Jag mår dåligt efter att ha blivit rånad, vad ska jag göra?
Kuratorn Sara André svarar:
Det är vanligt att må dåligt och känna sig rädd efter ett rån. Det är en skrämmande upplevelse och många behöver stöd för att må bättre.
Prata med någon – det brukar hjälpa
Det kan vara svårt att hantera jobbiga känslor efter en allvarlig händelse själv. Prata med någon du litar på och berätta hur du mår, även om det känns svårt. Det är oftast det bästa sättet att må bättre.
Här är några förslag:
- Prata med någon i din familj, en släkting eller en kompis föräldrar.
- Berätta för skolkuratorn, en lärare eller någon som jobbar på en ungdomsmottagning.
- Ring eller chatta med en brottsofferjour eller ett stödcentrum för unga brottsoffer. Du kan vara anonym om du vill.
Hotade rånaren dig och sa att du inte får berätta något? Det är ett sätt att skrämmas. Men du har alltid rätt att prata med andra och få stöd.
Fixa praktiska saker och polisanmäl – ta hjälp om det behövs
Blev du av med mobilen, kontokort eller nycklar? Då bör du spärra abonnemang och kort samt byta lås. Be någon hjälpa dig om det känns jobbigt att göra det själv.
Det är också bra att göra en polisanmälan. Det ökar chansen att du får tillbaka dina saker och att rånaren åker fast. Då kan du också få hjälp om du har blivit hotad. Här kan du läsa mer om varför det är bra att anmäla och vilket stöd du kan få när du gör det: Att göra en polisanmälan.
Du kan behöva olika sorters stöd
Efter en tid brukar det kännas lättare och rädslan brukar gå över eller minska. Men det kan ta ett tag innan du känner dig trygg igen. Vilket stöd som är bäst för dig under tiden beror på vad du behöver. Här är några exempel:
- Känns det jobbigt att gå ut när det är mörkt eller vara ensam? Fråga om någon kan följa med dig eller hålla dig sällskap.
- Vill du prata med någon och få råd utan att berätta vem du är? Ring eller chatta med Bris, Hjälplinjen eller ett annat stödställe. Här hittar du fler ställen: Sök stöd och hjälp.
- Har du har svårt att funka som du brukar? Till exempel sover dåligt, lätt blir arg, är nedstämd eller har ångest. Kontakta en ungdomsmottagning, elevhälsan eller en vårdcentral. De som jobbar där kan också hjälpa dig att få mer hjälp om du behöver.