Tipsa andra som har adhd

Här kan du som själv har adhd ge tips och råd till andra som har det. Du kan förstås också läsa andras tips.

Andras tips:

  • Ett JÄTTEBRA tips till alla mina adhd vänner där ute är att ha en app, där du kan skapa ditt egna bakgrundsljud... Själv har jag appen ''RelaxingMelodies'' Den är gratis, det finns flera ljud (men om du betalar får du såklart fler) och det hjälper mig massor. Lyssnar faktiskt på det just nu (:
  • Det går att lyckas bra med studier om du säger att du har koncentrationssvårigheter till studieansvariga. De måste hjälpa dig! Reglerat i lag. Medicin och eget rum när det är tenta och ett jävla driv tog mig hela vägen till en Master of Science in Finance. 300hp, men fyra år program. Fett bra jobb nu, bra lön och tillsvidare. Ovärt med studielån, men diplom på väggen, familjen stolt. Måste fortsätta reparera hela livet för hur man var som yngre, LVU mm, alla prickar försvinner då kan man söka bra jobb sen! Går inte ändra det som varit. Bara en dag i taget nu! Gå mycket promenader det läker själen.
  • Jag har adhd och jag brukar få höra detta: för mig verkar du normal. Blir så ledsen när jag får höra detta som om de skulle vara något fel på mig bara för att jag har adhd. Så mitt tips till dig som har en kompis med adhd är att även fast det verkat snällt så tro mig det är det värsta man kan få höra, så låt bli att säga det.
  • Jag har adhd och skulle vilja ge ett tips på vad du inte ska säga till en person med adhd, brukar själv få höra detta och blir riktigt irriterad.... Säg aldrig detta:
    • Du verkar ju helt normal ju ( ehm ja jag ingen utomjording )
    • Att du förstår ( säg inte att du förstår vad personen går igenom för tro mej de gör du inte)
    • Alla mår väll så ibland (jo men visst alla mår väll dåligt ibland men testa att må skit hela tiden för att du inte kan sova o får panikångest 24/7 o sen när skolan börjar o du inte orkar koncentrera dig!)
  • Jag har själv ADD fick diagnosen i våras jag har alltid haft en kort stubin och blir inte bara irriterad utan så arg in i helvetet ibland blir jag så arg så jag måste ha sönder något eller skada mig själv så istället för att slå sönder mina knogar eller att slå i sönder grejer (som jag brukade) tar jag en promenad själv och hoppas det lungnar mer mig.
  • Ett tips är att man kan gå ut och cykla en runda.Det lugnar ner mig.
  • Jag har en vän som alltid stoppar mig när det går utför mig eller när jag är impulsiv. Mitt tips är att berätta för dina vänner varför du är som du är så kommer dom förstå dig mer hur du fungerar i olika situationer.
  • Min pojkvän har Adhd och kan lätt kan bli arg för ingenting. ADHD är ingen sjukdom det är en funktionsnedsättning. Mitt tips är att försöka hjälpa och stötta och inte bråka, det löser inte problemet.
  • Ett enkelt och bra knep! Kalender eller almanacka är super bra att ha till hands om du måste skriva ner viktiga saker om skolan tillexempel. Direkt när du hör något viktigt , skriv ner direkt så att du inte glömmer det. Köp en fin kalender, några fina färgpennor och lägg ner i väskan eller ryggsäcken direkt efter skoldagen och lägg tillbaka den i väskan direkt när du har skrivit färdigt och kikat i den hemma. Så att du på så sätt inte tappar bort den viktiga informationen som du har skrivit ner. Det har hjälpt mig jättemycket tidigare att skriva ner viktig information om saker som jag måste göra för att strukturera upp min vardag och bli met organiserad. Det känns som en simpel grej att göra , vilket det är men det är till stor hjälp för att känna sig mindre stressad och hänga med i det vardagliga livet. Som sagt, använd några fina färgpennor också om du vill för att göra det lite finare i kalendern och roligare att se på.Tack å hej, leverpastej <33
  • Jag har själv ADHD och mitt tips är att bara köra sitt race för man är ju som man är man kan ju inte ta bort ADHD:n! I skolan är det extremt jobbigt men mina föräldrar och jag har belöningsslista , testa det.
