Alternate Text

Aspergers syndrom

Att ha asperger är olika för olika personer. Det är vanligt att bli stressad när något oplanerat händer och det kan vara svårt att förstå hur andra tänker. Om du har asperger finns det saker du kan göra själv för att vardagen ska funka.  

Ett barn sitter framför en dator. Två andra barn står i bakgrunden och pratar vid en jordglob.

Aspergers syndrom är en så kallad neuropsykiatrisk funktionsskillnad. Ofta säger man bara asperger. Det är inte en sjukdom. Asperger syns inte utanpå. De som har asperger är oftast normalintelligenta och många har väldigt god språklig intelligens.

Om du själv har asperger, har du kanske tänkt på att du ibland funkar annorlunda än de flesta andra. Du kan behöva anpassa livet efter hur du är, för att slippa bli hindrad i vardagen bara för att du har asperger.

Livet påverkas på olika sätt för olika personer som har asperger. Ju mer du själv och andra får lära sig om hur du funkar och vad du behöver, desto lättare blir livet.

Tänk på att många saker som den med asperger tycker är jobbigt, kan vara jobbigt för andra också. Som att komma i rätt tid eller att prata med folk man inte känner. Vissa saker kan vara jobbigare för dig, just för att du har asperger. Men du är ju också en person med andra egenskaper än de som har med asperger att göra. 

Vad innebär asperger?

Att ha asperger är olika för olika personer. En del upplever bara några av de saker som brukar vara typiska. Om du har asperger känner du antagligen igen dig i några av de här sakerna:

  • Dina särskilda intressen upptar en stor del av din tid.
  • Du är uthållig och bra på att fokusera när det handlar om saker som du gillar.
  • Du har lätt att lära dig mycket om sånt som du tycker är intressant.
  • Det är ofta svårt att förstå hur andra tänker och upplever saker.
  • Det kan vara jobbigt med relationer. Till exempel till kompisar, familj eller någon du är ihop med.
  • Du blir stressad när det är mycket folk omkring dig.
  • Du tolkar orden bokstavligt, även när det inte är meningen. Om någon säger ”Kan du öppna fönstret?”, kanske du svarar ”ja”, fast personen menade att du skulle öppna fönstret.
  • Du mår bra när du får tydlig information och möjlighet att förbereda dig för det som ska hända.
  • Du tycker att det är svårt att komma igång eller avsluta saker du behöver göra.
  • Du har svårt att förstå miner och kroppsspråk. Du märker kanske inte alltid när det är läge att säga något eller att sluta prata.
  • Det är jobbigt att organisera och planera saker, och du kan bli stressad när du måste välja mellan olika alternativ.
  • Kanske är du extra känslig för ljud eller lukter, eller matens smak och konsistens. Eller så tycker du att vissa kläder kliar och känns obehagliga.
  • Du tycker att beröring ibland känns konstig eller onödig, till exempel om någon lägger handen på din axel. 
Illustration av två personer som pratar. Den ena säger: Jag var bara två poäng från att klara provet. Men nära skjuter ingen hare. Den andra personen ser förvirrad ut och tänker på en har och en pistol. Nej... Säger hon.
Nära skjuter ingen hare, är ett ordspråk som betyder att även om man är nära att lyckas med något, så har man ändå inte riktigt lyckats. En del som har asperger kan tänka att den som säger ordspråket, faktiskt pratar om att skjuta harar.   

Vad kan jag göra själv?

Om du har asperger gillar du kanske fasta rutiner, som gör att du inte behöver improvisera så mycket. Det finns olika knep för att klara vardagen bättre. Prova vilka som passar för just dig:

  • Skriv in saker som du ska göra i mobilens kalender.
  • Ställ in mobilen så att du får en påminnelse och kan förbereda dig i god tid.
  • Om du ska på ett möte, till tandläkaren eller något annat, skriv upp på en lapp eller i mobilen vart du ska och när du måste gå hemifrån. 
  • Gör ett schema med sånt som att städa eller göra läxor. Till exempel att du ska plocka undan i tio minuter varje kväll eller alltid plugga direkt efter middagen.
  • Om du lätt blir stressad kan det vara bra att testa någon avslappningsövning. Det gäller också om du har svårt att somna på kvällen.
  • Rör på dig. Om du tränar är det lättare för kroppen att återhämta sig från stress. Om du inte har hittat ett sätt att träna som du gillar, kan du ta en snabb promenad varje dag i stället.
  • Var snäll mot dig själv. Försök att inte värdera allt du gör, och hur du är som person.
  • Tänk på att du har många egenskaper och intressen som inte har att göra med asperger.

