Att sluta snusa

Det går att sluta snusa, och det finns många knep för att göra det lättare. Det viktigaste är att du själv vill. Sug efter snus kan vara jobbigt, men det håller bara i sig ett par minuter varje gång.

En person som visar alla sina tänder och säger "Här är det snusfritt".

Det är lättare att sluta om du är beredd på hur det kommer att kännas. Och om du har tänkt igenom vilka vanor du behöver ändra. Du kan vara beroende både av nikotinet i snuset, och av vanan att snusa.

Det viktigaste är att du vill

Det viktigaste när du slutar snusa är att du själv vill det. Det räcker inte att andra tycker att du borde sluta. Men det kan vara bra att sluta tillsammans med någon annan. Då kan ni stötta och peppa varandra.

Pröva att göra en lista med fördelar och nackdelar med att snusa. Du kan ha med både små och stora saker. Till exempel hur snus påverkar din kropp, din andedräkt och din ekonomi. Tobaksodlingarna skadar också miljön samt de barn och vuxna som arbetar på tobaksfälten.

Gör en plan för att sluta snusa

Det är bra att göra en plan för att sluta snusa. Du kan få hjälp att ta fram en plan om du kontaktar Sluta-Röka-Linjen, som också är en Sluta-Snusa-Linje. Du kan göra en plan själv om du hellre vill det, här är några tips:

1. Bestäm ett stoppdatum
Bestäm ett datum när du tänker sluta snusa. Det är bra om du förbereder dig och vänjer dig vid tanken under en eller två veckor. Det bästa är sedan att sluta helt på den dag du har bestämt.

2. Skriv ner hur du snusar
Skriv ner varje snus du tar under några dagar. Skriv ner när och var du tar den, vad du höll på med och hur viktig snusen är. Skriv också ner hur du känner dig när du tar snusen, om du till exempel är glad, ledsen eller stressad. Det här är ett sätt att bli medveten om dina snusvanor. Och att ta reda på hur viktig varje snus egentligen är.

Kanske snusar du ibland fast du egentligen inte är sugen? Du kan börja med att avstå från såna snusar redan nu om du vill komma igång.

3. Fundera på vad du ska undvika när du slutar
Titta på listan du har skrivit, och fundera på i vilka situationer det kan bli svårare att låta bli att snusa. Undvik de situationerna i början om det går.

En del som brukar dricka alkohol väljer till exempel att inte göra det en tid efter att de har slutat snusa. När du dricker är risken större att du tar en snus.

4. Förbered dig på jobbiga situationer
Förbered dig på hur du ska göra i situationer som du inte kan undvika, där risken finns att du tar en snus.

Gör en plan för vad du ska göra i stället. Till exempel när du behöver koncentrera dig, när du är irriterad, ledsen eller stressad. Vad ska du göra om du blir sugen på snus efter att du har ätit, när du går på fest eller träffar kompisar som snusar?

Bestäm dig för vad du ska svara om någon bjuder dig på snus.

5. Gör dig av med allt snus
Ha inget snus hemma när stoppdagen kommer, och ta inte en enda snus den dagen. Det är bra att slänga allt snus kvällen innan.

6. Ät och drick regelbundet
Suget efter snus blir mindre om du äter och dricker regelbundet, minst var tredje timme. Ät frukost och gärna ett nyttigt mellanmål i början, även om du inte brukar göra det.

7. Om du blir sugen – gör något
Gör något om du blir sugen på snus. Det viktiga är inte vad du gör, bara att du gör något. Det kan till exempel vara att tugga på något, borsta tänderna, äta eller dricka något. Du kan också ringa eller sms:a någon, spela ett spel i mobilen, rita eller ta en promenad. Andas djupt en stund, det hjälper och är avslappnande.

Påminn dig själv om att du har slutat, tänk på dig själv som snusfri. Bestäm dig för att hålla ut tills suget går över. Du kommer att klara det här.

8. Våga känna hur suget känns
Känn efter hur det känns om du blir sugen på snus. Var i kroppen känns det? Vilka tankar kommer? Hur länge håller suget i sig?

Försök att slappna av. Suget blir starkare ju mer du spänner dig och försöker kämpa emot. Du kan likna suget med att surfa på en våg. Först ökar det tills du når toppen av vågen, sedan minskar det när du är på väg ner.

Det kan vara bra att veta att suget går över efter ett par minuter.

9. Berätta för andra om du vill ha stöd
Det är bra att berätta för någon att du slutar snusa. Någon som du tror kommer att peppa och stötta dig. Det kan till exempel vara en kompis, ett syskon, någon du är ihop med, en förälder eller skolsköterskan.

Att berätta att du slutar snusa för någon annan, kan göra att det känns ännu viktigare att sluta snusa. Men berätta inte för någon om du tycker att det känns bättre att sluta utan att någon vet.

10. Belöna dig själv!
Det brukar kännas skönt att ha stått emot suget att ta en snus. Du ska vara stolt varje gång du klarar det!

Belöna dig själv för att du slutar snusa. Fira med att göra något du gillar när du har klarat en dag, en vecka eller två veckor. Eller köp en present till dig själv för pengarna du har sparat på att inte köpa snus.

Abstinensbesvär

Många får så kallade abstinensbesvär när de slutar med nikotin. Men alla får det inte.

Abstinensbesvär kan till exempel göra att du blir väldigt sugen på snus. Du kan också bli irriterad, rastlös, nedstämd eller få svårt att koncentrera dig. Men besvären kan vara väldigt olika för olika personer.

Det är bra att veta att det oftast är värst de första dagarna. Sen brukar det bli det lättare och lättare för varje vecka.

Stöd från andra

Det är bra att få stöd att sluta snusa. Du kan berätta att du ska sluta för någon du känner. Berätta också på vilket sätt du vill att hen ska stötta dig.

Du kan kontakta elevhälsan, en ungdomsmottagning eller en vårdcentral för att få hjälp att sluta snusa. Du kan också kontakta Sluta-röka-linjen. Du kan ringa eller chatta för att få stöd av dem.

Lägg märke till allt som blir bättre

Tänk på allt som har blivit bättre när du har varit snusfri ett tag. Du kanske inte blir sugen på snus längre. Kanske känner du dig fräschare i munnen, piggare, sover bättre och har mer pengar att göra annat för.

Vad mer är bra med att ha slutat? Skriv ner allt du kommer på? För att komma på fler saker kan du ta fram listan med för- och nackdelar som du skrev tidigare.

Om du börjar igen

Du har inte misslyckats om du börjar snusa igen. Det betyder inte heller att du inte kan sluta. Alla kan sluta snusa. En del klarar det direkt, andra behöver försöka flera gånger.

Tänk noga igenom vad det var som gjorde att du började igen. Var det något som hände, mådde du annorlunda eller började du göra andra saker? Skriv gärna ner det du kommer på. Det kan hjälpa dig när du ska försöka sluta igen.

Påminn dig om allt som funkade bra sist du försökte, och bestäm en ny stoppdag.

Till toppen av sidan