Alternate Text

Tips för bättre självkänsla

Det finns mycket du kan göra för att stärka din självkänsla. Framför allt är det viktigt att du är snäll mot dig själv och inte dömer dig själv.

Om du lätt fastnar i negativa tankar om dig själv, kan du träna på att tänka annorlunda. Att vara snäll mot sig själv är viktigt. Det kallas ibland för att ha självmedkänsla.

Du kan tänka att du ska vara din bästa vän och inte din fiende. Det är extra viktigt om du har misslyckats med något eller tycker att du har gjort bort dig. Om något är jobbigt just nu, försök att tänka: det är okej, det går över, och det gör mig inte till en dålig person.

Så kan du stärka din självkänsla

Bläddra igenom bildspelet och få bra tips

  • Om dagen inte blev som du ville, eller om du misslyckades med något, tänk inte att du är dålig. Tänk i stället att okej, det blev ingen succé den här gången, men jag är bra ändå.


  • Tänk på att du inte måste vara social och utåtriktad för att duga. Du är lika bra och lika viktig om du inte säger så mycket.

     

  • Försök att inte jämföra dig med andra. Tänk på att alla kan ha jobbiga saker som de går och tänker på. De flesta känner sig osäkra eller misslyckade ibland, fast det inte syns.


  • Tänk på saker som är bra med dig. Allt möjligt. Som att du är en bra vän, har tålamod, kan mycket om fotboll. Om du vill kan du skriva upp allt i ett block eller i mobilen. Titta ofta igenom och fyll på listan.


  • Försök att inte tänka så mycket på jobbiga saker. Visst kan man behöva vara ledsen en period när något jobbigt har hänt. Det är helt okej. Sen kan du börja tänka på saker som gör dig glad.


  • Prova att göra något nytt som kanske först känns läskigt, men som du vill testa. Kanske en sport eller ett musikinstrument. Många känner sig starka och glada av testa nya saker. 


  • Det är bra för självkänslan att kunna mycket om något eller vara bra på något särskilt. Som att veta allt om ett lag, ett land, en musikstil. Eller bli bra på en dansstil. Välj något som du verkligen har lust med!


Ungas bästa tips

UMO:s ungdomspanel ger sina bästa tips om hur du kan få bättre självkänsla:

  • Försök vara extra modig och våga lite mer: våga stå för vad du tycker, våga fråga om sånt du inte vet, våga göra bort dig och våga bjuda på dig själv.
  • Umgås med personer som du gillar och känner dig trygg med.
  • Du kan känna sig modigare och starkare om du lyssnar på musik som du tycker mycket om, när du till exempel är på väg till något du känner dig osäker inför, eller gör något som är lite läskigt.
  • Ge dig själv uppmuntran och tillåt dig att känna dig nöjd när du till exempel har gjort läxan eller ringt ett samtal som kändes jobbigt.
  • Du kan vara en bra och stöttande vän och själv välja kompisar som uppmuntrar dig och tycker om dig för den du är.
  • Kramas mycket!
  • Även om självförtroende och självkänsla inte är samma sak, kan självkänslan växa och utvecklas om du gör saker som du är bra på.
  • Skriv upp saker som du tycker om hos dig själv.
  • Skriv upp saker som gör dig glad.
  • Sätt upp mål för din dag, till exempel att du ska göra något som du tycker om eller något som du aldrig har gjort förut och strunta i om det gick bra eller dåligt, blev fult eller fint.
  • Självkänslan hör ihop med samvetet. Om du är elak, får du dåligt samvete och mår dåligt. Motsatsen sker om du är en god och snäll människa, då mår du bättre och får också bättre självkänsla.
  • Sök hjälp hos en psykolog eller kurator om det behövs, till exempel på ungdomsmottagningen.

Information om sidan

  • Redaktör:

    Mia Faber
  • Faktagranskare:

    Eva Stenelund, socionom, BRIS
  • Illustratör:

    Cecilia Birgerson Nordling