Panik - lämna sidan!
Funktionsvariation

UMO frågar: Vad är dina tips till andra som har adhd?

Här kan du som själv har adhd ge tips och råd till andra som också har det! Du kan också läsa andras tips. Det kan ta några dagar innan tipsen som skickas in visas på sidan.

Andras tips:

  • Gå en liten tur å spela fotboll omdu gillar det.
    /Engla lind
  • Jag blir ofta distraherad av mobilen. Jag har märkt att jag blir lugnare om jag lägger den i ett annat rum när jag arbetar med något. Att lägga undan mobilen när man sover kan också hjälpa. Jag lägger den i en låda så att jag inte ska kunna plocka upp den. Ofta är jag för trött när jag ligger i sängen för att orka gå upp och hämta den.

    Det kan ta lite tid att vänja av sig mobilsurfandet, men man upptäcker ganska snart att man inte behöver den dygnet runt. Jag känner mig lugnare när jag inte behöver tänka på vad alla skriver på sociala medier etc, de flesta kommentarerna ger en inget av värde ändå.

    Sömnen är kanske det viktigaste för den mentala hälsan. Jag har en tendens att inte vilja äta tidigt på dagen, men om man äter åtminstone något tidigt på dagen får man den mentala och fysiska energin som krävs för att vara produktiv. Att röra sig är också bra.

    De nätter jag sover bäst är när jag varit ute och rört mig under dagen. Många av oss bär på energi som vi inte får utlopp för, och det är nog den energin som stannar genom natten och gör det svårt att sova. All typ av rörelse räknas, det behöver inte vara hård träning. Även promenader räknas.
    /Celine
  • När jag bråkar med mina föräldrar och eller mitt syskon blir riktigt irriterad så brukar jag gå därifrån och tänka på allt snällt dom har gjort för mig och till mig och allt jag uppskattar.
    /ADHDtjejen
  • Om du ofta är uttråkad och vill sluta sitta framför skärmen så mycket tycker jag verkligen att du ska försöka hitta en sport/aktivitet/hobby som du verkligen tycker är kul! För det hjälpte mig. Jag hittade konståkningen för ca 1 år sen och tycker det är superkul även om jag började ganska sent med tanke på att duktiga konståkare börjar när de är 2-3 år.

    Men kom ihåg för att hitta rätt hobby måste du verkligen anstränga dig, passa på att testa nya saker så fort du har möjligheten, fråga vänner om tips eller förslag på saker du kan testa om du inte kommer på nåt!!
    /HOPPAS DETTA HJÄLPTE FÖR MIG SOM HAR MYCKET SÖMNPROBLEM SÅ HJÄLPER DET MIG ATT SOMNA FORTARE NÄR JAG HAR TRÄNAT
  • Tänk på något som får dig att skratta! Uppmuntra dig själv! Gör något du tycker är kul. Tänk att du är som alla andra.
    /Fiona
  • Jag snozzar min mobil tills jag går utanför dörren på morgonen, de gör att jag får en bättre tidsuppfattning
    /Jag
  • Om du är i skolan, försök att sitta utan en bänkkompis (om det går). De brukar göra så att man inte kan koncentrera bra, eftersom att de distraherar en.
    /Charlie :)
  • Fixa sovrutiner, allt blir lite enklare då. Pröva att sätta ett alarm när du ska vakna, i början är det viktiga bara att du vaknar. Om du har medicin så är det här ett jättebra tillfälle att ta den. Själv har jag ett alarm en halvtimma innan jag ska vakna då jag tar min medicin. Då har den börjat värka när jag faktiskt ska gå upp.

