Panik - lämna sidan!

Vad kan jag göra om jag är stressad?

Det finns mycket du kan göra för att minska stress. Du kan till exempel öva på att ta det lugnt, röra på dig och göra roliga saker. Men du kan också behöva bli av med sånt som stressar dig. Du kan få hjälp om du mår dåligt av stress.

En hand som kryssar över saker på en lista där det står saker som "Alltid vara bäst på allt", Alltid få A i betyg" "Lösa alla andras problem". Illustration
Har du eller andra person för höga förväntningar på dig? Det är lätt att bli stressad om du tror att du måste vara perfekt.

Det är okej att vara stressad ibland. Men det är inte bra för hjärnan och resten av kroppen att vara stressad för ofta eller en lång tid. Här kan du läsa mer om stress

Det viktigt att du får pauser från stressen, så du kan vila och fylla på med ny energi. Det kallas för återhämtning. Det finns olika sätt att återhämta sig. Det kan till exempel vara att vila, att göra något kul, att vara i naturen, att ta en promenad eller att umgås med personer man mår bra av. Vad som funkar bäst kan vara lite olika för olika personer.

Gör saker som hjälper mot stress

Det finns flera saker som gör det lättare att hantera stress, och som skyddar mot stress och oro. Samma saker kan också göra att du återhämtar dig bättre om du har haft det stressigt ett tag.  

Här är några bra tips:

  • Försök att äta mat med tillräckligt med näring och sova lagom mycket. Hjärnan och resten av kroppen behöver få näring och sömn på ungefär samma tider varje dag för att funka bra och kunna hantera stress.
  • Rör på dig varje dag, det brukar hjälpa mot stress. Men träna inte för hårt. Ta till exempel en promenad eller dansa hemma för dig själv. Gör något som känns bra.
  • Öva på att slappna av och lugna ner dig själv. Du kan till exempel testa andningsövningarna på 1177.se, eller bara vara ute i naturen.
  • Ta flera korta pauser när du pluggar eller jobbar. Det är viktigt att pausa några minuter då och då när du ska hålla på med något i flera timmar.
  • Vila från stressande tankar på saker som har hänt, eller som ska hända. Kolla till exempel på en serie du gillar eller lyssna på en podd så du fokuserar på annat.
  • Träffa personer du tycker om och gör saker du tycker är kul, det skyddar mot stress. I längden funkar det dåligt att välja bort saker du mår bra av för att hinna med annat.
  • Stäng av notiser på mobilen eller öva på att vara utan mobilen då och då. Många blir stressade av att alltid kolla mobilen.
  • Undvik kaffe, alkohol, energidrycker, snus och cigaretter. Sånt ökar stressen i kroppen även om det kan kännas som att sånt hjälper för stunden.

Det kan vara svårt att göra vissa av de här sakerna om du är väldigt stressad. Längre ner hittar du ställen som kan hjälpa dig att klara det.

Person som blundar, ser lugn ut och håller ena handen över bröstkorgen. Illustration
Stress och ångest hänger ihop, det är samma system i kroppen som behöver lugnas ner.

Sånt som hjälper mot oro och ångest brukar hjälpa mot stress också. Du hittar bra tips i texten Vad hjälper mot ångest?

Ta reda på vad som stressar just dig

Testa att skriva en lista på vad som gör dig stressad. Det kan vara saker du ska göra, särskilda situationer, vissa konton på sociala medier eller personer du inte mår bra av.

Skriv sen en lista med saker som får dig att må bra. Det kan vara saker du tycker om att göra, platser du gillar att vara på och personer du blir glad av att träffa.

Det här kan hjälpa dig att se om du borde göra mindre av vissa saker, och mer av andra.

Ifrågasätt egna och andras förväntningar på dig

Många tänker att de måste vara perfekta och bra på allt. Tänker du till exempel att du måste vara smart, rolig, snygg, schysst, ha många följare och ha bra betyg? Säger du ofta ja eller gör saker som du inte vill, för att dina kompisar, din familj eller någon du är ihop med förväntar sig det av dig?

I så fall är det inte konstigt om du är stressad. Ingen är perfekt, och ingen kan göra alla andra nöjda. Men det är väldigt stressande att försöka.

Här är några tips:

  • Försök komma på vad du vill, och vad du tycker är viktigt och roligt. Andra personers åsikter kan spela roll, men låt dina egna åsikter få betyda mest för dig.
  • Fundera på om du kan minska på vissa krav och förväntningar. Vissa saker kanske du kan strunta i. Andra saker kanske det räcker med att bara vara hyfsat bra på.
  • Öva på att säga nej. Till exempel när någon ber dig följa med på olika saker eller göra något som du egentligen inte vill. Eller be att få tänka ett tag innan du svarar.
  • Påminn ofta dig själv att du är bra och värdefull precis som du är. Ingen är perfekt och ingen klarar allt.
  • Gör saker som är bra för din självkänsla, till exempel genom att jobba med hur du tänker och känner om dig själv.

Ta hjälp av andra för att minska sånt som stressar

Det går inte att skydda sig mot all stress. Och all stress går inte att hantera själv. Det kan vara svårt att se vad som behöver förändras när man är stressad. Då kan andra personer hjälpa dig att hitta lösningar.

Försök att berätta hur du har det för en kompis, någon i familjen eller någon annan du litar på. Be dem hjälpa och stötta dig.

Berätta att du är stressad för din lärare eller din chef. Be dem hjälpa dig att bestämma i vilken ordning du ska göra saker och vilka saker som kan vänta. Fråga dem hur du ska göra när du inte hinner eller klarar en uppgift.

Du kan kontakta Bris, Fråga UMO eller något av de andra ställena i de här listorna om du vill få råd och stöd anonymt.

Be vården om hjälp om du mår dåligt

Du kan du få hjälp av vården om du ofta är stressad eller mår dåligt av stress. Ju tidigare du får hjälp, desto snabbare kan du må bättre. Men du kan få bra hjälp även om du har varit stressad länge eller har blivit sjuk av stress. 

Kontakta en ungdomsmottagning, elevhälsan, en vårdcentral eller studenthälsan. Då kan du få veta om du mår dåligt på grund av stress, eller om det beror på något annat. Du kan få hjälp att förstå varför du är stressad, och vad som behövs för att du ska må bättre. Den du träffar kan också hjälpa dig att få kontakt med någon som är specialist på stress om det behövs. Det kan hjälpa att få samtalsstöd av någon professionell.

Tveka inte att be om hjälp, du förtjänar att må bra. Be någon du känner att hjälpa dig att kontakta vården om det känns jobbigt att göra det själv.

Till toppen av sidan