Det finns bra böcker och webbplatser om hur det är att ha asperger, med tips på hur du kan göra vardagen lättare och berättelser om hur andra gör för att tillvaron ska funka. Du hittar bra länkar i listan längre ner på sidan. 

Bra om andra vet hur du funkar

Det blir lättare för dig om omgivningen får veta vad du behöver. Asperger handlar mycket om hur man funkar tillsammans med andra. De du umgås med kanske väntar sig att du ska uppfatta saker på ett visst sätt, eller klara av vissa situationer för att du är i en viss ålder.

Det kan vara svårt för dem att förstå varför någon som har asperger reagerar på ett annat sätt. Därför är det viktigt att andra vet vad du har svårt eller lätt för. Ju mer de som du bor med och klasskompisar, skolpersonal och andra förstår, desto lättare blir det för dig.

Det är också viktigt att du själv får den hjälp du behöver för att förstå hur du funkar och vad du behöver.

Vad beror asperger på?

Ingen vet precis vad asperger beror på. Delvis är det ärftligt och det är vanligt att flera i släkten har det. Men det kan vara stor skillnad i hur det märks för olika personer.

Asperger beror inte på hur man har vuxit upp eller hur man har det i sin familj. Asperger kan inte botas och försvinner inte med åren, men vuxna med asperger brukar må bra.

Det är ganska vanligt att ha flera så kallade neuropsykiatriska funktionsskillnader samtidigt. Man kan till exempel ha både asperger och adhd.

Utredning

Många som har asperger brukar få veta det i grundskolan, eftersom det är just i skolan som det brukar bli tydligt. 

För att veta om du har asperger får du gå igenom en utredning. Du får träffa bland annat en läkare och en psykolog som frågar dig en massa saker om hur du upplever olika situationer. De vuxna som du bor med och personal i skolan får också svara på frågor.

Många tycker att det är skönt att få en förklaring till varför de ibland känner sig annorlunda. Att få rätt diagnos gör det också lättare att få den hjälp du behöver. 

Att ha asperger och gå i skolan

Det kan vara bra om dina klasskompisar vet att du har asperger. Men det är du själv som ska bestämma om skolan får berätta för andra att du har asperger.

I grundskolan eller gymnasiet kan du ibland slippa kravet att nå vissa mål i skolan. Det kan vara att du till exempel inte klarar av att delta i grupparbeten eller i diskussioner om ett ämne. Om det behövs stora förändringar i kursplanen kan du få ett skriftligt omdöme i stället för betyg i ämnet.

På vissa orter finns speciella gymnasieprogram för elever med asperger. Ibland kan man få gå ett år längre i gymnasiet om det behövs.

Flera folkhögskolor har kurser som riktar sig till elever med asperger. Du får lära dig praktiska saker som man behöver för att klara vuxenlivet, som att laga mat eller planera ekonomin. Det kan vara bra när du ska flytta hemifrån och klara dig själv.

Bättre med tiden

Om du har asperger kanske du känner dig ledsen eller orolig ibland, och tänker på att du inte är som alla andra. Många tycker att det är jobbigast under tonåren eftersom det är en tid när det händer mycket, både omkring en och i de egna tankarna.

Med tiden lär du dig att hitta egna sätt att klara av olika situationer. De flesta lär sig också med tiden hur andra tänker och uttrycker sig. Det blir också lättare och lättare att utveckla de positiva egenskaper som beror på asperger.

Information om sidan

  • Redaktör:

    Mia Faber
  • Faktagranskare:

    Elisabeth Fernell, docent, överläkare, barnneurologi och habilitering.
  • Illustratör:

    Cecilia Birgerson Nordling