    Om du har svårt att somna på kvällen kan du pröva en massa olika saker, t.ex att skriva eller gå på en kvällspromenad. Om du inte har somnat inom en timma ska du gå upp och göra något lugnt ,(förutsatt att du sedan kan sluta). Men om de inte funkar kan man pröva jetlagmedicin. Den kan man också få utskriven av sin doktor om man har t.ex insomi (extrema svårigheter med att sova). Sömnproblem kan dock bero på ångest, och då brukar jetlag medicinen inte funka lika bra.
    /Alias
  • Man försöker att inte bry dig om det vart ett bråk i så fall så gå där ifrån och prata inte med personen på ungefär 20-30 minuter❤️
    /Tuva
  • Om det händer något jobbigt eller uppretande får du några tips: 1. försök alltid att vara lugn, de andra tycker att det är roligt när du är arg. 2. Låtsas som om inget händer, tänk bara inte på det. 3. Tänk på något bra, det kan vara något kul som har hänt, eller tänk bara att du är på din favorit plats. Ha det bästa du har haft! 😉
    /Klara
  • Lägg in allt i kalendern på mobilen med flera påminnelser. Då minskar risken att glömma saker som är planerade. Lägg gärna in aktiviteter i olika färger så du vet om det är ex, kompis eller läkarbesök kanske till och med en deadline. Har märkt stor skillnad i kroppen genom att ha planeringen att gå efter i telefonen. Man minskar risken markant för att bli utbränd!
    /Tjejen som blev utbränd av ostruktur
  • Jobba inte heltid. For the love of god. Du blir utbränd innan du hinner blinka. Satsa på max 80%, du får mindre pengar visserligen men ett lyckligare och mer harmoniskt liv.
    /Sophia
  • Jag har varit diagnostiserad och medicinerad i ca 12 år. Nästan halva mitt liv. Medicinen funkar jättebra för mig men ibland om jag väljer att inte ta den, om jag är ledig eller glömde, så blir jag flamsig, seg, impulsiv och då känner jag mig inte alls som "vanligt".

    När jag träffade min pojkvän var jag rädd att han skulle se mitt omedicinerade tillstånd och tycka att jag var jobbig. En kompis jag känner vill inte ta medicin när hon träffar nya kompisar för att hon känner sig inte som sig själv med medicin, och jag tvärtom. Mitt tips är att prata med din partner om detta, hur du känner när du tagit medicin vs utan, och förbered peroanen på hur du brukar vara utan medicin och vad hen kan förvänta sig.
    /Funkade för mig/oss
  • Fokusläge på mobilen, stänger av utvalda appar när du vill fokusera. Du väljer själv vilka appar. Du kan ställa timer men också avsluta med några knapptryck. Impulsen gör att jag tar upp telefonen men om fokusläge är på så påminns jag om att jag får kolla spel/sociala medier senare. Det har hjälpt mig mycket nu när jag pluggar på universitetet.
    /Strategiexperten
  • Tictok har många bra och relaterbara creators som gör videor om just adhd, både om fördelarna och nackdelarna. Det kan vara skönt att ha något att titta och relatera till om du inte känner någon/någon i din ålder med adhd tex.
    /Äre bara jag eller?
  • Jag brukar glömma saker, det är en del av diagnosen. Ibland glömmer jag om jag redan tagit medicin eller inte, om min dosett är i oordning eller om jag glömt fylla på och tar direkt ur burken, så är tipset att när du tagit medicinen (använd larm på mobilen om du glömmer att ta den) men för att komma ihåg om du REDAN tagit den så ta medicinen, håll i burken och titta på den intensivt en lång stund. Då är det större chans att det hamnar i långtidsminnet.
    /Glömsker
  • Tips: skäms inte. När jag blev diagnostiserad uppfattade 11-åriga jag (23 år nu) att adhd var något som skulle "fixas" med medicin, för sjukdomar botas med medicin. Min mamma märkte stor skillnad på mig när jag tagit medicin eller inte men jag kände ju inte så stor skillnad då, så jag ville inte ha den. Jag kände det som att min mamma tyckte bättre om mig när jag tog medicinen och blev arg över det för jag tyckte inte att det var något "fel" på mig, och mamma verkade tycka det.

    Så jag skämdes en del över diagnosen, vilket inte hjälpte så mycket. Idag är det bättre och jag känner mig hjälpt av medicin. Informationen till barn/vuxna och föräldrar är också mycket bättre nu 10+ år senare.
    /Hon som skämdes
  • Våga erkänna för dig själv att adhd kan ge svårigheter, även när du är högfungerande. Jag blir lite ledsen när familj eller vänner kallar det för "superkraft" när jag är kreativ och snabbtänkt bara för att de inte märker när jag är trött pga syn och hörselintryck (av en vanlig dag). Eller om de säger att jag inte ska avbryta och förväntar sig att jag ska "lära mig" något som jag inte har kontroll över.