  • Svårt med att kunna känna av tiden?: Använd gärna tidtagarur eller alarm. Om det blir för stressigt, ta istället 15 minuter extra än vad du tänkt välja för tid...
  • Om du har en kompis med add eller adhd prata inte om diagnosen hela tiden de blir jobbigt.
  • Jag har fått diagnosen ADHD och får bra hjälp i skolan nu, då jag går till en special pedagog 1 timma i veckan (då resten av klassen har håltimma) vi går igenom saker jag inte lämnat in i tid eller pluggar till prov och planerar veckan. Bästa hjälpen jag fått! Man får inte den hjälpen utan att själv fråga och ta tag i det, så om det lät som ett bra tips; gå till rektorn/mentor och fråga om det finns nån typ av den hjälpen. Mitt största bekymmer är dock inte skolan, det är min aggression och mina humörsvängningar! Jag har medicinerats ett tag nu och märker skillnad i skolan men mina främsta och jobbigaste problem blir bara värre och värre och börjar tro jag har borderline då det stämmer in så sjukt bra på mig!! Jag har nu bokat möte med kurator och ska försöka få hjälp av henne. Sök alltid hjälp av till exempel: rektor, mentor, skolsköterska, spec pedagog eller (kurator)
  • Jag har också adhd. Min adhd är, från 0>100% så har jag 90% alltså. Så när jag tar min medicin märker man knappast någon skillnad. Ett tips är när du blir arg lägg dig i sängen andas och försök och ta det lugnt.
  • Om du har ett timglas så föreslår jag att använda det.
  • Om du tror att du har adhd be om en utredning så fort som möjligt
  • Jag har adhd och berätta det för dina kompisar och lärare som kan hjälpa dig och det händer något om du blir arg ledsen eller stressad så finns dom där hela tiden. 
  • Stå upp för att du har adhd och skäms inte för det.
  • Börja med det du tycker du klarar av och tycker är lätta sen att du går upp nivå för nivå och tar det i din takt så du känner att du klarar det. om du ä i skolan och din lärare går igenom en uppgift ni ska göra och alla dina andra klasskompisar hinner före dig och alla är klara förutom du så stressa inte utan ta det i din takt så du klarar det. om du har svårt att sita stilla så ha något som inte stör du kan ha under bordet och pilla med. jag har ju själv adhd och jag har jätte svårt i skolan och hemma.. asså över allt men jag kämpar på som bara den och tar det i min takt och ibland hinner jag inte klart med det gör inte mig något för jag tar den tiden jag böhöver ha på mig för att bli klart och inte stressa.. 
  • Min klasskamrat har adhd , Han blir lätt aggressiv och stönar nästan hela tiden , Men vi har en lärare som är där bara för han :) Och Det hjälper han koncentrera sig :D
  • Gör det du klarar av. Du kommer att klara det. Gör det du vill. låt inte någon annan bestemma över vad du ska göra. Du kommer att bli lycklig. 
  • Jag är en tjej med ADHD. Jag får lätt arga utbrott o blir lätt irriterad för minsta lilla grej [t.ex att jag tappat bort något] Mina tips är att slå på en kudde, ät något elr drick något och när du känner att du snart kommer bli riktigt förbannad så räkna ned till 10 och sen kolla om du fortfarande är arg.
  • Jag har ADHD och dyslexi! om du känner att du håller på att få ett utbrott så knyt dina nävar kolla ut igenom fönstret och koppla bort allt jobbigt runt om kring. jag vet att det kan vara svårt men försök. i skolan så har jag en stressboll och den hjälper mig att inte få utbrott också hjälper den mig att flytta fokusen på något annat. jag burkar också lyssna på musik i skolan på lektionerna för då slipper jag lyssna på fläkten och alla andra som skriver. när någon i min klass tappar en penna på golvet så är jag tvungen att kolla vem det var som tappa pennan. så just därför lyssnar jag på musik.
  • Jag har adhd & började med mina adhdmediciner för snart ett år sen & jag vet att det är lätt att slarva med medicinerna eller tänka att man skiter i det men man vet inte riktigt varför. Så mitt tips är: ta alltid medicinen hur läget än är, för när du väl börjat ta dom regelbundet & slutat slarva så känns allting så mycket bättre.
