Panik - lämna sidan!

UMO frågar: Svårt att träna - vad gör du?

De flesta har hört att det är bra att röra på sig. Men många tycker att det är svårt att göra det, till exempel för att det känns jobbigt, tråkigt eller för att de inte har tid.

Så här har andra svarat:

  • Jag brukar tänka att jag bara ska göra lite, lite räcker, men när jag väl börjat vill jag fortsätta
  • Du måste tro på dig själv och ge dig själv komplimanger.Och påminna dig själv att du är fin som du är.Du får inte ge upp,du måste kämpa för att se skillnad.När du har mest ont och bara vill hem det är då du ska köra på så att det brinner och skita i all smärta.
    /en som tränar.
  • Dansar!
  • Kanske lyssna på musik när du tränar.
  • Det kan vara jobbigt att börja på träningen, men så fort man kommit igång blir det kul. Jag har inte riktigt något bra tips på hur man kommer igång med träningen, men man kan ställa klockan på när man ska träna eller bestämma en särskild tid.
    /14 åring
  • När jag ska träna känns det ofta jobbigt, det som hjälper mig är att sätta upp tydliga mål för vad jag vill ska förändras i min vardag. Till exempel få bättre kondition, bli starkare osv. Jag gillar verkligen känslan när man har tränat och kan känna sig stolt över sig själv och känna resultaten.
    /ost
  • Bestäm dig och sen så när du har fått in rutiner så är det mycket lättare att fortsätta
    /Träningsgalen tjej
  • Jag dansar dans är bäst
    /Maia
  • Tänk på vilka belöningar du kommer få av att motionera mycket.
    /Såsen
  • Jag gillar att ha nåt som motiverar mig och genom att kolla på typ inspo på Pinterest eller gå och shoppa gör allt roligare, dessutom brukar jag planera upp vilken tid jag ska göra nåt på så att jag faktiskt kommer igång med det. Jag tränar också 6 dagar i veckan så de kan vara svårt för mig att svara men jag gillade det. Kom också ihåg att inte börja väga dig hela tiden och gå på nån 1200 kalori diet, jag äter jättemycket kalorier per dag och jag är väger inte heller super lite, men jag gillar min kropp och det är de som räknas, alla tjatar på mig och mina kompisar att gå hem och äta chips eller glass mm eftersom vi gör av med så mycket när vi tränar. Förlåt om ni tyckte att jag var jobbig jag är ganska bra på det (:
    /Mig
  • Börja simpelt, du ska inte börja med att springa ett maraton på fem kilometer. Allt beror på vad du vill träna, något specifikt område eller hela kroppen. Jag tycker om att arbeta mina biceps och magmusklerna, eftersom det är det jag kommer använda mest i framtiden, och p.g.a. astma. Du kan börja med tre armhävningar, till fem armhävningar, till kanske tio armhävningar varje dag på en månad eller två.
    /16 MS
  • Typ sätter på någon najs musik sen är det bara och köra på.
    /balle
  • Jag försöker att gå med någon av mina vänner så får jag mer motivation. För att då finns en som kan jag prata med samtidig som jag tränar och då går tiden mycket snabbare för mig. Då blir det roligare än att bli tråkig.
  • Jag tänker på vad jag ska göra i veckan och hittar fyra dagar jag kan träna på. Jag gå i handboll, som jag tycker är roligt så då blir jag motiverad. Jag tycker att det är roligt att träna, så jag lyssnar på musik samtidigt så det blir roligt.
    /Issa
  • Jag mår bra av att träna och då behöver jag inte lika ofta tänka på vad jag äter. Du rör på dig och kroppen mår bra - du behöver inte träna varje dag.
    /zaga
  • Jag tycker det är svårt att t.ex. ut o springa, gymma osv men det är mest inte bara att det är för svårt utan det är också för det är tråkigt men mest av allt är för jag är otroligt lat. Men nu har jag byggt upp ett schema jag ska alltså börja med att trappa ner med onyttigheterna och ut och röra på mej så ofta jag kan.
    /Anna
  • Jag brukar åka och shoppa... Inte så bra för ekonomin kanske men alltså jag går ca 1 mil och kan bara gå runt i timmar och kolla på kläder vilket får mig på väldigt bra humör.
    /Majsen
  • Springa.
    /Lovis
  • Jag tycker att det är ganska lätt men oftast brukar jag tycka att det är tråkigt. mitt tips till andra är att komma igång med pep musik
    /maja
  • Ha ett mål ex ett motionslopp så blir det så kul när man får en medalj/diplom
  • Själv styrketränar jag minst 3 gånger i veckan. När jag ska till gymmet så tycker ja de låter så otroligt tråkigt, men gör det oftast ändå. När jag är på gymmet så är det så klart jobbigt men också kul. När ja åker hem från gymmet så känner ja mig nästan alltid gladare. Att se framsteg i träningen är också mys o kan hjälpa att vilja fortsätta o förbättras.
    /j
  • Träning är så mycket olika saker. Jag testade mig fram och insåg att det finns akvititeter som undermedvetet gör att jag rör på mig. Älskar att gå en promenad och ventilerade huvudet, men också träna styrka för att stärka kropp och knopp, plus tennis där jag bara kan ”leka runt”.
    /Emm
  • Jag själv gillar ju att träna men jag rekommenderar att testa massa olika sporter eller träna med vänner. Det ska vara jobbigt att träna men inte tråkig tycker jag, för då är det inte rätt. Försök hitta något som är kul.
    /Anonym
  • Jag har blivit behandlad för ett slags tvångssyndrom gällande träning och tankar kring vikt osv. Förut kollade jag alltid på kalorierna. Men bara man gör sitt bästa eller iallafall gör något så tycker jag man ska vara nöjd. Det är också grejen med att ”äta bra och träna mycket”. Det är så otroligt olika från person till person. Innan jag fick hjälp med mitt syndrom så sprang jag minst 2 mil per vecka. Just då tyckte jag det var för lite, jag ville pusha mig själv tills jag såg effekt på min kropp och med en bättre kondition.

