Ont i slidöppningen

Det flesta får ont i slidöppningen någon gång ibland, men det brukar gå över ganska snabbt. Slemhinnorna i slidan kan ha blivit överkänsliga om smärtan inte går över, eller om du ofta har ont. Då kan det till exempel göra ont att ha slidsamlag eller sätta in en tampong. Du kan få hjälp om det är så för dig.

Två personer sitter vid ett bord och pratar, illustration.
Du kan behöva råd och samtalsstöd om smärtan inte går över. Du kan till exempel få hjälp av någon på en ungdomsmottagning.

Att ha ont i slidöppningen en längre tid kan vara väldigt jobbigt. Det kan påverka ditt liv på olika sätt, och du kan känna dig ledsen och orolig. Men de flesta som har ont blir bra om de får behandling.

Det kan göra väldigt ont

Det kan göra mycket ont att föra in något i slidan om slemhinnorna är torra eller om nerverna runt slidan har blivit för känsliga. Då kan det till exempel vara svårt att ha slidsamlag, sätta in en tampong eller göra en gynekologisk undersökning.

Det kan också göra ont att cykla, rida eller ha tajta underkläder och byxor.

Många som har ont i slidöppningen har också problem med kramp i slidan. Det kallas för vaginism.

Varför gör det ont?

Det är inte helt klart varför vissa har så ont och varför det inte går över. Men oftast börjar det med att du har varit med om något som gjorde ont i slidan, eller som skrämde dig. Till exempel kanske du har haft sex som gjorde ont, eller gjort en undersökning som var obehaglig.

Nästa gång du ska ha sex eller föra in något i slidan kan kroppen och hjärnan komma ihåg att det gjorde ont sist. Då kan kroppen spänna sig för att skydda dig mot smärtan, och när du är spänd är risken större att det gör ont.

Nerverna runt slidan kan till sist bli överkänsliga mot beröring. Då kan även försiktig beröring göra ont. Det kallas ofta för vestibulit, men ett nyare namn är vestibulodyni.

Det kallas vulvodyni om det gör ont i hela snippan, och inte bara i slidöppningen.

Du får lättare ont om slemhinnorna är ömtåliga

När slemhinnorna i slidan är ömtåliga ökar risken för att det ska göra ont. För att inte skada slemhinnorna är det viktigt att du bara har slidsamlag när du är kåt och våt. Använd glidmedel om du är kåt men inte blir tillräckligt våt. Ha aldrig sex som gör ont.

Andra saker som kan göra slemhinnorna ömtåliga är till exempel svamp i underlivet och mediciner mot det. Även den medicin som används runt slidöppningen mot kondylom påverkar slemhinnorna. Vissa preventivmedel som innehåller hormoner kan också göra slemhinnorna mer ömtåliga.

Skydda dig mot mer smärta

Det är viktigt att du undviker sånt som gör ont. Annars kan nerverna bli för känsliga. Försök att se till att inget skaver eller nöter mot underlivet. Du ska också skydda slemhinnorna från att bli uttorkade, eftersom de blir mer ömtåliga då.

Här är några råd:

  • Ha aldrig sex om det gör ont. Du ska bara ha sex om det känns skönt och du är tillräckligt våt.
  • Tvätta inte underlivet mer än en gång per dag och använd inte tvål, eftersom det torkar ut. Här kan du läsa mer om att tvätta snippan.
  • Använd inte receptfria mediciner mot svamp i och runt slidan om du har ont. Du kan få mediciner som du tar genom munnen i stället, om du kontaktar en ungdomsmottagning eller vårdcentral.
  • Använd en binda eller en tampong med införingshylsa om det gör ont att sätta in tamponger.
  • Berätta att du har ont om du behöver göra en gynekologisk undersökning. Då kan den som undersöker dig vara extra försiktig. Säg till om det är något som gör ont.
  • Använder du graviditetsskydd med hormoner, till exempel p-piller, hormonspiral eller p-stav? Prata med den som har skrivit ut skyddet eller någon på en ungdomsmottagning om du har ont i slidöppningen. Du kanske bör byta sort eller göra en paus.

Öva på att slappna av

Det kan göra mer ont om du är spänd och stressad. Därför behöver både kroppen och huvudet lära sig att slappna av för att du ska bli bättre.

