Panik - lämna sidan!
Träning

UMO frågar: Svårt att träna - vad gör du?

De flesta har hört att det är bra att röra på sig. Men många tycker att det är svårt att göra det, till exempel för att det känns jobbigt, tråkigt eller för att de inte har tid.

Så här har andra svarat:

  • hitta något man tycker är kul och tränar samtidigt
    /mohamed 69
  • Jag går på konståkning och dans. På min dans så har jag min kusin så vi peppar varandra. Och konståkningen är ett så bra team.
    /13 år
  • Jag brukar när jag är hemma själv sätta på min spellista på högsta volym, sedan dansar jag loss. Det är jobbigt och jätte kul!
    /// Jag tror mina grannar stör sig på det (;
  • Jag har aldrig tyckt att det är så kul att gå ut och springa, styrketräna eller träna någon lagsport etc, etc. Mitt tips till dig som tycker att träning är tråkigt är att tänka mindre på själva träningen för träningens skull, och mer på vad som gör dig glad när du gör det. Jag gillar till exempel att dansa och friluftsliv. Jag kan vandra i flera timmar i skogen, hoppa upp på stenar, klättra upp för branta kullar, och springa runt av bara ren lust och frihetskänsla, utan att tänka på att det är ”träning”.
    /Jag hoppas du hittar något du tycker om :)
  • För att träna så måste du vara motiverad, när jag har berättat för andra att jag tränar, så har jag alltid fått höra: "Du kmr aldrig bli stark", eller "du kmr aldrig få magrutor". Jag mådde dåligt av det, MEN, jag använde det som en motivation, jag har nu tränat över ett år.

