Alternate Text

Stress

Stress är en naturlig reaktion i kroppen, som är bra när du behöver göra något snabbt eller har bråttom. Om du ofta är stressad eller inte får koppla av, kan stressen bli ett problem.

En bekymrad person som har tankebubblor runt huvudet. I dem står det: Orka med allt, Vara snygg, Vara Social, Ha råd, Framtiden osv.

Stress är den känsla som kommer om du känner att du har för mycket att göra och för lite tid, eller när du har för höga krav och förväntningar på dig. Som att du inte får tiden att räcka till för allt som ska göras i skolan eller på jobbet, samtidigt som du till exempel vill hinna träna, träffa kompisar, vara med familjen och hinna med olika fritidsaktiviteter.

Stress är en naturlig reaktion i kroppen

Stress är en reaktion i kroppen som ska hjälpa dig att göra det som behövs. Hjärnan skickar ut stressignaler och då börjar hjärtat slå fortare, andningen blir snabbare och musklerna spända. Det här är bra om du måste göra något snabbt. Den här reaktionen gör också att du kan få mer gjort när man är pressad eller har lite tid. 

Ibland kan du kanske känna stress även om du inte har bråttom eller är i en akut situation. Du kan bli stressad av press, förväntningar eller idéer på hur du ska vara eller vad du ska göra. Eller om du känner att du inte kan påverka ditt liv.

Att ha för lite att göra kan faktiskt också vara stressande, om du känner att du inte får använda den energi och kapacitet du har. Till exempel om du är arbetslös.

Ibland kan man känna stress utan att veta vad det beror på.

Olika reaktioner på stress

Olika personer kan uppleva samma situation eller händelse på olika sätt. Och samma person kan känna sig olika mycket stressad av liknande händelser vid olika tillfällen. Det kan bero på hur man mår och vad man har varit med om tidigare.

Om du är utvilad och mår bra kanske det känns som en utmaning med en vecka med mycket att göra i skolan eller på jobbet. Men om du är trött och nere kanske veckan bara känns jobbig. Om du har varit stressad förut, blir du också känsligare och lättare stressad.

Efter stress behövs vila

Det är okej att ha det stressigt ett tag. Men efter att ha varit stressad behöver kroppen koppla av och ta igen sig, genom vila eller att man gör något kul.

Om man inte får tid att återhämta sig utan känner sig stressad ofta eller hela tiden, under lång tid, kan stressen bli skadlig. Stressen kan leda till att man får huvudvärk, ont i kroppen, svårt att sova, blir nedstämd eller tappar lust att göra vissa saker.

Tecken på att du är stressad

Det finns flera olika saker som kan tyda på att man är stressad på ett sätt som inte är bra. Det kan till exempel vara att du

  • sover dåligt på nätterna
  • känner dig trött fast du har sovit
  • spänner dig och får ont i nacken eller axlarna
  • lätt blir irriterad och arg över småsaker
  • känner dig ointresserad av det som händer omkring dig
  • väljer bort saker som du förut har gjort och tyckt om
  • får svårare att koncentrera dig och glömmer bort saker
  • känner dig rastlös och har svårt att koppla av
  • får huvudvärk eller ont i magen
  • får hjärtklappning
  • får negativa tankar, nedstämdhet eller ångest
  • får minskad sexlust.

Bra att få hjälp

Om du ofta känner dig stressad och besväras av det är det bra att försöka göra något åt det. Du kan börja med att berätta att du är stressad för en kompis, någon i familjen eller någon annan. Eller så kan du kontakta en ungdomsmottagning, skolhälsovården eller en vårdcentral.

Ju tidigare du får stöd och hjälp desto snabbare brukar det gå att må bättre och slippa problem som beror på stressen.

Information om sidan

  • Redaktör:

    Moa Lindholm
  • Faktagranskare:

    Aleksander Perski, psykolog och docent vid Karolinska Institutet
  • Illustratör:

    Cecilia Birgerson Nordling