Försöka att stressa mindre, och pröva att göra olika avslappningsövningar. Du kan till exempel hitta olika övningar på 1177 Vårdguiden.

Du kan få hjälp att lära dig att slappna av om det är svårt. Du kan till exempel kontakta en ungdomsmottagning och be om hjälp.

Lär kroppen att det inte behöver göra ont

Det går att lära kroppen att det inte behöver göra ont att röra vid slidan. Men du måste börja försiktigt. Då får din kropp nya minnen av att beröring utan att det gör ont.

Ett bra sätt är att göra smörjövningar med en fet salva. Testa att smeka och smörja in dig själv i lugn och ro när du känner dig avslappnad. Börja försiktigt en bit ifrån slidöppningen, där det inte gör ont. Efter några gånger kan du kan du pröva att försiktigt röra dig själv närmare och närmare slidöppningen.

Men sluta direkt om det gör ont. Annars blir minnet av att det gör ont starkare.

Prata med den eller dem du har sex med

Berätta att det gör ont för dem du vill ha sex med. Det kan kännas lite jobbigt att prata om först. Men det är bättre än att låtsas som att det känns bra.

Ni kan testa att ha sex på andra sätt och se om det funkar bättre. Till exempel kan munsex  eller smeksex kännas mjukare och vara skönare. Men sluta direkt om det också gör ont. Annars kan nerverna bli mer och mer känsliga och problemen kan bli värre. Ni kan också komma överens om att ni inte ska ha sex på ett tag. 

Är du ihop med någon? Tänk på att ett förhållande är mer än bara sex, och det är viktigt att ha det bra tillsammans på andra sätt. Kontakta en ungdomsmottagning så kan ni få råd och hjälp.

Det finns bra hjälp att få

Det är viktigt att du söker vård om har ont mer någon enstaka gång. Du behöver få behandling för att det inte ska bli värre.

Kontakta en ungdomsmottagning, vårdcentral, barnmorskemottagning eller gynekologisk mottagning om du har ont i eller runt slidan.

De kan hjälpa dig att komma till en så kallad vulvamottagning om det behövs. Såna mottagningar finns på några olika ställen i Sverige. Där är de är specialiserade på problem med snippan och problem med sex. 

Du kan behöva en gynundersökning

En gynekolog eller barnmorska kan göra en försiktig undersökning för att se var det gör ont. Den som undersöker dig använder en liten bomullspinne och nuddar försiktigt vid olika delar av slidöppningen.

Det kan kännas jobbigt att bli undersökt i slidan när det gör ont. Därför ska du själv få styra undersökningen. Till exempel kan ni bestämma att du ska säga till när du är redo att börja, om du behöver en paus eller om du vill avbryta. Du kan ta med dig någon om du vill, till exempel någon du är ihop med, en kompis eller en förälder.

De flesta blir bra

De flesta som har ont i slidöppningen blir bra igen men det kan ta olika lång tid.

Du kan behöva flera sorters behandling för att bli bra. Här är några exempel på vad som brukar hjälpa:

  • Avslappningsövningar och träning av bäckenbotten tillsammans med en barnmorska eller fysioterapeut.
  • Samtalsstöd med någon professionell.
  • Mediciner som bedövar runt slidan eller som minskar smärtan.

Tips till dig som är ihop med någon som har ont

Du som är ihop med någon som får ont när ni har sex, kan göra mycket för att stötta och hjälpa. Här är några förslag:

  • Låt din partner bestämma när och hur ni ska ha sex, så länge det känns bra för dig också. Sluta alltid direkt om det gör ont.
  • Testa att ha sex på andra sätt, till exempel munsex och smeksex.
  • Stötta din partner och följ med till vårdbesök för att få hjälp mot smärtan, om hen vill det.
  • Får din partner olika övningar som behandling? Fråga om hen vill att du är med och övar ibland.
  • Var förstående mot din partner och låt inte sex bli något som stressar. Ta en paus från sex om det behövs. Ge det tid och visa att du tycker om hen vare sig ni har sex eller inte.
  • Gör annat ihop som är mysigt och roligt, fokusera inte bara på sex.

Vad tyckte du om den här texten?

Till toppen av sidan