    Folk säger ofta att jag är duktig men de märker inte vilka svårigheter jag har ibland. Jag känner ibland att jag måste hålla uppe ett "normalt" tempo för jag 'är ju så duktig' som alla säger. Men då får jag påminna mig att ta pauser eller vila på ett sätt som jag tycker är vilsamt. Det kan vara både promenad i skogen eller fartfyllda dataspel: du vet själv hur du kopplar av eller vilar, och hur ofta. Ibland läser jag på om adhd för att påminna mig att just det, det är därför jag tycker vissa saker är extra kämpiga. Som en mental påminnelse.
    /Hon som varit diagnostiserad i över 10 år
  • Lär dig mer m hur du fungerar. lär dig mer om din adhd
    /adhdandproud
  • Hej! Jag blev diagnostiserad först två månader innan jag skulle ta studenten, så mina tips/råd hoppas jag kan hjälpa både människor med diagnostiserad adhd och människor som är under en pågående utredning, står i kö för utredning eller som fortfarande väntar på att bli hörda.

    1. Har du svårt att koncentrera dig och går i skolan, prata med kuratorn eller skolsköterskan och ligg på. Bara för att du har bra betyg och sköter dig i klassrummet betyder ju det SJÄLVKLART inte att du inte skulle behöva hjälp. Så ligg på och berätta vad som är svårt och vad du vill ha hjälp med.

    2. Går du i skolan och har svårt på lektionerna, be om att få sätta dig i ett grupprum själv eller med (om läraren är okej med det) en kompis för att diskutera frågorna och förstå bättre. Detta hjälpte mig väldigt mycket. För många kan hörlurar hjälpa till att få bort oönskat ljud.

    Kan du så är det bra att föra anteckningar för att kunna titta tillbaka på lektionen. För mig funkade det att föra anteckningar om min lärare hade lagt ut en Power Point innan. Då kunde jag kopiera den, klistra fast texten i ett dokument och på så sätt sen lägga till ord och meningar där du förstår varför du skrivit vad du gjort. Så vill du testa det, fråga läraren om hen kan dela PowerPoint innan lektionen börjar istället för efter.

    3. Om du känner dig bekväm med det så berätta för dina kompisar om din diagnos. Då är det lättare för dem att försöka förstå saker som kan vara jobbiga för dig men även för dem. Och var inte rädd för att be någon säga nåt igen för att du tappade koncentrationen

    4. På jobbet kan du ha med dig nåt som inte låter att ha i handen på t.ex möten där man sitter still en längre tid. För mig har jobb där man får röra på sig funkat bäst och det har hjälpt mig att inte känna mig rastlös. Jag pratar väldigt mycket och är du likadan, låt det som kommer ur munnen vara positivt.

    Självklart har alla dåliga dagar men skriv av dig på telefonen istället för att säga saker som är negativa en hel dag. Testa och försök hitta små saker som kan förändra mycket. Kanske behöver du få ett par minuter för att röra lite på dig. 🌸
    /Tjej på 20
  • Hej! Jag har själv ADHD så tänkte ge lite råd/tips:
    1. Tips om bråk: säg till att du är arg gå därifrån, prata lungt, andas 2. Vänner: att ha vänner är viktigt men det kan vara jobbigt också. När jag var mindre hade jag svårt med kompisar men mest med tjejkompisar. Tjejer kan oftast inte vara med varandra i gäng utan bara två och två. Tips: Ha en bästa vän. Ha en bra vän istället för många dåliga. Var snäll mot dina vänner.
    /ADHD-TJEJEN
  • När det blir för mycket så gör något du tycker om. För mig är det skateboard eller amerikanskfotboll och hockey. Hitta din hobby och gör den när det blir för mycket.
    /Alfred.P
  • Jag brukar oftast bara kunna plugga i områden där inga distraktioner finns, så som skolbyggnader, ett vardagsrum där bara jag är i. Ljud och konversationer brukar vara väldigt distraherande för mig. Om det finns en chans att jag får vara i ett mindre eller ett annat rum än de andra klasskamraterna för att få mer lugn och ro när jag behöver läsa något t.ex. en bok, tar jag helst den. 
    /Skolelev 15 år
  • Jag brukar sticka ut och träna i typ 2 timmar så jag blir av med lite energi sen sätter jag mig och pluggar.
    /A.J
  • Hej, jag har adhd men jag tar medicin. Har dock precis fått diagnosen så här är lite tips som fungerade innan också. Planering är allt, jag för kalender och tar hjälp av föräldrar genom att informera dem om kommande prov etc så de kan påminna mig. Jag behöver ta paus ganska ofta men det är viktigt att inte ta för lång paus, det blir jobbigare att börja om då. Annars försöker jag alltid att anteckna på lektionen för att behålla koncentrationen. Hoppas det hjälper men kan tänka mig att du hört det mesta förut
    /Klara
  • Har själv adhd, dock ingen diagnos på det än men det finns i släkten. Ta en time, själv orkar jag inte sitta mer en 20 min ... så ta en timer, sätt på ett par minuter, ta bort mobil o allt som stör, försök koncentrera dig så gått du kan. Sen när minuterna är över, rör på dig eller nåt, gå ut o ta en promenad eller likande.
    /Tjej 13 år
  • Fick diagnos för bara någon vecka sedan. Men som de skriver nedanför: för anteckningar under lektionen, jag hade redan specialanpassat på lektionerjag när jag fick diagnosen. Jag gick ut på en promenad i ca. 5 min och kunde sedan sitta och koncentrera mig i ca 15 min. Mitt tips är att ta hjälp av mentor eller lärare för att få igenom det.

