Använda våra varumärken

Vi vill gärna att UMO och Youmo används som kunskapskälla. Samtidigt är det viktigt att innehållet inte tas ur sitt sammanhang. Därför har vi riktlinjer kring hur materialet på sajterna får användas.

En hand som håller mobil. Mobilen visar UMO och Youmo på skärmen. Illustration

Bäst att visa direkt från sajten

Eftersom allt material på UMO och Youmo är framtaget och anpassat för webben bör det i största möjliga mån också presenteras direkt från webben eller i appen. Det är där som materialet bäst kan nyttjas. En annan viktig anledning till direkt användning är att materialet ofta består av flera delar, såsom text, bild och länkar till kompletterande information. Detta bildar en helhet som ger största möjliga mervärde till besökaren. Det finns en risk att innehållet förlorar sitt sammanhang om du klipper och klistrar ihop ett eget material i till exempel Word eller i PowerPoint.

Texterna på UMO och Youmo

Texterna på UMO och Youmo är skyddade av upphovsrätten. Det innebär att du gärna får citera delar av innehållet men att du inte kan använda hela texter i ett eget material.

När du citerar ska det framgå var texten är hämtad ifrån.

Givetvis går det bra att länka till sidor på UMO.se eller Youmo.se. Använd då gärna logotyper som går att ladda ner från webbplatsen under sidan för Informationsmaterial UMOInformationsmaterial Youmo.

Du kan även skriva ut hela sidor från UMO och Youmo. Då får du dem i en utskriftsmall med logotyp och vem som har producerat materialet.

Bilderna på UMO och Youmo

Även UMO:s och Youmos bilder är upphovsrättsligt skyddade. Bilderna är en del av varumärkena och får inte användas för att illustrera innehåll som inte kommer från UMO.se eller Youmo.se.

Filmerna på UMO och Youmo

Alla UMO:s och Youmos filmer ligger på Youtube. Det innebär att du kan spela dem antingen direkt från sajterna eller från Youtube.com. Du kan även bädda in våra filmer i era egna kanaler. Då ska hela filmen med UMO:s eller Youmos logga på användas. Filmerna får inte redigeras eller användas utan källhänvisning. Gå in på UMO:s kanal på Youtube för att hitta alla UMO:s och Youmos filmer.

Använda UMO och Youmo i sociala medier

Vi tycker att det är bra att innehåll från UMO och Youmo sprids i sociala medier. Du får gärna dela inlägg från UMO:s Facebooksida eller Instagramkonto. Det gör du enklast genom att klicka dela på Facebook eller med en repost-app på Instagram.

Det går också bra att uppmärksamma annat innehåll på UMO.se eller Youmo.se. Då behöver du följa våra regler:

  • Det är bara tillåtet att använda den bild som illustrerar samma innehåll på sajten. Bilder får inte tas ur sitt sammanhang och inte heller användas för att illustrera inlägg som inte är kopplade till UMO.se eller Youmo.se.
  • Det ska tydligt framgå att bilder, som är upphovsrättsskyddade, kommer från UMO. Skriv det i inlägget, gärna tidigt. Eller tagga oss i inlägget (@umo.se), inte bara i bilden.  
  • Det ska tydligt framgå att text kommer från UMO.se eller Youmo.se. Skriv till exempel "Så här står det på UMO.se om [ämnet]:" eller "Text och bild från UMO.se".  

På Facebook kan du lägga in länk till det innehåll på UMO eller Youmo du vill dela och välja bild. På Instagram kan du lägga in en länk till innehållet antingen i texten under bilden eller ännu hellre i bio, där det går att klicka sig vidare direkt till innehållet.

Skärmdumpar

Sidhuvudet med UMO:s eller Youmos logotyp ska synas om du gör skärmdumpar av sajterna. Detta är för att skärmdumpen ska visa varifrån materialet kommer och på så sätt sätta det i ett sammanhang.

Varumärkesmanual

I UMO:s varumärkesmanual finns information om varumärket UMO samt riktlinjer för hur logotypen får användas, vilka färger och typsnitt som ingår i varumärket med mera. Vill du få tillgång till varumärkesmanualen hör av dig till Lotta Nordh Rubulis, varumärkesansvarig för UMO.se här:

För dig som är journalist

När du vill ange UMO som källa, skriver du www.umo.se. Du kan även skriva UMO.se i löpande text.

För Youmo skriver du www.youmo.se, Youmo eller Youmo.se

Ange alltid upphovsman till illustrationer och fotografier.

Vill du som journalist komma i kontakt med UMO besök vår sida för presskontakter.

Ytterligare frågor

Hantering av personuppgifter

Genom att skicka ditt ärende godkänner du att vi hanterar din e-postadress. Läs mer om hur UMO hanterar personuppgifter här.

Vad tyckte du om den här texten?

Till toppen av sidan