    Men nu inser jag att de kraven på träning var helt orimliga, för jag är en tonåring som precis börjat gymnasiet och har massa att plugga och massor av kompisar. Man måste få leva lite också, men i rätt mängd förstås. Mina tips är just det att inte tänka på hur mycket du bränner, hur lång tid det tog för dig att springa en viss sträcka, inte tänka att ”fan, va långsam jag är” och det viktigaste av allt: jämför dig inte med andra.

    Tro mig det kommer inte hjälpa. Träna när du känner för det och kom ihåg att träning inte måste vara att man springer superfort hela tiden, bara att du går till skolan eller går ut med hunden är träning. Hoppas tipsen var till hjälp och kom ihåg att oavsett hur du ser ut så är du älskad, din kropp är fin som den är.
    /Uklover
  • Jag brukar antingen springa i skogen där det är rötter som man måste hoppa över, det blir oftas som en hinderbana. Eller så kan man lyssna på musik när man tränar. Man kan också börja med lite lättare övningar.
    /Tränaren
  • Det kan hjälpa att göra en träningsplan där du skriver upp veckodagarna och träningspassen. Om man ska börja kan det vara bra att börja skriva upp 1-2 träningsdagar så att man verkligen hinner och har motivation. Till en början måste det kanske inte vara så långa och svåra pass. Gör något du tycker är roligt. Jag gillar t.ex. workouts.

    Om du har en hund kan du ta en liten promenad med den. Du kanske hittar en på Youtube som gör träningspass som du gillar. Och börja träna när du får motivationen (om du får den) och vänta inte. Sätt ett mål som du vill nå. Det var bara lite personliga tips.
    /Anonym
  • Jag pushar mig själv.
    /Zack m
  • Om jag inte har någon motivation så kanske jag gör lite stretching om det är dåligt väder, annars kan man gå lite och tänka ”nu springer jag fram till den lyktstolpen” så att man gör det lätt för sig! Den bästa träningen är den som blir av!
    /Man ska inte pressa sig om man faktiskt inte klarar av det!
  • Skriva en kom ihåg lapp eller göra så mobilen påminer dig.
    /Jossan
  • Träning är endast kul när man tränar med andra, det är min åsikt. Du behöver hitta kompisar att träna med. Oftast är bäst när ni har samma syfte med träningen. Tex ni både två vill öka i vikt, träna för fotboll, eller bygga styrkan.
    /Chris Peacock

Aktuella artiklar

Svara varandraFöräldrarna förbjuder mig att träna på gym

Jag har länge velat börja träna på gym men alltid fått den här responsen av föräldrarna: "Gör ett par armhävningar istället, det är bara pedofiler där, det kan finnas steroider där, lägg den tiden på att plugga eller vara med vänner".

Svara varandraHar ni tips på bra fritidsaktiviteter?

Jag vill helst inte ha en för svår sport och helst inte någon där man tävlar mycket. Jag skulle gärna ta några tips på aktiviteter/ sporter att gå på!

Till toppen av sidan