Att må dåligt

Alla mår dåligt ibland. Ingen kan vara glad hela tiden och man behöver tillåta sig själv att känna det man känner. Om du mår dåligt kan det kännas bättre om du vilar, tar en promenad, gör något du tycker om eller pratar med någon om hur du mår.

Det tillhör livet att det ibland känns tungt och trist. Ibland finns det tydliga orsaker till att det känns så. Andra gånger kan man känna sig nere utan att riktigt förstå varför.

En del saker kan man påverka själv

En del saker som påverkar hur du mår kan du styra över själv, som hur du äter, sover, rör på dig, umgås med andra och gör saker som du gillar. Andra saker kan vara svårare att påverka, till exempel om du känner dig utanför, har det jobbigt i skolan, har svårt att få jobb, har många svåra val att göra, är med om en olycka eller utsätts för brott.

Om du är stressad eller utmattad kan du också känna dig nedstämd. Då kan det hjälpa att sova, koppla av eller göra något som du tycker är roligt. Ibland behövs längre tid för att må bättre igen, till exempel om du är med om stora förändringar eller att någon i din närhet dör. Då kanske du inte kan ta in vad som har hänt med en gång, utan kan behöva bearbeta det lite i taget.

Det finns mycket du kan göra själv om du mår dåligt. Det brukar hjälpa att röra på sig och att göra sånt som är kul. Du kan pröva att skriva om hur du känner dig, eller rita och måla. Det finns också olika övningar där man tränar att slappna av på olika sätt, till exempel så kallad mindfulness.

Det är bra att prata med en kompis eller någon annan om hur du har det. Om du är ledsen eller orolig en längre tid, är det bra att ta hjälp av någon vuxen som du litar på. Då kan du förstå dig själv bättre, och det blir lättare att se om det finns några problem som behöver lösas. Du kan gå till en lärare, en kurator på ungdomsmottagningen eller BUP. Du kan också söka hjälp via en vårdcentral. Om det är en akut situation för dig själv eller någon du känner kan du kontakta en psykiatrisk akutmottagning.

» Ungdomsmottagning

Information om sidan

  • Redaktör:

    Moa Lindholm
  • Faktagranskare:

    Ingrid Molander, socionom och psykoterapeut, Ungdomsmottagningen Öster, Göteborg
  • Illustratör:

    Cecilia Birgerson Nordling