Fråga

Vad kan jag göra för att gå upp i vikt?

Fråga

Jag är en tjej på 16 år. Jag har alltid varit väldigt smal och väger inte så mycket. Jag vill verkligen gå upp i vikt och bli lite mulligare. Jag äter ganska mycket godis och sånt, så det är inte så att jag äter supernyttigt precis. Jag är med på idrotten i skolan men tränar inte på fritiden. Hur ska jag göra för att gå upp i vikt?

Svar

För att öka i vikt måste du få i dig mer energi från maten än du gör av med. Då lagras överskottet av energi i fettcellerna och du kan bli ”lite mulligare".

Här är några saker du kan tänka på:

  • Hoppa aldrig över måltider, utan ät sex gånger per dag. Ät frukost, lunch, middag, två mellanmål och ett kvällsmål. Ett bra mellanmål kan till exempel vara mjölk, fil eller yoghurt, en smörgås och en frukt.
  • Använd inte lättprodukter utan välj smör eller margarin med 70–80% fett och standard- eller mellanmjölk.
  • Ha alltid smör eller margarin och pålägg på smörgåsen.
  • Tillför extra fett i maten. Du kan till exempel mosa in margarin, smör eller olja i potatis, ris eller pasta. Ha majonnäs eller aioli till soppa, använda oljedressing till grönsaker och ha nötter eller frön i sallad.

Du behöver inte sluta äta godis, men det är viktigt att du inte ersätter annan mat med godis. Då kan det bli svårt att få i sig tillräckligt av det som kroppen behöver för att funka och må bra.

Alla ser olika ut och har olika kroppsform, det beror på att alla ärver olika gener från sina biologiska föräldrar. Du behöver inte oroa dig för din vikt om du mår bra, har mens som vanligt och inte är väldigt frusen av dig.

Det är bra för hälsan att röra på sig regelbundet. Men ju mer du rör dig desto mer energi förbrukar du, så det är inte bra att träna hårt om du vill gå upp i vikt.

Konditionsträning som ökar pulsen mycket, till exempel löpning, förbrukar mycket energi. Muskeluppbyggande träning, till exempel styrketräning och fysisk yoga förbrukar mindre energi.

Rörelse i vardagen är viktig för att både kroppen och hjärnan ska må bra. Var gärna ute en liten stund varje dag, gå eller cykla till skolan eller ta en kort promenad några gånger per vecka.

När du ökat i vikt kan du gärna börja med någon annan form av motion om du vill det, men det gäller att fortsätta äta det du behöver varje dag, annars minskar du i vikt igen.

Det kan vara ganska kämpigt att öka i vikt om man har en smal kroppstyp, men det går om man är envis. Om du vill ha stöd med att gå upp i vikt kan du be skolsköterskan om hjälp. För det mesta får man göra små förändringar i taget och träffas flera gånger. Det tar tid att öka i vikt, ungefär ett halvt kilos viktuppgång per vecka är rimligt. 

Med vänliga hälsningar
Anna Karlsson, dietist

Till toppen av sidan