Fråga

Hur slutar jag hålla på med mobilen?

Fråga

Jag håller på med min mobil väldigt mycket! Det känns som att jag har blivit mobilberoende!! När jag har tråkigt håller jag på med den hela tiden. Jag håller också på med den innan jag ska gå och lägga mig och istället för att plugga.

Det är som att jag är rädd att jag missar något om jag inte har den på. Jag blir arg på mig själv, för jag vill inte hålla på med mobilen så mycket. Hur ska jag lära mig att kunna släppa telefonen?

Svar

Det finns flera saker du kan göra för att använda telefonen mindre.

Här är några tips:

  1. Skriv ner vad som gör att du vill hålla på mindre med mobilen, som en påminnelse till dig själv. Tänk också igenom om det finns något av det du gör på mobilen som påverkar dig negativt, och skriv ner vad det är.
  2. Ta bort notiser, ljud, och annat som gör att du vill titta i din mobil.
  3. Prioritera bland de appar du har och ta bort de som inte känns viktiga. 
  4. Inför en bestämd tid varje dag då du får hålla på med mobilen. Sätt ett alarm för att begränsa tiden, och bestäm dig för vad du ska göra efteråt.
  5. Inför zoner där du inte får titta i mobilen, till exempel sängen och matbordet. Skaffa en väckarklocka och ladda din mobil långt ifrån din säng.
  6. Be någon om hjälp om det är svårt och kom ihåg att förändringar tar tid.

Det du beskriver är ett väldigt vanligt problem. Många håller på med mobilen mer än de egentligen vill. Många tycker också att det är svårt att sluta och därför liknar det ett beroende.

Det är lätt att bli arg på sig själv om man tittar i mobilen trots att man egentligen inte vill. Men det är svårt att stå emot, apparna du använder är gjorda på ett sätt som ska få dig att vilja använda dem mer och mer. Notiser, likes, uppdateringar och ljudeffekter är exempel på sådant. Det har med hjärnans belöningssystem att göra.

Det finns säkert mycket som du tycker är bra med din mobil. Kanske mår du bra av att till exempel lyssna på musik eller använda vissa appar som förenklar vardagen?

Ta hjälp av tipsen för att minska tiden du lägger på sådant som du inte mår bra av. Försök också att göra sånt som får dig att må bra när du väl använder mobilen.

Med vänliga hälsningar
Ronja Runnström Brandt, psykolog

Till toppen av sidan