Tips för bättre självkänsla

Här får du tips på saker du kan göra själv för att stärka din självkänsla. Tipsen handlar till exempel om att träna på att tänka annorlunda, om du ofta har negativa tankar om dig själv. Det allra viktigaste är att du är snäll mot dig själv och inte dömer dig själv.

Adras tips på hur du kan få bättre självkänsla

Här är tips som unga har skickat in till UMO: 

  • Försök vara extra modig och våga lite mer; våga stå för vad du tycker, våga fråga om sånt du inte vet, våga göra bort dig och våga bjuda på dig själv.
  • Umgås med personer som du gillar och känner dig trygg med.
  • Du kan känna dig modigare och starkare om du lyssnar på musik som du tycker mycket om. Till exempel när du är på väg till något du känner dig osäker inför, eller ska göra något som är lite läskigt.
  • Ge dig själv uppmuntran och tillåt dig att känna dig nöjd när du till exempel har gjort läxan eller ringt ett samtal som kändes jobbigt.
  • Du kan vara en bra och stöttande vän och själv välja kompisar som uppmuntrar dig och tycker om dig för den du är.
  • Kramas mycket!
  • Även om självförtroende och självkänsla inte är samma sak, kan självkänslan växa och utvecklas om du gör saker som du är bra på.
  • Skriv upp saker som du tycker om hos dig själv.
  • Skriv upp saker som gör dig glad.
  • Sätt upp mål för din dag, till exempel att du ska göra något som du tycker om eller något som du aldrig har gjort förut. Strunta i om det gick bra eller dåligt, blev fult eller fint.
  • Självkänslan hör ihop med samvetet. Om du är elak, får du dåligt samvete och mår dåligt. Motsatsen sker om du är en god och snäll människa, då mår du bättre och får också bättre självkänsla.

Vad tyckte du om den här texten?

Till toppen av sidan