    Ett annat är att checka av varje vecka antingen med specialpedagog/mentor/lärare, kolla av vad du ska göra då du kommer hem eller vad du ska lämna in i veckan. Jag fungerar inte om jag måste hålla koll på sånt här, då vet jag heller inte vad jag ska plugga på kvällen så då skjuter jag upp det. Beroende på vilket stadie du går på så finns de olika personer, på mitt gymnasium finns en arbetsterapeut som jag träffar varje vecka och gör sånt här, hon förstår mig, och känns som hon också fattar att jag har svårt i skolan och peppar mig hela tiden.

    Så ett tips: skapa en kontakt med någon mentor/lärare osv. Så att du vet att du kan gå till de ifall du känner denna dag är piss. Sedan tystnad, ingen som går förbi, ingen som stör dig, det är ett heeet tips. Hjälper såå mycket
    /En tjej som fick adhd som 17 åring
  • Försök hitta dina sätt att funka och var inte rädd att prata om det, leta runt i din hjärna så mycket du kan. Det är svårt men värt det. Testa nya saker och gå med det som funkar. Jag har t.ex. en linjal på datorn så jag kan läsa ordentligt och inte tappar bort mig eller försvinner i min hjärna :)
    /Nån med ADHD :P
  • Tips: öronproppar som filtrerar ut bakgrundsljud men inte röster, till skillnad från skumgummi-öronproppar eller stora hörlurar.
  • Du är som du är! Det är inget fel på dig, det kan vara bra om du ska börja i en ny skola, berätta för lärarna att du har Adhd, du måste inte berätta för alla men det kan vara bra att berätta för några! Mitt tips är att om det blir för mycket säg till någon lärare att du måste ut och röra på dig, det kommer kännas lite bättre!
    /Helloj

Mer på UMO

Funktionsvariation

Här kan du hitta innehåll om funktionsvariationer.

UMO-poddenHur påverkar adhd förhållandet?

18. "Jag har svårt att förstå en partner som är otydlig. Till exempel sa min flickvän att det var okej att jag inte var med henne på alla hjärtans dag när hon var sjuk. Då var jag med en kompis och min flickvän blev jätteledsen."

Svara varandraHar samtalsgrupper hjälpt er med NPF-diagnos?

Känner att jag har många frågor och problem men hjälper verkligen grupp-pratet eller räcker det med läkare och psykologer. Hjälp! Hur har det varit för er?

ArtikelFilm: Tips för att må bra

Här är några tips på saker du kan göra själv, för att må bättre.

ArtikelVad kan jag göra om jag är stressad?

Du kan till exempel öva på att ta det lugnt eller göra roliga saker för att minska stress. Du kan få hjälp om du mår dåligt av stress.

ArtikelVad hjälper mot ångest?

Det känns oftast jobbigt och obehagligt att få ångest. Men det finns saker du kan göra för att minska ångesten. Och det går att lära sig att leva med den, om du får ångest ofta. Du kan få hjälp av vården om ångesten påverkar ditt liv mycket.

ArtikelUMO frågar: Vad är dina tips till andra som har autism/asperger

Här kan du som själv har asperger eller någon annan form av autism ge tips och råd till andra som också har det! Du kan förstås också läsa andras tips. Det kan ta några dagar innan tipsen som skickas in visas på sidan.

Till toppen av sidan