Tipsa andra som har autism/asperger

Här kan du som själv har asperger eller någon annan form av autism ge tips och råd till andra som också har det! Du kan förstås också läsa andras tips. Det kan ta några dagar innan tipsen som skickas in visas på sidan.

Andras tips:

  • Jag har autism 1. Kom ihåg att du är bra som du är 2. Man kan leka lugna och lekar som inte är röriga, er lärare kanske kan ge tips på såna lekar! 3. Man har lättare att koncentra sig och det är det inte många som har, och andra egenskaper. 4. Att träffa andra som har autism, du kan säga till en vuxen om det.
  • Bli inte din diagnos utan ta tag i ditt liv hitta ditt sätt att leva med den men säg aldrig till dig själv att du inte kan på grund av den.
  • Jag gillar inte beröring så rör inte mig.
  • Tänka på att det inte är en sjukdom och man inte är sjuk för att jag har också adhd så var snäll att tänka på detta
  • Umgås med personer som är yngre än dig själv. Jag är 14 år och har små kusiner som är 4 år. Man kan ju umgås med äldre men för mig är det svårt.
  • Jag fick min diagnos när jag var 25 och det var lycka i mina ögon att få veta vad som är ”fel” på mig. (Blev fel diagnoserad innan.) jag blev erbjuden kurser att gå på som jag gratis gick på för att lära mig mer om diagnosen och hitta mig själv.
  • Har varit diagnostiserad sedan väldig ung ålder och allt jag vill berätta är att vara den personen som du vill vara. Låt inte asperger forma dig som person, utan låt dig själv forma den härliga personen som du är. Du är precis lika annorlunda som alla andra personer för det är det som gör oss till vem vi är. Tänk om alla människor på jorden var detsamma, vilken tråkigt värld det skulle vara. Så var dig själv precis som du alltid har varit.
  • Om du tycker att det känns jobbigt att vara "annorlunda" så ska du veta att majoriteten av våran befolkning har något som inte anses "normalt". Någon är kortväxt,någon har rullstol, någon har dyslexi osv. Kom ihåg att många har adhd men inte blivit utredda! Vi är alla olika på ett eller annat sätt.
  • Ha sex.
  • Sov gott 🤗❤️
  • Som Aspergare har jag lärt mig att det bästa är att bli en med din diagnos. Visserligen är du också en människa, men då din diagnos ofta kan påverka dig ganska mycket, så har jag valt att försöka "bli en med min diagnos". Kort betyder det att jag accepterar den och att jag inte skulle vara jag utan den. Den är en viktig del utav mig och min personlighet, och att informera dig själv och andra om den så mycket som det går är viktigt.
  • I skolan har jag fått en resurs och när det blir rörigt i klassrummet kan vi gå till ett annat rum som är tystare
  • Hörlurar i klassrummet. Alla pennor ljud, Inte för högt men inte för lågt. Om du har för högt kan det blir en distraktion.
  • Vid ljudkänslighet. Använd hörselskydd med måtta, de bidrar till mer ljudkänslighet. 
  • Ha tålamod. Lyssna inte på när du får dumma kommentarer av andra och om du missförstår be dem förklara en extra gång för säkerhets skull. 
  • Jag har Asperger och ADD. Här är några snabba knep för att klara av skolan: 1) Be din lärare att ha prov på annorlunda sätt. Min SO-lärare i högstadiet upptäckte att jag gav mycket bättre ifrån mig på prov när jag fick ha det muntligt med bara henne i ett annat rum. 2)  Ha en liten ask med dig som "emergency-kit" i väskan. Jag har en liten plåtask där jag har öronproppar, plåster samt tabletter som Ipren, Atarax och annat som kan vara bra att ha under oväntade tillfällen. 3) Om någon vill kramas och du känner dig obekväm med det så är det helt okej att säga nej. 4) TA INGEN SKIT! Seriöst, det kan förstöra såååå himla mycket i din väg om du låter andra idioter trycka ner dig. 5) Låt absolut INGEN säga till dig att du inte kan klara av något, tro inte att din diagnos kan HINDRA dig från något, tvärtom, den kan ge dig STÖD och hjälp för att klara det du har svårt för. 
  • Hej Jag har asperger och är extremt ljud och ljus-känslig och gillar inte när någon rör vid mig eller sitter nära... Min tips är 1. Ha brusreducerade hörlurar med dig vart du än går om du är väldigt känslig för ljud 2. Ha alltid med dig solglasögon om du är känslig för ljus och 3. Ha en liten skylt på dig där det står att man inte ska röra dig eller sitta nära eller säg till dom du kan prata med att du inte vill att någon ska röra dig eller vara nära om du inte ber om det...
