Alternate Text

Undervikt - att gå upp i vikt

Det finns olika sätt att öka i vikt, om du vill väga mer. Det kan ta lite tid att gå upp i vikt, men det går om du har tålamod och vet hur du kan göra.

Varför blir man underviktig?

Många saker påverkar hur mycket du väger, till exempel ålder, kön, längd och hur mycket du tränar. 

Kroppen behöver energi och energin kommer från det du äter och dricker. Kroppen behöver göra av med lika mycket energi som den får i sig, för att inte gå upp eller ner vikt. Om du är underviktig har du troligen fått i dig mindre energi än vad kroppen har gjort av med. 

Det behöver inte vara ett problem att väga lite. Men en del tappar aptiten och går ner i vikt när de mår dåligt eller har det jobbigt på något vis. Ibland kan undervikt också bero på en ätstörning.

Om du har ätit tillräckligt mycket och ändå gått ner i vikt, kan det ibland bero på sjukdom eller allergi.

Hur påverkas kroppen?

Undervikt behöver inte vara skadligt, men ibland kan det vara det. Det beror på hur lite du väger och hur länge du har vägt lite. Du kan du bli trött och ha lätt för att frysa, om du väger väldigt lite och får i dig för lite energi.

Fett behövs för att kroppen ska bilda könshormon. Hormonproduktionen i kroppen kan störas om du har undervikt. Då kan du få svårare att bygga muskler.

Om du tidigare har haft mens kan den stanna av. Ägglossningen kan också upphöra och du kan få svårt att bli gravid.

Även hjärnan behöver fett för att funka. Kraftig undervikt kan leda till depressioner och ångest. Om undervikten beror på en ätstörning, som anorexi, kan det vara mycket farligt.

Träna rätt

Det är bra för hälsan om du rör på dig. Samtidigt gör du av med mer energi om du tränar. Då är det extra viktigt att äta ordentligt. Du behöver äta både innan du tränar och efteråt. En extra måltid med gröt eller pasta en stund innan du går till träningen är alltid bra, och särskilt om du vill gå upp i vikt.

Vissa sorters träning kan ge mer muskler om du samtidigt äter tillräckligt mycket. Då går du också upp i vikt. Välj mer av den sorts träning som ger muskler, och mindre av till exempel löpning, som bränner mycket energi, om du vill väga mer.

Det är inte bra att träna alltför hårt om du vill gå upp i vikt. Om du tränar mycket, och har svårt att gå upp i vikt, kan du se till att få i dig mer av mat som innehåller mycket energi. Ibland kan du behöva ta en paus i tränandet en tid.

Det är smart att ta hjälp av någon som kan mycket om kroppen, till exempel skolsköterskan eller någon på en ungdomsmottagning.

Vad ska jag äta?

Illustration av olika sorters mat, till exempel frukt, grönsaker, fisk, bröd.

Det är bra att äta en ordentlig frukost, till exempel yoghurt med müsli, minst en smörgås med pålägg och en frukt. Välj fetare mjölk, yoghurt och andra matvaror. En del äter hellre mat som blev över från middagen i går. Det går också bra.

Ta med dig till exempel ett par smörgåsar och en frukt att äta på förmiddagen, om du har svårt att äta mycket på morgonen. 

Ät både lunch och middag. Till exempel pasta, potatis eller ris och något som innehåller proteiner. Proteiner finns i bland annat bönor, linser, fisk, kött, kyckling, ägg och sojaprodukter. Det är bra att ha sås till maten. 

Grönsaker är viktigt för alla att äta. Häll en skvätt olja över maten och lägg en klick smör på pastan för att få i dig mer energi. 

Det är bra att försöka äta varje måltid, även om du inte är så hungrig. Ät också mellanmål mellan måltiderna och ett kvällsmål. Fil eller yoghurt, bröd med något gott på och en frukt är bra mellanmål.

Om du äter mycket godis eller söta kakor är det extra viktigt att du får i dig mycket av annat också. Du kanske inte orkar äta nyttiga saker som kroppen behöver för att må bra, om du äter dig mätt av bara sötsaker.

Olika känsliga för fett och socker

Alla behöver ha fett i kroppen. Det isolerar mot kyla och skyddar kroppens organ. Fett behövs också för att kroppen ska kunna bilda könshormon.

Hur lätt eller svårt man har att lagra fett i kroppen är olika. För vissa är det svårare. Om du vill gå upp i vikt kan du behöva kunskap om hur du ska äta och röra på dig.

Skaffa nya matvanor

Illustration av en person som äter mellanmål.

Det kan ta tid att gå upp i vikt. Kanske har du försökt, och sen sett att vågen visade lika lite som när du började? Ge inte upp.

Det är bra om du kan få stöd av andra när du vill gå upp i vikt. Om du bor med andra påverkas du också av deras matvanor. Då kan det vara bra att prata med dem och berätta vad du vill förändra och varför.

Du kan också behöva börja köpa annan sorts mat. Om du bor med andra kan det vara bra att prata med dem om vad som ska finnas hemma. Kanske kan ni handla och laga mat tillsammans.

Var kan jag få hjälp? 

Behöver du mer stöd och kunskap för att lyckas gå upp i vikt? Då kan du kontakta skolsköterskan, vårdcentralen eller en ungdomsmottagning, och få råd och hjälp. 

Du bör göra ett läkarbesök för att få veta vad det kan bero på, om du går ner mycket i vikt, fast du äter som vanligt eller mer.

Tips för att gå upp i vikt:

  • Ät vid ungefär samma tider varje dag.
  • Frukost, lunch, middag, två mellanmål och ett kvällsmål är lagom.
  • Ät mer pasta, ris och bröd. Häll lite olivolja eller rapsolja på pastan. Bre smör på brödet. 
  • Välj nötter, mandlar och fröer som snacks. Till exempel solrosfrön och pumpakärnor. De innehåller fett, men det är nyttiga fetter.
  • Tänk på att äta varje mål även om du inte är särskilt hungrig. Glöm inte mellanmålen.
  • Ät ordentligt både före och efter träning. 

Information om sidan

  • Redaktör:

    Mia Faber
  • Faktagranskare:

    Marie Karpmyr, dietist, Akademiska barnsjukhuset
  • Illustratör:

    Cecilia Birgerson