Jag är ledsen och orolig för min familj
Jag är ledsen och orolig för min familj som är kvar i mitt hemland. Vad ska jag göra?
Annelie Nordner, sjuksköterska och psykoterapeut svarar:
Det är inte alls konstigt att du känner dig ledsen och orolig när din familj är kvar i ditt hemland, och du är här i Sverige. De allra flesta skulle känna så i samma svåra situation som du.
Det kan vara lättare att klara av de jobbiga känslorna, om du tar hand om dig på ett bra sätt. Här är några tips:
- Gör saker som du tycker är roliga och som får dig att slappna av, även om du känner dig ledsen. Du behöver vila från det jobbiga ibland, för att orka med känslorna senare. Här kan du få tips för att må bättre: Må bra-hjälpen - Umo
- Prata med någon, en kompis, en lärare eller någon annan du litar på. Då slipper du vara ensam med oron.
- Var snäll mot dig själv. Det är viktigt när du är i en svår situation att inte döma dig själv för att du är här och din familj inte är det.
- Ät regelbundet och sov tillräckligt. Det är viktigt för att kunna må bra. Kontakta en vårdcentral om du har problem med sömnen. Du kan få sömnmedicin eller annan hjälp, om du behöver det.
- Motionera. Du kan till exempel promenera varje dag. Då frigörs ämnen i kroppen som är mycket bra när du är orolig och ledsen.
- Om du går i skolan, så fortsätt med det. Det är bra att ha saker att göra på dagarna.
Du kan också söka hjälp på en ungdomsmottagning. Där kan du få prata med någon om hur du mår, känner och tänker. Det kan vara bra för dig.
Här hittar du fler ställen som kan stötta dig: Sök stöd och hjälp.