Sex och samlevnad i skolan

Det är vanligt att ha frågor och funderingar om till exempel kroppen, relationer, jämställdhet, sexualitet och kön. Därför ska alla få lära sig om såna saker i skolan. Det brukar kallas för sex- och samlevnadsundervisning.

I ett klassrum skriver en elev orden: kroppen, kärlek och könssjukdomar på en whiteboard. Illustration.
Undervisningen kan vara olika i olika skolor. Du har rätt att vara med och påverka hur den ska vara.

Du ska få så bra förutsättningar som möjligt för att må bra och själv välja hur du vill leva. Därför ska du få lära dig om till exempel kroppen, sex och sexualitet, identitet, hälsa, relationer och rättigheter när du går i skolan. Det gör det också lättare för dig att förstå och respektera andra personer.

Alla har rätt att få sex- och samlevnadsundervisning i skolan. Du ska få vara med på såna lektioner även om dina föräldrar eller andra vårdnadshavare inte vill det. Prata med en lärare eller rektorn om det blir problem hemma. Då kan skolan hjälpa till att hitta en lösning.

Sex och samlevnad handlar om många saker

Här är några exempel på sånt som ska ingå i sex- och samlevnadsundervisningen:

Det är inte ett eget ämne

Eftersom sex och samlevnad handlar om så många saker, ansvarar alla lärare för att ta upp det på något sätt inom sitt ämne.  Du ska inte bara få en enstaka lektion. Det ska tas upp i många olika ämnen under hela grundskolan och gymnasiet.

På vissa skolor funkar det bra och eleverna får diskutera olika saker. På andra skolor får eleverna kanske bara en eller två lektioner. Sex och samlevnad ska inte vara så att du till exempel bara får lite information om hur kroppen funkar eller hur du sätter på en kondom.

Sånt ni kan diskutera inom olika ämnen

Här är några exempel på frågor som kan diskuteras inom olika ämnen:

  • Biologi och naturkunskap
    Hur funkar kroppen? Hur gör man för att sex ska kännas bra för dig själv och andra? Hur blir man gravid? Hur kan man skydda sig mot könssjukdomar, det vill säga det som ofta kallas sexuellt överförbara infektioner?
  • Samhällskunskap
    Vad kan man göra åt ojämställdhet mellan män och kvinnor, och åt diskriminering mot olika grupper? Vilka fördelar och nackdelar har du beroende på vilket land du bor i eller kommer ifrån?
  • Historia
    Hur har synen på kön, sexualitet, hudfärg, sexuell läggning och relationer förändrats genom tiderna? Vilka grupper har haft mer makt och inflytande än andra? Vad har förändrats och hur gick det till?
  • Religion
    Hur hänger identitet ihop med religion? Hur ser olika religioner på relationer, kön, sexualitet och rättigheter?
  • Musik
    Hur beskrivs kärlek, kön och sexualitet i låttexter? Varför används ord som ”tjejband”, ”kvinnlig trummis”, ”manskör” och ”pojkband”?
  • Bild 
    Hur framställs personer med olika sexuell läggning, kön, hudfärg, funktionsvariation eller kroppstyp på bilder och i filmer? Hur påverkas vi av kroppsideal i reklam och på sociala medier?

Du kan läsa mer om hur lärare kan undervisa om sex och samlevnad på Skolverkets sajt.

Om du är missnöjd undervisningen

Du kan prata med rektorn om du är missnöjd med undervisningen. Det är hen som är ansvarig för att ni har sex- och samlevnadsundervisning i skolan. Du kan också prata med din lärare eller någon på elevhälsan om det känns lättare.

Några tips:

  • Fråga hur skolan har tänkt ta upp sex och samlevnad i olika ämnen, utifrån det som står i läroplanen.
  • Skriv ner saker du tycker att ni får lära er för lite om. Till exempel mänskliga rättigheter, normer, rasism, genus, hiv, hbtq eller nåt annat.
  • Ta hjälp av några andra elever, eller ta upp frågan med elevrådet.

Vad tyckte du om den här texten?

Till toppen av sidan