5 tips om en vän mår dåligt

Psykisk ohälsa bland unga idag är ett faktum. Vi hör hela tiden om unga personer som självskadar, mår dåligt och i de värsta fallen tar sina egna liv på grund av att de inte mår bra. Vi vet om det, men samtidigt: det skulle ju aldrig kunna hända mina vänner! Inte en chans. Så verkligt är det väl inte?

Jo. Jag trodde samma sak för mindre än ett år sen, men inom loppet av några månader förstod jag att två av mina närmaste vänner mådde psykiskt dåligt på olika vis. Så här kommer tips till er som är rädd om en vän.

  1. Var uppmärksam. Skillnader i personens beteende är inte alltid tydliga. Hen kanske skippar skollunchen, slutar byta om offentligt på idrotten eller andra saker som är annorlunda mot hur hen annars beter sig. Hen kan bli mer tyst och verka arg eller irriterad ofta.
  2. Köp inte ursäkter!!! I båda fallen har personerna gett massor av orimliga ursäkter för massor av saker. De säger att de äter hemma, är kräsna, mår bra osv. Lita på dem, men var kritiska.
  3. Kostappar. Ni känner säkert till flera sorters appar som gör det möjligt att hålla rätt på sin kost och få i sig rätt mängd mat. Men i händerna på en person med en ätstörning eller något liknande är det farligt. T.ex  kan de skapa ett tvång att aldrig gå över vissa värden, då det är "för mycket".
  4. Prata. Det är så viktigt att prata med personen det gäller. Se till så du inte låter anklagande, bara visa att du finns och förklara att du är rädd om hen, och allt du alltid vill lyssna när de är redo att prata.
  5. Kontakta hjälp. Märker du att en människa mår dåligt finns det tyvärr inte mycket du kan göra. Psykisk ohälsa är svårt, och det blir enklast för alla om personen och du/ ni får hjälp snabbt.

    Var inte rädd att personen kommer bli arg eller ledsen för att ni berättar. Hen är kanske inte glad först men efter ett tag kommer hen inse att ni hjälpte till.

Jag hoppas det här har hjälpt, tänk på natt alltid finnas där för de du älskar, och att det är långt mycket värre att vara tyst än att uppmärksamma.

/E

Till toppen av sidan