    Jag rekommenderar alla att röra på sig, det har varit väldigt skönt eftersom att jag har bevisat för alla andra att jag KAN träna. Hitta din egen motivation! Tänk också på alla fördelar med att träna:)
    /13 årig tjej med Magrutor:)
  • Jag dansar (hemma)! Det bästa är att dansa till någon riktigt bra låt, det ger motivation. För mig är att dansa typ den enda roliga träningen...
    /En dansande 14-åring
  • Ett bra tips på vad man kan göra är att man skulle kunna intala sig själv att man gör det för en god sak och att tänka att du kommer bli piggare, starkare och få mer endorfiner om du gör det lite då och då. Försök att ta det lugnt i början och träna mer regelbundet när du har kommit i en bra träningsrutin. Ju längre du har tränat och följt din träningsrutin med bra kost desto lättare blir det att automatiskt vilja träna
    /16 årig tjej
  • Jag dansar 50 min i veckan och hade gärna dansat mer i veckan. Men pengarna räcker inte riktigt till. Då dans är de ända jag faktiskt tycker är kul. Men jag behöver träna mer me tanke på att jag är överviktig.
    /Ariel 14
  • Jag spelar fotboll och paddel. Jag tycker det är kul att träna och man får energi och blir glad. Några av mina kompisar går i mitt fotbollslag så jag tycker det är kul att träna tillsammans med de. Jag får motivation av att träna!
    /13-åring
  • Jag brukar inte träna så mycket, men om jag gör det så brukar jag gå en promenad eller dansa. Jag gillar också att stretcha. När jag stretchar/ dansar/ går så brukar jag lyssna på musik. Då får jag mera motivation.
    /Tjej
  • Jag brukar ibland få en känsla i kroppen som gör att jag bara vill träna, så om andra också får den känslan så skulle jag tipsa om att gå och träna och ta vara på känslan för det hjälper iallafall mig att få motivation. Ett annat tips jag kan ge är att träna med någon / några vänner, personligen så har jag roligare när jag tränar även om jag lättare tappar koncentrationen så orkar jag hålla på längre. Sista tipset jag ger är att man kan lyssna på musik, personligen så fungerar hårdrock bäst för mig men det är en smaksak! Lycka till!
    /Tränande 14-åring
  • Jag brukar bestämma i förväg vad jag ska göra och när jag ska göra det, tycker att det är lättare att motivera sig om man har ett typ ”schema” att följa. Annars typ prova olika aktiviteter och hitta ngt man gillar.
    /14
  • Jag brukar tänka att jag bara ska göra lite, lite räcker, men när jag väl börjat vill jag fortsätta
  • Du måste tro på dig själv och ge dig själv komplimanger.Och påminna dig själv att du är fin som du är.Du får inte ge upp,du måste kämpa för att se skillnad.När du har mest ont och bara vill hem det är då du ska köra på så att det brinner och skita i all smärta.
    /en som tränar.
  • Dansar!
  • Kanske lyssna på musik när du tränar.
  • Det kan vara jobbigt att börja på träningen, men så fort man kommit igång blir det kul. Jag har inte riktigt något bra tips på hur man kommer igång med träningen, men man kan ställa klockan på när man ska träna eller bestämma en särskild tid.
    /14 åring
  • När jag ska träna känns det ofta jobbigt, det som hjälper mig är att sätta upp tydliga mål för vad jag vill ska förändras i min vardag. Till exempel få bättre kondition, bli starkare osv. Jag gillar verkligen känslan när man har tränat och kan känna sig stolt över sig själv och känna resultaten.
    /ost
  • Bestäm dig och sen så när du har fått in rutiner så är det mycket lättare att fortsätta
    /Träningsgalen tjej
  • Jag dansar dans är bäst
    /Maia
  • Tänk på vilka belöningar du kommer få av att motionera mycket.
    /Såsen
  • Jag gillar att ha nåt som motiverar mig och genom att kolla på typ inspo på Pinterest eller gå och shoppa gör allt roligare, dessutom brukar jag planera upp vilken tid jag ska göra nåt på så att jag faktiskt kommer igång med det. Kom också ihåg att inte börja väga dig hela tiden och gå på nån 1200 kalori diet, jag äter jättemycket kalorier per dag och jag är väger inte heller superlite, men jag gillar min kropp och det är de som räknas (:
    /Mig
  • Börja simpelt, du ska inte börja med att springa ett maraton på fem kilometer. Allt beror på vad du vill träna, något specifikt område eller hela kroppen. Jag tycker om att arbeta mina biceps och magmusklerna, eftersom det är det jag kommer använda mest i framtiden, och p.g.a. astma. Du kan börja med tre armhävningar, till fem armhävningar, till kanske tio armhävningar varje dag på en månad eller två.
    /16 MS
  • Typ sätter på någon najs musik sen är det bara och köra på.
    /balle
  • Jag försöker att gå med någon av mina vänner så får jag mer motivation. För att då finns en som kan jag prata med samtidig som jag tränar och då går tiden mycket snabbare för mig. Då blir det roligare än att bli tråkig.
  • Jag tänker på vad jag ska göra i veckan och hittar fyra dagar jag kan träna på. Jag gå i handboll, som jag tycker är roligt så då blir jag motiverad. Jag tycker att det är roligt att träna, så jag lyssnar på musik samtidigt så det blir roligt.
    /Issa
  • Jag mår bra av att träna och då behöver jag inte lika ofta tänka på vad jag äter. Du rör på dig och kroppen mår bra - du behöver inte träna varje dag.
    /zaga
  • Jag tycker det är svårt att t.ex. ut o springa, gymma osv men det är mest inte bara att det är för svårt utan det är också för det är tråkigt men mest av allt är för jag är otroligt lat. Men nu har jag byggt upp ett schema jag ska alltså börja med att trappa ner med onyttigheterna och ut och röra på mej så ofta jag kan.
    /Anna
  • Jag brukar åka och shoppa... Inte så bra för ekonomin kanske men alltså jag går ca 1 mil och kan bara gå runt i timmar och kolla på kläder vilket får mig på väldigt bra humör.
    /Majsen
  • Ha ett mål ex ett motionslopp så blir det så kul när man får en medalj/diplom

Aktuella artiklar

Svara varandraFöräldrarna förbjuder mig att träna på gym

Jag har länge velat börja träna på gym men alltid fått den här responsen av föräldrarna: "Gör ett par armhävningar istället, det är bara pedofiler där, det kan finnas steroider där, lägg den tiden på att plugga eller vara med vänner".

Svara varandraHar ni tips på bra fritidsaktiviteter?

Jag vill helst inte ha en för svår sport och helst inte någon där man tävlar mycket. Jag skulle gärna ta några tips på aktiviteter/ sporter att gå på!

Till toppen av sidan