Alternate Text

Om någon gör slut med dig

Det kan kännas på många olika sätt om någon gör slut med dig. Du kan bli ledsen och det kan kännas jobbigt under en tid. Då kan det hjälpa att prata med någon eller göra något du mår bra av. 

Illustration av en person som skriker och kramar ihop händerna till knytnävar.

Det kan kännas på många olika sätt om någon gör slut med dig. Du kan bli ledsen men också förvånad och chockad om du inte anat något innan. Det kan kännas som all kraft försvinner och att du inte orkar göra någonting annat än att vara ledsen och tänka på den som lämnat dig. Kanske gråter du eller skriker eller blir arg. Kanske blir du helt tyst och vill inte prata med någon om vad som hänt. Men även om du blir både ledsen och besviken har du aldrig rätt att hota, kränka eller slå den som har gjort slut med dig. Du får heller inte behandla personen oschyst på nätet.

Det kan kännas jobbigt att bli lämnad även om du inte var jättekär i personen som gjort slut. Du kan till exempel sakna att ha någon nära och göra saker tillsammans med.

Om du själv funderat på att göra slut men inte gjort det av någon anledning, kan det ibland kännas skönt om den du är ihop med gör slut före dig. Kanske blir du lättad över att slippa vara den som bestämmer hur det ska bli.   

Det blir bättre

Hur jobbigt det än känns att bli lämnad blir det oftast bättre så småningom. Även om det kan vara svårt att tro när du är som mest ledsen. Det kan vara skönt att kunna prata om det du känner med till exempel en kompis, ett syskon, en förälder eller någon annan vuxen som du litar på. Ibland kan den som har gjort slut med dig vilja trösta. Då får du själv känna efter om det känns bra eller om du hellre vill vara ifred.

Om det går flera månader och du fortfarande är väldigt ledsen, kan det vara bra att ta kontakt med en kurator eller psykolog till exempel på en ungdomsmottagning för att få hjälp att må bättre

Tips om någon gjort slut med en

  • Tänk på att du är bra även om du har blivit lämnad. Kärleken går inte att styra och det är inget fel på dig bara för att du har blivit lämnad.
  • Tillåt dig att vara ledsen men försök också att göra roliga saker som får dig att må bra och tänka på annat. Försök att ta hand om dig själv när du mår dåligt.
  • Prata med någon om hur du känner. Det kan vara en kompis, ett syskon, en förälder, skolsköterskan eller kuratorn på skolan eller på en ungdomsmottagning.
  • Om du gillar att skriva så skriv ner dina känslor, till exempel i en dagbok eller genom att skriva dikter.
  • Städa undan saker som påminner dig om personen om de känns jobbiga. Det kan vara foton eller presenter du fått. Du kan också ta bort personen från till exempel telefonboken, snapchat, instagram eller andra sociala medier.  

Information om sidan

  • Redaktör:

    Agnes Hellström
  • Faktagranskare:

    Sara André, kurator, Jensens gymnasium, Stockholm
  • Illustratör:

    Cecilia Birgerson Nordling