Panik - lämna sidan!

Får ångest av att fastna med mobilen, hjälp!

Hej! Jag har problem då jag ofta sitter framför mobilen för länge på dagarna och gärna skuldbelägger mig själv. Det blir så att jag fastnar framför mobil när jag är hemma själv och sen så sitter jag där i några timmar och får ångest för att jag inte gjort något annat. Jag får mig själv att må dåligt och försöker sluta men lyckas inte så bra.

För inte så länge sedan så gav någon mig ett tips att snacka med någon utbildad inom området eftersom jag inte lyckas att göra något åt det själv. Jag har aldrig tänkt på hur länge jag faktiskt gjort såhär för vanligt vis när det är skola så är jag ju med kompisar och mår jättebra, men sen när jag är hemma så tar jag fram mobilen.

Känns som att det är löjligt att söka hjälp eftersom jag oftas mår bra men samtidigt vill jag ju inte må dåligt. Har ni något tips? Ska jag söka hjälp?

/Tjejen i 8:an

Skriv ditt svar

Svar:

  • Jag har samma problem! Vet heller inte vad jag ska göra.
    /Samma problem
  • Hej! Min sambo som har ADHD har precis samma problem eftersom hon har svårt att sätta igång aktiviteter i största allmänhet. Åtminstone på våra telefoner (Samsung och OnePlus) finns lägen där man kan begränsa vilka appar man ska komma åt och när. Man kan även ställa in gränser för skärmtid osv. Det har gjort det mycket enklare för oss båda att inte sitta för mycket med mobilen när mobilen kan påminna om de mål jag satt för mig själv.

    Alternativt kan du stänga av den och lägga den i en låda. Det kan också hjälpa att sätta av tid när det är helt okej att slötitta på mobilen men att i förväg bestämma hur lång den stunden ska vara kan hjälpa dig faktiskt avsluta när det är dags och dessutom slipper man ha dåligt samvete när man har sin paus. Att må dåligt är aldrig fånigt och att du kan identifiera vad som gör att du mår dåligt är ju riktigt duktigt. Sånt klarade inte jag i åttan.
    /Kille, 21
  • För det första så är det inget att skämmas för att man sitter med mobilen det är helt normalt och alla gör det. Mitt tips är att onanera eller runka så att man gör något annat.
    /Tjej 15
  • Är helt säker på att 99% av alla ungdommar lider av samma sak. Personligen har jag börjat tvinga mig själv till att stänga av telefonen, vänj dig vid att den är avstängd majoriteten av tiden. När man gjort detta så brukar man per automatik glida in på youtube och annat på datorn istället, skaffa webbläsartillägget Blocksite, där kan du blockera olika hemsidor, välj de sociala medier som du spenderar mest tid på.

    Efter detta så kommer du leva mer i nuet, njuta av småsakerna och känna dig mer glad, blir mycket lättare att vara produktiv också, man har inte lika mycket att välja på längre. Gör detta och stå fast vid det, besluta dig för att göra en förändring i livet, du kommer att spara extremt många timmar på detta och göra det du faktiskt vill.
    /The Dude
  • Utöver alla tips som redan gets har jag också hört tipset att ändra färgen på skärmen. Vet inte vilken telefon du har så kan inte säga hur. Men många hemsidor och sociala medier använder färg för att locka tror jag. Inte lika kul med mobilen om allt är svart vitt eller någon konstig färg.
    /M
  • Hej!! jag känner igen mig så mycket! Att man bara ska kolla en sak och så sitter man där i flera timmar och sedan skäms man. Jag testade faktist att radera TikTok som jag enkelt fastnade med och det fungerar bra för mig, jag kollar min mobil och sedan när det inte finns något kul så lägger jag helt enkelt undan den. Min pappa satte också in skärmtid på spel och underhålning, då blir det att man hinner med så mycket mer för att man inte sitter med näsan i mobiln hela tiden.
    /simmaren
  • Hej, jag förstår ditt problem. Det som gör att man fastnar är de sättet sociala medier är byggt på. Det är meningen att ett ämne i hjärnan kallat dopamin utgörs när man är på sociala medier och startar ett beroende. Mitt tips är att ta bort de flesta sociala medier. Jag vet att det låter hemskt men det är hjälper. Det finns en sak som kallas dopamin detox då man under minst två veckor är utan alla appar som har den effekten där man kan sitta och skrolla i evighet eller även datorspel ifall det är problemet. Bra att veta ifall man vill pröva detta är att man kommer ha tråkigt och kommer inte veta vad man ska göra. Försök då att träffa mycket kompisar, snacka med dem på FaceTime eller pröva någon ny hobby. Man kommer även må dåligt för att man får mer tid som man inte vet vad man ska göra med men då så är det viktigt att tänkta positivt och tänka på hur mycket bättre du kommer må efter detta. Berätta gärna för någon du litar på om att du gör detta så att de kan stötta dig när du har tråkigt och hjälpa dig håla uppe det positiva tankesättet. Du klarar detta!
    /Positiva tjejen
Till toppen av sidan