Träna på att fördröja utlösningen

Det går inte att säga vad som är tidig utlösning, eftersom det handlar om din egen upplevelse. Men det finns tekniker som du kan öva på för att fördröja utlösningen.

När du övar på såna här tekniker är det bra att ha tålamod. Du kan behöva öva en längre tid innan du märker något resultat.

Övningarna går ut på att du själv ska försöka hitta kontrollen över utlösningen när du onanerar, eller har sex med någon annan. Det är viktigt att vara ostörd för att kunna fokusera på din kropp, och hur det känns.

Start-stopp-tekniken

Den vanligaste tekniken för att träna på att fördröja sin utlösning är den som kallas för start-stopp. Hur många övningar den består av och hur de ska gå till kan variera en del, men gemensamt är att det handlar om att träna på att kunna vara upphetsad, utan att få en utlösning som du inte kan kontrollera.

Fortsätt med träningen

Du kan behöva fortsätta att göra övningar, för att kontrollen som du har övat upp ska hålla i sig. Effekten av övningarna kan minska om du helt slutar träna och går tillbaka till att ha sex på sättet som du hade tidigare. Då kan det bli svårare att känna och kontrollera utlösningen igen.

Att ta hjälp

Det finns annan hjälp att få för tidig utlösning, förutom att träna själv. Du kan gå till en ungdomsmottagning eller en sexologisk mottagning. Ibland är det möjligt att få hjälp på en hud- och könsmottagning.

Samtal med sexologiskt kunnig personal kan göra att problemet med tidig utlösning blir bättre eller försvinner helt.

Hur övningar kan göras

Mer på UMO

Till toppen av sidan