Att må dåligt

Ingen är glad hela tiden. Det hör till livet att vara nedstämd eller orolig ibland. Det kan ofta kännas bättre om du vilar, ser till att äta och sova bra och gör saker du gillar. Om du mår dåligt en längre tid, finns det hjälp och stöd att få.

Illustration av en kille som sitter med hakan i händerna och tittar ner.

En del saker kan man påverka själv

Ibland vet du kanske precis varför du är ledsen, orolig eller stressad. Andra gånger kanske du känner så utan att riktigt veta varför.

Ofta kan du påverka själv hur du mår genom att äta och sova bra, umgås med dem du tycker om och göra saker som du gillar. Andra gånger är det svårare, som om du har det jobbigt i skolan eller har många svåra val att göra. Eller om något jobbigt händer dig eller någon du känner.

Det är alltid bra att prata med en kompis eller någon annan om hur du har det. Om du är ledsen eller orolig en längre tid är det bra att ta hjälp. Du kan till exempel gå till skolkuratorn, en kurator på ungdomsmottagningen eller söka hjälp på en vårdcentral.

Om det är en mer akut situation för dig eller någon du känner, kan du kontakta en psykiatrisk akutmottagning. Ring 1177 och fråga vart du ska vända dig.

Information om sidan

  • Redaktör:

    Mia Faber
  • Illustratör:

    Cecilia Birgerson Nordling