Alternate Text

Bli av med ätstörningar

Det går att bli av med ätstörningar. Första steget är att erkänna för dig själv att du har problem med ätandet, och sen bestämma dig för att du vill bli bra. Oftast behövs hjälp från någon som är van att hjälpa andra att bli fria från ätstörningar.

Många tycker att det är svårt att erkänna för sig själva att de har en ätstörning. Kanske är de så vana vid ätstörningen att de har svårt att tänka sig ett liv utan den. Det kan nästan kännas läskigt att tänka på att bli av med den. Men ätstörningar är skadliga för kroppen och begränsar livet. De kan göra att man blir allvarligt och långvarigt sjuk och i värsta fall dör.

Det är viktigt att komma ihåg att ätstörningen inte är något som du är. Det är något som har kommit in i ditt liv, och som du kan göra dig av med. För att göra det behöver du prata med någon som kan ätstörningar. Ni kan prata om hur du har det, ditt sätt att tänka på kroppen och vad du äter. Du är värd att vara ditt friska jag igen.

Bestäm dig och våga börja!

Ju tidigare du kan få hjälp att ändra ditt beteende och dina tankar, desto lättare är det att bli bra. Det kan vara bra att börja med att berätta om ätstörningen för till exempel en kompis eller någon vuxen, så att du inte behöver vara ensam med det jobbiga.

Du kan också ringa eller gå till en ungdomsmottagning, elevhälsan eller en vårdcentral. Du får gå till vilken ungdomsmottagning eller vårdcentral du vill i hela Sverige. Om det behövs kan den du träffar hjälpa dig att komma till någon särskild mottagning för ätstörningar.

Det finns också ställen på internet där du kan chatta, mejla eller läsa för att få hjälp och stöd.

När du söker hjälp

Första gången brukar du få berätta om dig själv och hur du tänker kring mat och ätande. Du kan också få prata om hur du mår, hur du har det i skolan, hemma och på fritiden.

Hur det sen fortsätter beror på hur problemen ser ut. Vissa behöver hjälp både med sina tankar och känslor, och med själva ätandet. För de flesta funkar det bra att få gå och prata med någon, ensam eller tillsammans med någon i familjen. Eller så får du hjälp att komma i kontakt med något behandlingsställe dit du går mer ofta. En del behöver hjälp på sjukhus.

Du får hjälp genom att prata om vad du själv kan göra för att ändra ditt sätt att tänka på mat och på din kropp. Du kan få hjälp att lära dig att tyda kroppens signaler om att du är hungrig eller mätt. Du kan även få hjälp att lära dig mer om att äta på ett sätt som är bra för kroppen. Mat är som medicin om du har en ätstörning.

Du har alltid rätt att vara med och bestämma om din vård och behandling. Om du inte förstår vad personalen pratar om är det bra att ställa frågor. Du kan också be att få informationen översatt eller nedskriven för att kunna läsa den i lugn och ro.

Att bli fri från ätstörningar kan ta lång tid, så det är bra att söka hjälp så snart det går. Det gäller att skaffa hjälp som funkar, ha tålamod och att vara modig.

Några tips på vad du kan göra själv:

  • Prata med någon du känner eller någon som jobbar med att hjälpa unga, så du inte behöver vara ensam med det jobbiga.
  • Ät regelbundet. Alla behöver få i sig åtminstone något till frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag varje dag. Kroppen behöver näring för att funka som den ska, för att du ska orka röra på dig och känna dig pigg och stark, och för sånt som att skratta, slappna av och njuta.
  • Försök lära dig att avbryta jobbiga tankar eller känslor som kommer. Om du till exempel känner att du håller på att få ångest när du har ätit, kan du bestämma dig för att alltid göra något särskilt då. Det kan vara att gå ut en stund, skriva eller rita, lyssna på en låt, ta ett bad eller något annat.
  • Du kan tänka på att om du börjar äta på ett sätt som kroppen mår bra av, kan du få ett bättre, friskare och troligen längre liv.
  • Träna på att tänka kritiskt när det gäller olika bilder och budskap i media. Till exempel kan det vara bra att veta att så gott som alla reklambilder är retuscherade, alltså ändrade så att modellerna ska se perfekta ut.
  • Umgås med personer som du tycker om. Det är viktigt för att må bra, och de kan vara ett viktigt stöd när det är jobbigt.
  • Gör saker som du tycker om och som känns meningsfulla, som att träffa kompisar, lyssna på musik, se på film, fika eller läsa.
  • Försök att inte lyssna så mycket på andras prat om mat, vad som är nyttigt, träning, kroppen och sånt. Och försöka att inte bry dig om till exempel tidningar och tv-program som handlar om sånt. Kanske kan du försöka se det som onödigt att slösa energi på.
  • Fundera på vad du skulle vilja lägga energi och tid på istället för tankar om mat och ätande. Vad är viktigt i ditt liv? Skriv gärna ner det du kommer på.
  • Fundera över vad du känner i olika sammanhang, vad du kanske behöver säga till andra och hur du skulle kunna säga det.
  • Gör avslappningsövningar. Använd till exempel en app. Det finns flera olika att ladda ner.

Information om sidan

  • Redaktör:

    Emma Holmér
  • Faktagranskare:

    David Clinton, psykolog och psykoterapeut, KunskapsCentrum för Ätstörningar, Karolinska universitetssjukhuset, Huddinge