  • Hej! Jag är en tjej med ADHD. Som många inte vet är det stor skillnaden mellan killar och tjejer (eller vad ni nu säger) när det kommer till ADHD. På killar märks det oftast ganska lätt i skolan, hemma och på fritiden. Medans för tjejer syns det inte alltid. Jag är en sådan person som har en kort stubin. Det krävs inte mycket för att få mig rosenrasande eller bara irriterad. När du känner att du börjar bli arg eller irriterad, gå ba därifrån innan du hinner bli arg.  För man visar inte alltid att man håller på att få ett utbrott, det kan ba komma på en millesekund om det går för långt. Personligen blir jag förbannad när jag inte ätit inom jämna mellanrum.  Ett till tips är att ha något sött att äta när du känner att du börjar bli arg. Hoppas de kunde hjälpa någon iaf😅
  • Jag har adhd. När jag inte hittar mina nycklar eller busskort på morgonen innan skolan blir jag så ilsken jag bara river ner allt jag har i min väg. Tips är att lägga fram sakerna på kvällen dagen innan och så slipper jag tappa kontrollen😜
  • Jag har ADHD å blir lätt orolig och när jag blir det har jag svårt att andas. Så när jag blir det brukar jag gå ut själv, oavsett vilken tid det är. Å ba andas. Lovar man mår mkt bättre efteråt. 
  • Hej min typs är att dricka vatten när man är arg, så minskar det.
  • Hej jag är tjej på 14 år och har ADHD. Jag går i skolan och alltid efter skolan eller på eftermiddan så blir jag skit arg och måste äta något. all min energi försvinner och ingen ska prata med mig eller göra något så att jag blir irriterad. Om du har ADHD och blir väldigt arg efter skolan eller eftermiddan så ät något då :) det är mitt tips. Ta en maka i skolan eller så tar du med dig något till skolan som du kan äta när du är hungrig eller att all din energi tar slut ba :) hoppas du kan använda detta. Ha en bra dag allihopa :)
  • Tja, mitt tips är att vara dig själv. Bli aldrig någon du inte är./ 16 åring med Adhd. Tjao
  • Hej. 15 årig tjej med ADD här. Jag känner många andra med ADD som inte fått medicin än och som ofta frågar hur jag gjorde för att hålla fokus osv innan jag fick min medicin, så tänkte dela med mig av det här: 1. Tuggummi - fick tipset av en förälder, vet inte hur, men det hjälper mig faktiskt att hålla mig lugn och fokuserad på situationen. 2. Musik - kan vara till stor nytta för att stänga ute ljud, hålla sig lugn eller ge en speciell energi som faktiskt kan hjälpa att fokusera. 3. Vänner - vet att man inte vill säga till alla att man har ADD/ADHD i början av flera anledningar, men om man har en nära vän/familjemedlem/lärare/annan människa som man litar på och som vet om vad ADD/ADHD är och innerbär så kan de vara till hjälp. Man kan till exempel be dem om hjälp med påminnelser, be att säga till och hjälpa en att hitta fokus eller hjälpa till med att lugna ner/ta en ur en situation där man är påväg åt fel håll (exempelvis ilskeattack, distraktion, impulser etc) 4. Lärare - prata med en lärare om problemet har hjälpt mig extremt mycket. Jag har kunnat få extra hjälp, mer anpassade uppgifter (till exempel så hade jag problem med att fokusera på matten eftersom det bara var repetition vilket jag snabbt tröttnade på och slutade med att jag struntade i, så min lärare kom överens med mig om att jag skulle få stryka några sånna uppgifter när jag visat vad jag kan) plus att jag har mer stöd när det gäller fokus och får fler påminnelser. 5. Listor - checklistor gör det lättare att hålla koll och veta vad som ska göras/har gjorts. Påminnelser är också bra, rekommenderar appen "Keep" av google där du kan synca listor mellan enheter, ha påminnelser med mera. 6. Rita - anteckna för mig brukar vara jobbigt i skolan ofta, men genom att rita bilder så har det blivit enklare, både att läsa, men även att ta anteckningar. Jag brukar även se till att anteckningar jag skriver är i olika färger etc då de blir roligare att både läsa och skriva.Tror det var alla, hoppas de tipsen kan hjälpa :3

Vad tyckte du om den här texten?

Till toppen av sidan