Panik - lämna sidan!

Stötta någon i kris eller sorg

Du kan vara ett bra stöd för någon som har det svårt. Det viktigaste brukar vara att lyssna och bara finnas för personen. Men det är också viktigt att du tänker på dig själv. Du har rätt att må bra även om någon du bryr dig om mår dåligt.

En person som sitter bredvid en annan person och ser ut att stötta. Illustration.
Visa att du bryr dig om personen som har det jobbigt.

Många är rädda för att säga eller göra fel saker när någon har sorg eller är i kris. Det kan vara svårt att veta om personen vill ha sällskap eller vara i fred. Testa att fråga vad hen vill att du ska göra, och vad hen inte vill att du ska göra.

Personer i kris eller sorg blir lätt trötta, irriterade, ledsna eller arga. Det är inte ditt fel om det händer när du försöker stötta. Det är bara så det kan vara.

Tips på vad du kan göra för personen

Alla reagerarar olika när de är i sorg eller hamnar i en kris. Därför kan olika saker funka olika bra för olika personer. Här är några saker du kan testa:  

  • Hör av dig då och då, du kan till exempel skriva eller ringa. Fråga hur ofta hen vill att du hör av dig och på vilket sätt om du är osäker. Du kan höra av dig igen lite längre fram om hen inte orkar just nu.
  • Lyssna om personen behöver prata om det svåra. Försök att ha tålamod om hen säger samma saker flera gånger, som ”varför” eller ”hur kunde det hända”? Du behöver inte kunna svara på några frågor, du kan säga att du är ledsen för hens skull.
  • Visa att det är okej om hen gråter. Det är också okej om hen skrattar eller skämtar ibland. Personens känslor kan ändra sig snabbt.
  • Fråga om du kan hjälpa till med praktiska saker. Du kanske kan skjutsa hen någonstans eller följa med som sällskap. Eller hjälpa till att hämta och lämna saker, handla, städa eller fixa annat som personen inte orkar med just nu.
  • Har du själv varit med om något liknande? Om du orkar berätta om det kan du fråga om personen vill veta hur det var för dig.
  • Fråga om hen behöver hjälp att söka vård eller samtalsstöd. Längre ner finns förslag på ställen att kontakta.

Fråga om hen vill hitta på något

Det tar mycket tid och kraft att ta sig igenom sorger och kriser. Ibland kan det vara skönt för personen att få en paus från jobbiga tankar och känslor.

Du kan fråga om ni ska göra något tillsammans. Till exempel kolla på en serie ihop, ta en promenad, ta en fika, gå på en fest eller något annat personen tycker känns okej.

Det är bara den som mår dåligt som vet om hen orkar umgås med andra personer, och vilka saker som känns okej att göra. Så hen kanske säger nej när du frågar. Men du kan fråga igen längre fram. För den som är i kris eller har sorg kan det betyda mycket att bara få frågan.

Fler än du kan behöva hjälpa till

Livet fortsätter ofta snabbt som vanligt för personer omkring den som mår dåligt. Men för den som sörjer eller hamnar i kris kan livet bli annorlunda under en lång tid.

Hen kan behöva mer stöd än vad du klarar av att ge. Då kan du säga det till hen på ett lugnt sätt. Det betyder inte att du slutar att bry dig, utan att hen behöver få stöd från andra personer också. Kanske kan ni vara fler som hjälps åt att stötta. Kanske behöver personen få hjälp av någon som jobbar med att hjälpa personer i kris och sorg.

Är du orolig för att personen har självmordstankar? Du och andra personer kan stötta då också, men du kan inte ta ansvar för någon annans liv. Berätta för någon som kan ta det ansvaret. Det kan till exempel vara en förälder eller någon som jobbar i skolan eller vården. Ring 112 om det är bråttom. Här kan du läsa mer om att stötta någon som har självmordstankar.

Det finns professionell hjälp att få

Mår den du känner väldigt dåligt eller behöver mycket stöd under lång tid? Då behöver hen få hjälp från någon som är van att hjälpa personer som är i kris eller har sorg.

Det är bra att kontakta en ungdomsmottagningelevhälsan eller en vårdcentral för att få hjälp och stöd. Personen kan till exempel få hjälp att få sömnen och vardagen att funka bättre. Hen kan också få hjälp med jobbiga känslor. Samtalsstöd med någon professionell brukar göra det lättare att känna hopp och glädje igen.

Hen kan också få stöd på chatt, mejl och telefon. Då kan hen vara anonym om hen vill. Du kan tipsa hen om Bris, Fråga UMO eller något av de andra ställena i de här listorna.  

Om du själv börjar må dåligt

Det kan vara svårt att se någon i sin närhet må dåligt, och det kan ta mycket kraft att försöka stötta en annan person. Därför är det viktigt att du tänker på dig själv också.

Känner du att du aldrig får en paus från det jobbiga? Eller har du svårt att hinna med saker som du vill och behöver göra? Då behöver du få mer tid för dig själv. Du behöver få göra roliga saker också.

Kontakta något av ställena i avsnittet ovanför om du behöver få råd hur du ska göra. De kan också hjälpa dig om du själv börjar må dåligt.

Vad tyckte du om den här texten?

Till toppen av sidan