Panik - lämna sidan!
Svara varandra

Kan inte koncentrera mig, tips?

Jag har jättedålig koncentrationsförmåga i skolan samt i allmänhet. Jag inte kan fokusera på bara en sak i taget, och det försämrar min prestation i plugg samt vardagliga relationer.

Jag planerar att göra en utredning för att ta reda på om jag har autism eller inte, men jag undrar om nån har några bra metoder för hur man ska koncentrera bättre? :(

/Anxious Naturare

Skriv ditt svar

Svar:

  • Försök att fråga vänner, men om det är för svårt att koncetrera på det kanske du kan fråga en fröken om att förklara lite roligare. Brukar hjälpa mig:)
    /Emmy
  • Du kan minska scrollningen på TikTok och liknande appar.
    /15 men
  • Gå utomhus, det hjälper! 👍
    /67
  • När jag inte kan koncentrera mig på något är det ofta för att jag tänker på något annat i bakgrunden. Du kan ju tänka över om du känner någon oro över någonting överhuvudtaget, och det spelar ingen roll om det är orimligt eller pinsamt eller något sånt, för om det oroar dig så oroar det dig.

    Sen, när du kommit på vad det är kan du försöka ta itu med det, alltså lösa eller åtminstone jobba på problemet eller lära dig släppa det. Annars kan meditation vara en bra sak att träna på.
    /Mindful teknikare
  • Jag hade själv liknade problem innan jag blev diagnostiserad med ADD.
    Att få min diagnos, och rätt mediciner har verkligen hjälpt mig. Att göra en utredning låter bra, det hjälper mycket <3
    /Mira
  • För mig fungerar det att göra en lista och håll dig till den.
    Skriv i enkel app eller på papper med penna. Skriv ner både plugg och vanliga sysslor under dagen som ska göras. Hoppa inte runt mellan uppgifter i listan utan tvinga dig att beta av den.
    Jobba i 20-30min med timer och ta sedan en paus. Lyssna på musik utan texter, spellistor som "lofi study" och "classical reading", "classical academia". Vid tex städning fungerar podcasts eller ljudböcker.
    /Har oxå problem
  • Du kan ta saker du kan pilla på under lektionen så blir det bättre!
    /ffill
  • Natur är en väldigt tuff gymmasielinje för de flesta, och det är inte konstigt om du känner att det är svårt att hänga med. Du kan absolut undersöka eventuella funktionsvariationer, men tänk inte att det är något ”fel” på dig bara för att det är svårt att hänga med på lektionerna :)
    /20-åring som gick natur och var deprimerad hela gymnasiet XD

Mer på UMO

Svara varandra

Nervös inför att börja gymnasiet, hjälp!

det kommer att kännas så tomt utan min klass, och tänk om jag inte ens får några vänner i gymnasiet. känner någon igen sig?

Svara varandra

Vad ska ni sommarjobba med?

Vill ha tips!

Fakta

Tips för att funka bra med adhd

Här får du som har adhd tips på vad du kan göra själv för att det som är svårt ska funka bättre.

Svara varandra

Tips för att få bättre betyg?

Jag känner mig inkompetent och sliter för att nå C i betyg.

Svara varandra

Tillsammans med någon som har adhd och autism, tips?

Jag lever med en kille som har adhd med autism. Tips på vad jag behöver veta?

Fakta

Om elevhälsan

Du kan få hjälp med många saker av skolsköterskan, skolkuratorn och de andra som jobbar inom elevhälsan.

Svara varandra

Hur tänker ni kring gymnasievalet?

Gymnasievalet är i full gång! Vilken gymnasieutbildning ska eller har sökt in på? Jag är osäker, vad ska man tänka på?

Artikel innehåller video
Artikel

Skolsköterska

Madeleine Hjort berättar om sitt jobb som skolsköterska på en gymnasieskola.

Svara varandra

Hur säger jag till mina kompisar att jag har ADD?

Jag är rädd att det kommer bli stelt då jag hatar förändringar och visa situationer. Kan nån ge tips på hur jag ska berätta för dom?

Fakta

Autism

Att ha autism betyder att hjärnan funkar annorlunda jämfört med om man inte har autism. Du kan ha svårt att umgås med andra och behöva följa exakta rutiner.

Till toppen av sidan