  • 1. Om du har svårt för nånting och vill inte göra det, tänk attt det kan belöna sig i slutet. 2. Om du som jag inte gillar att kramas och bara vill sjunka under jorden. Tänk att le hjälper alltid. 3. Bry dig inte om vad andra säger till dig om din Asperger. Asperger hör till din personlighet.
  • Hej! Jag har diagnoserna asperger och ADD! Mitt tips är att ha med sig och ha på sig stora hörlurar som sitter på öronen. Jag har alltid med mig dem överallt och de är min säkerhet. När jag börjar få panikattack och känner mig orolig så sätter jag på mig dem, kanske sätter på en bra låt och försvinner in i min egna värld. Jag har dem på alla lektion men då har jag ingen musik. Dem hjälper mig att koncentrera mig på lektionerna.
  • Jag har Asperger och ADHD! Mitt bästa tips är att du ska vara dig själv! Din diagnos är en större del av dig än du tror och om du inte skulle ha den så skulle du inte vara samma jag. Lyssna aldrig på folk som säger åt dig att ta det lugnt eller önskar att du var som dem, för du är den du är och var stolt över det.
  • Lyssna aldrig på NÅGON som säger saker om dig. Lyssna inte på dem som säger hur du "borde" vara, eller att du är "konstig" eller "annorlunda". Lyssna inte på dem som säger att du inte kan klara av saker, eller att du inte kan nå dina mål. Folk som säger så till dig känner dig inte. Du är starkare än vad du tror. Du kanske har det tuffare än andra, men att vara "annorlunda" är en positiv sak, enligt mig. Om man är "annorlunda" vågar man sticka ut, och är modig. Ta inte emot dig negativa ord du hör, visa dem motsatsen. Jag har själv ADHD och asperger och har själv hört dessa ord. Det har varit tufft, men det är den mest härligaste känslan när man har visat att de har fel.
  • Hitta det som du är bra på och det du tycker är roligt. Hitta någonting som du kan sitta med i timmar utan att tänka på världen runtomkring dig. När du behöver en paus från alla ljud och intryck i världen, gå till din lilla egna värld där du gör det du älskar. Jag har ADHD och asperger, jag går nu en av de tuffaste utbildningarna på gymnasiet och många har dragit ner mig till botten genom att säga saker ingen borde höra. När jag inte orkar längre och håller på att bryta ihop, då går jag till min egna lilla värld och när jag kommer ut ur min värld, så är jag starkare och redo att möta utmaningarna i livet igen.
  • Har Asperger och ett tips som fungerar för mig är att skriva upp listor på allt jag ska hålla reda på och sätta timern för att komma ihåg och passa tider. Vissa saker är inget problem att komma ihåg men ibland blir det problem om det är mycket som ska hända en dag.
  • Vad du än gör när du hör att nån har Aspergers, döm dom inte! Du känner inte personen bara för att du läst en sida om Aspergers. Jag är annorlunda från de andra med Aspergers. Jag är inte farlig bara för att jag inte är som du.
  • Lyssna inte på funkofoberna som säger "du är inte din diagnos". Adhd och asperger är så hjärnan fungerar. Det är varken bra eller dåligt, bara mindre vanligt än att vara normfungerande. Umgås med andra aspies och adhd personer.
  • Tips: Kolla Ung och Asperger (Habilitering och Hälsa i Stockholm).
  • Jag har ADHD och Asperger, jag pluggar även till fritidshemslärare, även om många sa att jag aldrig skulle kunna komma in på universitet. Jag tar examen nästa sommar. Så sluta inte tro på dig själv och följ dina mål i livet oavsett vad för diagnos du har! Du kommer hitta lösningar på de svårigheter du har.
  • Hitta egna strategier! Min Aspergers syndrom innebär till exempel att jag har svårt att se och förstå många osynliga sociala tecken, som till exempel kroppsspråk och tonläge. Men jag vet att de finns.
  • Utmana dig själv! Det är viktigt att inte alltid undvika det du tycker är jobbigt, för det kan göra att du blir begränsad. Det finns platser och situationer som jag tycker är jobbiga, men jag försöker att inte undvika dem för jag vill inte bli begränsad. Till exempel ogillar jag nya platser, stora utrymmen med mycket folk, att resa kommunalt och att köra bil i stan. Men ibland måste man göra sånt man inte gillar, man kan bli stärkt av att klara av det.
  • Var kritisk! När jag fick veta att jag har Aspergers syndrom läste jag om det, och för mig var det inte bra, eftersom jag följde det som en manual. Allt som läkarna sa att man ”kunde ha”, tolkade jag som ”så här är det”. Det gjorde att jag betedde mig dåligt många gånger, och ursäktade det med att jag hade asperger och Damp. Därför har det blivit viktigt för mig att ifrågasätta information. Man kan plocka de ”guldkorn” man hittar i informationen, de kan vara till hjälp.
Till toppen av sidan