Alternate Text

Sorg

Sorg är de känslor och tankar som kan komma om du förlorar någon du älskar eller tycker mycket om. Du kan också känna sorg om det händer något allvarligt som förändrar ditt liv. Att sörja kan ta tid, men det hjälper dig att komma vidare.

Illustration av en person som sitter och gråter i famnen på en annan person.

Sorg är en naturlig del av livet och alla människor sörjer någon eller några gånger.

Att sörja hjälper dig att bearbeta och acceptera det som har hänt. Det gör du genom att låta känslor och tankar komma. Det kan vara smärtsamt men är inte farligt. Så småningom blir smärtan i minnena svagare.

Olika anledningar till sorg

De flesta har starka relationer med personer omkring sig. Därför kan det kännas mycket tomt och svårt om någon som betyder mycket för dig dör.

Du kan också känna sorg efter andra svåra händelser som förändrar ditt liv. Det kan till exempel vara att

  • någon du tycker om flyttar långt bort
  • dina föräldrar skiljer sig
  • det tar slut med någon du är ihop med
  • du blir sjuk och inte kommer att bli bättre igen
  • du måste lämna ditt land.

Alla sörjer olika

Sorgen kan kännas olika beroende på vad som har hänt. Den påverkas också av vem du är, hur gammal du är, hur din uppväxt har varit och vad du har varit med om tidigare. Hur dina föräldrar eller andra närstående har visat sorg kan också spela roll liksom vilket stöd du har omkring dig.

En del gråter mycket när de sörjer, andra gråter inte alls. En del vill prata mycket om det som har hänt, andra vill sörja för sig själva. Det finns inget rätt eller fel. Samma person kan sörja på olika sätt vid olika tillfällen.

Hur sorg kan kännas

När du sörjer kan du få svårt att koncentrera dig, vara väldigt trött eller ha svårt att sova. Du kan växla snabbt mellan att vara glad, ledsen och arg och du kan förlora lusten att göra saker. Du kanske äter mer eller mindre än du brukar.

Det är också vanligt att sorgen känns i kroppen på olika sätt. Till exempel får många ont i huvudet eller problem med magen.

Vissa kan behöva lugn och ro och behöva tänka och känna efter på egen hand men det kan också kännas bra att vara tillsammans med någon.

Vanligt att känna ilska eller skuld

Sorg kan visa sig på andra sätt än att du blir ledsen och gråter. Du kan också bli arg. Till exempel på den som har dött och lämnat dig eller på en läkare som inte kunde rädda personen.

Det är också vanligt att känna skuldkänslor. En del känner skuld för att de själva lever när någon de känner har dött. Många kan känna skuld för att de tänkt eller sagt något dumt om någon som dött. Du kan också känna skuld om du har sagt något dumt eller bråkat och inte hunnit göra allt bra igen.

Vad du kan göra för att må bättre

Även om alla sörjer på olika sätt finns det saker du kan försöka tänka på:

  • Det är bra att försöka berätta för andra hur du känner. Även om det ibland kan kännas som om ingen riktigt förstår. Andra kan ha svårt att veta hur de ska göra, och kommer kanske med konstiga råd eller undviker att prata om det som har hänt. Då är det bra om du kan försöka berätta vilket sorts stöd du vill ha. Till exempel kanske du ibland vill att dina kompisar ska bete sig precis som vanligt så du inte tänker på sorgen hela tiden. Du kan också be om hjälp att fixa saker som du inte orkar göra själv just nu. Ibland kan det vara skönt att ha någon hos dig även om du inte vill prata.

  • Det kan kännas bra att skriva ner sina tankar. Du kan pröva att skriva hur sorgen känns. Både när du är som mest ledsen och när det känns lite bättre. Om någon har dött kan du skriva till den personen och förklara dina tankar och känslor. Tycker du inte om att skriva kan du pröva att till exempel lyssna på musik, läsa böcker eller se filmer som handlar om sorg.

  • Att röra på sig genom att ta en promenad eller gå och träna kan göra det lättare att slappna av. Det kan du pröva om du känner dig rastlös eller orolig, har ont i kroppen eller har svårt att sova. Att röra på dig kan också göra att du fokuserar på något annat en stund. Det är bra att då och då få en paus från sorgen.

  • Det är okej att göra sånt som du tycker är roligt, och inte bara tänka på det sorgliga hela tiden.

  • Det brukar vara bra att vara med i ceremonier för att ta farväl av den man har förlorat, till exempel på en begravning.

Att sörja kan ta lång tid

Att sörja kan ta olika lång tid för olika personer och beroende på vad sorgen beror på. Sorgen måste få ta sin tid. En del behöver prata mycket och få stöd långt efter den sorgliga händelsen. Andra kanske kommer över sorgen tidigare. Det beror på hur nära du var den som du har förlorat och hur just du sörjer.

För många är första året svårast. Sedan har alla årstider och högtider hunnit passera en gång och det kan bli lättare att klara dem nästa gång. För andra är det tiden före en begravning och själva begravningen som är jobbigast, sedan kan det bli lättare.

En del av sorgen kan finnas kvar hela livet. Men sorgen förändras och med tiden är det lättare att tänka på och acceptera det som har hänt. Minnena gör inte lika ont som tidigare.

Var kan jag få hjälp?

Du kan kontakta en ungdomsmottagning, skolsköterska, skolkurator eller vårdcentral om du vill ha stöd. Att prata med någon kan ofta ge både tröst, nya insikter och hopp om framtiden.

Du kan ringa någon av de telefonjourer som finns om du vill prata med någon anonymt.

Information om sidan

  • Editor:

    Mimmi Wänseth
  • Faktagranskare:

    Margaretha Norling, skolkurator, Kävlinge kommun
  • Illustratör:

    Cecilia Birgerson Nordling