Listor med stödställen
Vilka ska finnas med?
I faktarutan ska ställen finnanserade av landsting/kommun och som ställen som vi hänvisar till i artiklar som tex ungdomsmottagningar och 1177 vara lättillgängliga för besökare som kommer utifrån.
I listan ska:
- Icke-kommersiella aktörer som erbjuder avgiftsfritt stöd.
- Aktörer som vi bedömer är seriösa samt består av fler än en person - med tanke på kapacitet och sårbarhet. Beslut tas på produktionsgruppsmöte.
- Nationellt verksamma verksamheter.
- Det ska finnas någon typ av stödverksamhet, inte enbart information. Man ska alltså kunna exempelvis chatta, maila eller ringa aktören.
Rubrik och ingress
- Ingress, för att undvika lång startsträcka har Ingresser tagits bort eller kortats väsentligt.
Generell info ges i bryggan. Då behöver vi inte ange specifik detaljinformation i blocken.
Vi försöker hålla varje block kort med information om.
Blocken med stödställen
Rubrikerna ska vara klickbara och länka till själva stödverksamhetens chattsida eller verksamhetens startsida.
-
- Rubriken ska först innehålla det specifika namnet på stödverksamheten om det finns ett (t.ex. Hjälplinjen)
- Rubriken kan också bestå av eller kompletteras med organisationsnamnet.
- Att de erbjuder stöd som ringa, chatta, mejla ( ibland tillägg om till exempel stödpersoner, stödgrupper).
- Att de riktar sig särskilt till killar eller tjejer, både cis och trans.
- Att de riktar sig särskilt till olika åldrar.
- Brödtexten i varje block ska vara kort och t.ex. inte innehålla:
- Info som tas upp på generell nivå i ingress/brygga
- Info om tystnadsplikt eller tystnadslöften
- Telefontider
- Uppräkning av alla språk som erbjuds.
- Se befintliga block för formulering och format.
- Vi gör inga blankrader inom blocken.
- Vi utgår från den info vi hittar på deras sajter. Vi använder deras formuleringar om det funkar på UMO, men sammanfattar och förenklar när det behövs.
- Vi skriver ut telefonnummer när det finns. Vi undviker länkar i blocken när det funkar, men länkar till chattsida, mejlsida eller liknande (alternativt skriver ut mejladress) när det är svårt att hitta från rubriklänken.
- Vi placerar de mest relevanta stödställena först i listorna.
I Epi
- Vi samlar alla blocken i mappen "Listor med stödställen". Bara block som finns på någon av undersidorna till "Stöd på telefon, chatt och mejl" läggs där.
Hänvisa till stödställen från artikelsidor
- Vi undviker att skriva ut kontaktuppgifter i andra texter för att slippa uppdatera manuellt. Vi länkar i stället till respektive sajt.
- Det enda telefonnummer vi skriver ut är 1177 (inte fetat) och 112 (som fetas i text där det handlar om akuta situationer.)
- Vi kan dra in block med stödställen i artiklar, om det funkar bra innehålls- och layoutmässigt. Blocken bör inte placeras sist eftersom länklistan (med länk till stödställen) kommer direkt efter artikeln. Däremot kan block placeras högre upp i texten när det behövs kontaktvägar till stödställen tidigare i artikeln. Lägg in en förklarande rubrik eller introduktion före blocken.