Fråga

Jag oroar mig och följer inte med på roliga saker, hjälp!

Fråga

Mitt problem är att när folk frågar om jag vill gå ut på krogen eller hänga på och festa så blir jag glad och tackar ja, men när tiden närmar sig så känner jag en olust.

Jag blir rädd för att göra bort mig och det slutar med att jag låtsas få feber eller huvudvärk. Till slut får jag huvudvärk på riktigt och då tackar jag nej. Sen sitter jag hemma och ångrar mig och känner mig ensam och övergiven. Trots det gör jag samma sak igen.

Dessutom jämför jag mig mycket med andra och vill vara lika duktig och populär som personer i min närhet. Hur ska jag ändra mig så jag inte tackar nej till allt i varje gång? Har ni något tips?

Svar

Det låter som att du känner dig osäker på dig själv och att det påverkar hur du mår och dina relationer till andra. Det går att träna upp din självkänsla och minska din osäkerhet så att det blir lättare att våga utmana dig själv och följa med på roliga saker.

När du får bättre självkänsla är det också lättare att inte jämföra sig lika mycket med andra. Du kan förbättra din självkänsla både genom att öva själv och genom att ta hjälp från andra.

Det viktigaste är att du börjar peppa dig själv och försöker tänka att du är bra och är värd att må bra. Här några tips på hur du kan göra.

  1. Svara på de här frågorna:
  • Vilka är mina bästa egenskaper?
  • Vad gör jag som är bra?
  • Vad mår jag bra av?

Svaren på frågorna är ofta något man behöver påminna sig själv om och tänka mer på.

  1. Fundera på och skriv gärna ner vad som är dina utmaningar. Fråga dig sedan vad det är som gör att just de här sakerna känns svåra. Om du till exempel känner att du är rädd för vad andra ska tycka om dig, kan du svara på de här frågorna:
  • Är det troligt att de andra inte skulle tycka om mig?
  • Vad är det värsta som skulle kunna hända om någon inte verkar tycka om mig och vad skulle jag göra då?

Att svara på de här frågorna är ett sätt att både ifrågasätta dina tankar och förbereda dig inför saker som känns svåra och jobbiga.

  1. Utmana dig genom att testa att göra något som känns lite jobbigt. Det kan vara till exempel att våga följa med på en fest som du känner dig lite orolig inför. Då kan du märka att det inte var så farligt som du först tänkte. Det kan göra att du börjar våga saker som du inte vågat tidigare och du ökar din självkänsla.
  2. Ta hjälp av någon som du kan prata med när du tränar upp din självkänsla. Någon som kan peppa dig och som kan hjälpa till att hitta nya utmaningar och påminna om hur bra du är. Du kan till exempel ta hjälp av en kurator på en ungdomsmottagning. De är vana att prata om hur man kan arbeta med sin självkänsla.

Med vänliga hälsningar
Sara André, kurator

Till toppen av sidan