Tipsa andra som har adhd

Här kan du som själv har adhd ge tips och råd till andra som också har det! Du kan förstås också läsa andras tips. Det kan ta några dagar innan tipsen som skickas in visas på sidan.

Andras tips:

  • Hejsan. Jag vill bara säga till alla att: Se inte din adhd som ett hinder, utan mer som en superkraft. Tänk vad mycket du kan åstadkomma bara genom hur din hjärna automatiskt fungerar! Vad många kreativa idéer du kan komma på, eller alla modiga saker du vågar pröva om du får en impuls att göra det. Och kom ihåg, att du har adhd betyder INTE att du är ”osmart” som många tror. Tvärtom :)
    /Sjätte planeten i solsystemet
  • Har haft Adhd nu i några år. Jag har aldrig varit överaktiv fysiskt utan mer psykisk. När jag blir intresserad av något så gör jag det till 1000%. Det har gjort så att jag ifrågasätter om jag verkligen har adhd. Men har insett att det är på det viset min överaktivitet tar utlopp. Varje dag så kämpar jag med att hitta nya sätt att få huvudet att orka med!
    /Northina
  • Att försöka ta dig lungt.
    /Thakira
  • När man får diagnos på papper så kan det kännas som en lättnad, för att folk änkligen tror på en känns det som (fast de kan ha gjort det längre). Men tänk på hela resan man har framför sig & att man kan få kämpa mer än vad man gjorde innan man fick det på papper.

    När man får papper på sin ADHD så försök tänka ett steg längre även fast det kan vara svårt. Försök inse att man har en lång uppförsbacke framför sig & att man kan vara lite glad då & då men att man tar ut all glädje & lycka man har när man är högst upp på toppen av uppförsbacken. (Det har hjälpt mig mycket & då är jag fortfarande inte högst uppe på uppförsbacken än). PS hoppas det hjälper någon/några till där ute
    /Så kallad dampungen efter sin diagnos
  • Har nyligen fått adhd på papper och mår piss av vetskapen av att folk inte kan förstå hur mycket som händer i mitt huvud. Försöker alltid förklara för folk men då känns det bara som att folk tror jag är uppmärksamhets kåt.

