn- och ungdomspsykiatrin, bup, eller en psykiatrisk mottagning. Hen kan också få hjälp av studenthälsan om problemen har med studierna att göra.

Ring 112 om det är akut.

Tänk på dig själv också

Som kompis, partner eller närstående till någon som skadar sig själv, kan du känna på många olika sätt. Du kan behöva råd om hur du ska hantera situationen. Du kan också behöva prata med någon om hur du själv mår.

Glöm inte bort dig själv. Självklart blir du påverkad när någon du tycker om mår dåligt eller skadar sig själv. Men du förtjänar att må bra även om någon du är nära mår dåligt. Gör saker du själv gillar och umgås med personer du mår bra av.

Mer på UMO

Skada sig själv

Här hittar du innehåll om att skada sig själv.

UMO-poddenSjälvskadebeteende - hur slutar jag?

44. "Jag trodde det var omöjligt att sluta, men det gick. Nu mår jag bra."

ArtikelStötta någon i kris eller sorg

Du kan stötta någon som har det svårt genom att lyssna och finnas för personen. Men det är viktigt att du tar hand om dig själv också.

ArtikelVem kan man prata med?

Alla har det jobbigt och behöver stöd ibland. Ofta brukar det hjälpa att prata med någon. Du kan till exempel prata med någon du känner, någon som jobbar med unga eller med en stödverksamhet på nätet.

ArtikelSamtalsstöd av professionella

Du kan få hjälp att må bättre och förändra sånt som är jobbigt, om du pratar med någon som är utbildad för att ge stöd. Du kan till exempel prata med en psykolog eller kurator på en ungdomsmottagning, vårdcentral eller på elevhälsan.

Till toppen av sidan