    Men mår så dåligt av att inte få berätta för allt och alla hur jag fungerar och varför jag gör som jag gör. Idag berättade jag för en kille att anledningen till att jag blev arg på en person i min klass över en liten sak är pga min diagnos (han visste inte att jag har adhd) och han blev arg å sa att jag bara använde det som ett frikort från mitt misstag. Vilket jag inte menade att göra utan ville bara berätta för honom om hur jag fungerar. Så nu är han arg på mig hahahah. Men för en person som alltid har varit dampbarnet så är det så skönt att veta att det inte är mig det är fel på och så sjukt skönt att prata med andra som har adhd.
    /Ninni
  • Att ha adhd kan vara hemskt och fantastiskt på samma gång, om du har adhd ska du försöka ta fram det bästa ur det. Tänk positivt och ge aldrig upp. Gör sånt som gör dig lycklig, man kan må skit, men kom ihåg att det går att få hjälp. Berätta för dina kompisar hur du fungerar, det har hjälpt mycket för mig. Det är svårt för dem att förstå helt. Det de kan göra är att finnas där för dig och kanske veta lite vad diagnosen är och hur den påverkar dig. Och kom ihåg, du är aldrig ensam med att ha adhd, våga ta hjälp.
    /Ester
  • Jag har ADHD och jag blir alltid arg på kvällarna. Mina föräldrar småretas och tror att jag ska börja skratta, men jag blir bara argare. Min ADHD har alltid varit ett hinder för mig. Jag blir alltid rastlös. Jag måste göra något asså. Jag blir oftast irriterad på småsaker. Ett tips jag ger är att kolla på en film som du gillar eller lyssna på musik i hörlurar!
    /Anonym
  • Jag har adhd och blev diagnostiserad för ca 6 månader sedan. Detta är ett väldigt känsligt ämne för mig och jag börjar nästan alltid gråta när jag pratar om det men jag tänkte ändå berätta om mig. Jag behöver vara själv ofta och har svårt i skolan. Jag har svårt för ljud och att koncentrera mig precis som många andra med adhd. Jag har också varit med i många konflikter och varit deprimerad under en period då jag brukade sova på golvet i korridorerna och strunta i allt och alla. När detta hände så viste jag inte ens vad adhd var, inte heller när jag var liten och min lärare tjatade på att jag inte skulle gunga på stolen.När jag varje kväll bråkade, slog och skrek på min mamma när det ända jag ville va att få en kram.När jag alltid glömde och slarva bort allt. Eller när jag sprang ut och smällde i dörrar ifall det blev för mycket ljud och stök i klassrummet. Eller när jag alltid pillade på allt för att jag inte kunde hålla fokus. Jag har alltid varit stökig, hyperaktiv, dampbarnet enligt mina klass kompisar och orolig. I ca 8 år hade jag levt såhär och inte fått någon hjälp. Jag gick i massa grupper varje månad och pratade med andra barn som hade samma problem som jag, pratade med psykologer och till många doktorer som för att jag inte åt och alltid hade ont i magen. Men inget hjälpte. Tills mamma och pappa berättade att jag skulle gå till bup - barn och ungdoms psykiatrin. Det var där allting vände. Jag fick berätta om mina problem och göra olika tester för att få uträttat min diagnos. Nu tar jag medecinen och har några lösningar i skolan som hjälper mig. Jag har hörselkåpor, saker att pilla på gummiband istället för fotstöd och en pall som man kan gunga och röra på. Nu mår jag mycket bättre och det går bra i skolan. Mitt tips till er barn som nyligen fått reda på att de har adhd eller misstänker att ditt barn har det. Sök hjälp på bup och tänk på barnets bästa. Om du läst detta så kan du ju tänka att alla barn med adhd lider utav något av det som jag berättat om. Så hjälp dem så mycket du kan så löser det sig.
    /Nova
  • Jag har ADHD jag måste träna för att må bra annars blir jag lät rastlös, deprimerad och lät irriterad . När jag började träna började jag att må så jävla mycket bättre. Så börja träna för fan
    /Alla
  • Hej! Har nyligen fått diagnosen ADD, glad och arg mest för att det tog tid. Glad nu slipper jag och andra spekulera. Alltid gillat att träna och det har hjälpt mig. Styrkelyft och Taekwondo. Träning där de har bra ledare och det man tycker är roligt är det som kommer fungerar. Det bästa med diagnosen är att man är kreativ och nu kan jag få hjälp med studierna och rätt hjälp utan att behöva att gissa. Det spar tid!
  • Jag har adhd och det har jag haft hela livet. Se det som en superkraft, det är en sak du har, din adhd är speciell för just dig. Adhd är väldigt jobbigt men ibland också väldigt bra. Jag har tips om du blir arg lätt och vill slå/ta sönder saker.
    1. Det kan va bra att ha en stressleksak att leka med/klämma på.
    2. Ta tre djupa andetag och tänk på något positivt
    3. Försök lugna ner dig själv genom att säga allt du vill skrika rakt ut, säg det inombords.
    4. Det finns alltid hjälp som man kan få.
  • Tänk inte negativt på adhd utan tänk positivt! För mig har adhd hjälpt mig väldigt mycket så var inte arg eller ledsen för du har adhd
  • Gällande skolan kan du be om att få en app där du kan lyssna på böcker istället för att läsa dem. Hjälpte mig väldigt mycket när vi skulle läsa en bok på 300 sidor. 
  • Om du har svårt med att städa rummet, försök strukturera på detta sättet! 1. plocka allt skräp, lägg i en plastpåse 2. Bädda sängen (detta gör stor skillnad för mig) 3. Plocka dina kläder, lägg på sängen! 4. plocka saker och lägg de där dem bör vara 5. Nu kan du separera kläderna i rent och smutsigt. Rent hör plats i garderoben och smutsigt ska mot tvätten. 6. Dammsug/torka golv 7. Torka av ytor Hoppas detta hjälpte
  • Utnyttja din energi till något bra som att springa eller träna på nåt annat sätt när du känner dig rastlös och sprallig. Sjung om du känner att tankarna bara rusar.
  • Man ska inte skämas on man har adhd.
  • Att vara sig själv bara leva livet. Jag är 13 år och har haft det sen jag var 6 år. Jag älskar min adhd även om jag kan ha svårt för saker, men allt löser sig!
  • Rita eller doodla! Använd inte blyerts eller något som går att sudda, för mig känns det bättre när jag vet att det inte går att perfektera. Jag tycker det hjälper att bara låta pennan rita det som kommer till hjärnan, inte tänka ut något innan, för att det sorterar mina tankar och gör mig lugnare.
  • Mina tips för ADHD är: Sömn: Ingen skärmtid i sängen och att läsa bok i halvbra belysning, då blir hjärnan snabbt trött. Också andningsövningar/medveten närvaro -övningar, finns kurser ibland spec för ADHD. Vardag: sätt alarm för allt! Att-göra-listor med beräknad cirka-tid för var uppgift. Och va generös med tidpålägg. På morgonen sätter jag alarm för: 1. Vakna 2. Extra vaknalarm 3. Dags att göra sig redo, ca 30 min innan jag måste gå. 4. Sätt på dig skorna, ca 15 min innan jag ska gå. Öva också in en Morgonrutin och en Kvällsrutin, skriv en lapp för varje där du skriver steg för steg vad du ska göra i vilken ordning så slipper du tänka varje gång. Ett övergripande veckoschema är också tips. Mat: ät bara. regelbundet. Mindre portioner oftare vid dålig aptit. Var 3e-4e timme. Gå ner i dos vid för stor biverkning på sömn och aptit. Jag har 20ng elvanse vilket funkar bra!
  • Hej, jag har adhd och har haft ett problem med att somna på kvällen så vi köpte ett tyngdtäcke som fungerar jättebra för mig. Jag har blivit av med typ alla mina vänner när vi fick reda på att jag har adhd
    /Josefine 12 år
  • Hej! Jag är 14 år och jag har adhd och jag har fått mediciner för det. Mina biverkningar är att jag inte har haft typ någon aptit (jag har gått ner typ 17kg) men det är ju från person till person. Och att det har tagit flera timmar för mig att somna. Mamma har tänkt att fråga om sömntablett, men hon viste inte om man kan ta den i samband med adhd medicin! BUP är det som har hjälpt mig med alla tips som jag kommer att ge nu! Sömntips: att du pratar med dina föräldrar så de kan ta tag med BUP. Prata om att du söker ett tyngdtäcke, då får dina föräldrar en bok som dom ska fylla i och så kanske dom tar ut ett tyngdtäcke så du får testa! Aptittips: De på BUP frågade om jag ville ha kostdrickor som smakade typ jos o sånt, så man får i sig allt man behöver. En till sak om du har gått ner jättemycket, är att du kan sänka din medicin!
  • Designa kläder eller måla det har funkat för mig :) /Freja 14
  • Hej alla, jag har adhd och har fått bra hjälp från BUP. Men köpte även tyngdtäcke. Hjälpte stort och fick en känsla av att man var ombäddad. Jag har alltid varit väldigt studdsig, velat veta vad som händer, ångest men även sett min diagnos som en superkraft. Minne, intryck med mer Glöm inte det bra, dröm stort
  • Köp ett tyngdtäcke om du har svårt att sova och håll dig till rutiner. Om jag slarvar med rutinerna så blir det totalt kaos.
  • Om du tappar bort alla viktiga saker kan du köpa en magväska. Det gjorde jag och det funkar, jag har den varje dag. Ett annat tips är att lägga dörrmattan utanför lägenhetsdörren, och hemnyckeln under dörrmattan, eller skita i att låsa dörren överhuvudtaget. Det är ändå bara man själv som går in.
  • Säg inte att du har adhd om du inte gjort utredning och har papper på det. Det är det värsta jag vet när folk säger att dom har det eller tror det, bara för dom pratar mycket eller fjantar på lektionerna.
  • Jag har inte Adhd men tips är att ni rör på er mycket först och sen gör nåt lugnt. Att ni träffar andra som har diagnosen. Hoppas tipsen hjälper och kom-ihåg att ni är bra som ni är och har rätt att få stöd.
  • Jag har fått adhd i vuxen ålder. Ända sen födseln har jag varit ett aktivt barn, överallt o ingenstans hela tiden. Fick till o med ha koppel hos min dagmamma för hon kunde inte hålla koll på mig. Aldrig sovit på dagarna för man vill ju inte missa något, det måste hända saker hela tiden.

    Nu har jag svårt att somna hur trött man än är, så går hjärnan går på högvarv. Eller är man rastlös o kör ut en runda för att kolla läget eller springer runt hemma o pillar på nått hela tiden och kollar ut genom fönsterna, sen sover man 3-4 timmar sen e de full rulle igen. Mitt bästa tips till er att få hjälp med sömnen... för utmattningssyndrom är inget man vill ha! All min snabbhet & adhd-styrka till er!
  • Jag har adhd och det viktigaste för mig är att inte se något som omöjligt utan att jag måste se att det går. Jag hör allt som händer i klassrummet och därför pratade vi med lärarna så nu får jag sitta i ett extra rum som är tyst och lugnt men jag sitter faktiskt med andra som har diagnoser vilket gör att jag inte känner mig så ensam med att ha diagnoser.
  • Adhd är verkligen inte bara koncentrationssvårigheter, det är något man kämpar med både psykiskt och fysiskt (egentligen inte fysiskt men det psykiska blir fysiskt). Det försvinner inte från en man föds med det. Försök inte drömma någon med adhd utan försök förstå varför det blir som det blir.
  • Jag har aldrig sett diagnoser som någon slags funktionsnedsättning, eftersom att alla fungerar så olika. Jag har liksom inget koncept för diagnoser, det är ju bara något som hjälper folk som har svårt med något. That's it. Behandla personer med diagnoser som din jämlike.

Vad tyckte du om den här texten?

Till toppen av sidan