Alternate Text

Ångest kan kännas olika

Vi ställde frågan "Vad är ångest för dig?" till besökarna på vår sajt. Klicka på personerna för att läsa hur ångest kan kännas och hur du kan hantera den.

Tillbaka till bildspelets början

Gruppbild på tolv personer. Personerna är i olika åldrar, av olika kön och utseende. Klickar man på någon av personerna kommer man till ett citat med den personens upplevelse av ångest.

Vad är ångest?

Ångest är känslor av stark oro och rädsla som de flesta upplever någon gång. Det kan kännas tydligt i kroppen, till exempel med hjärtklappning och svettning. Upplevelsen av ångest är olika för olika personer.  

Det är vanligt att ångest hänger ihop med något obehagligt som har hänt eller något du tror skulle kunna hända. Men du kan också få ångest utan att du riktigt förstår varför. 

Om du har så mycket ångest att det är svårt att klara vardagen behöver du söka hjälp. Det finns bra hjälp och du kan lära dig hantera ångesten så att den inte hindrar dig i livet.

En ung kille med mörkt hår.

Ångest för mig är när jag inte vet vad jag vill, ångest över att inte kunna hjälpa dem jag vill hjälpa, ångest över att veta att jag kunde ha ansträngt mig mer. Får ångest när jag inte har tränat på länge, när jag inte sätter mig ner och pluggar, tidsstress, ångest över hur livet ska arta sig.

Försök att minska kraven

Man kan uppleva det som att man har krav på sig att aldrig göra fel. Att man alltid måste vara bäst. Så kan det kännas.

Stress och ångest hänger ihop. Hur kan du minska stressen? Fundera på kraven du upplever, är det någon annan eller du själv som ställer dem? Finns det något du skulle kunna ta bort eller göra mindre bra för att minska stressen?

Fundera också på vad som är viktigt för dig i ditt liv. Utgå från dig själv och inte från vad andra tycker. Öva på att känna vad du faktiskt känner utan att värdera det som bra eller dåligt.
En man i 30-årsåldern med mössa och arbetarkläder.

Att man mår dåligt över någonting man ångrar, något dumt man har gjort eller att man fått för sig att man har gjort en massa dåliga saker, fast man egentligen inte har gjort det. Till exempel att ha haft sex med någon och ångra det, eller ha sagt något som man verkligen inte borde ha sagt.

Acceptera att ångesten finns

Du kan öva på att vara förlåtande mot dig själv. Ibland kan det hjälpa att låta känslan vara kvar. Pröva att bestämma dig för att inte kämpa mot det du inte kan kontrollera. Det kan vara svårt när man inte är van, men försök.

Ångest kan kännas jobbigt, men det är inte farligt.
En äldre kvinna med grått hår.

En massa känslor som inte går att urskilja och därför blir till ångest. Jag blir handlingsförlamad och kan inte göra saker förrän ångesten har släppt och det jag gör finns det ingen koncentration till.

Ta makt över ångesten

Gör det som är viktigt för dig även när du har ångest. Börja med något av det om det är svårt att göra precis det du vill. Utmana dig lite i taget, mer och mer. Det här kallas exponering och är en viktig del när man ska lära sig hantera ångest.

Du kan också öva dig på att göra något aktivt för att byta fokus. Det kan till exempel vara att ringa en vän, skriva eller rita, diska, sortera saker, träna eller röra på dig på ett sätt du gillar. Kom gärna på något eget som du tror kan passa dig.
En person med kort hår, örhänge.

En känsla som inte går att rymma ifrån. Man vet knappt vart man ska ta vägen eller göra. En känsla som gör ont och får en att vilja dö och som bara kommer helt oväntat och kraftfullt. Eller som ett stort svart moln som gör det svårt att se något från den positiva sidan. Det sprider sitt negativa regn på allt i min omgivning.

Lär dig mer om ångest

Ångest kan vara skrämmande men det är något som hör till livet. Ett sätt att hantera ångesten kan vara att du lär dig mer om ångest och vad du kan göra när den kommer. Läs böcker eller på webben. Där kan du också hitta personliga berättelser och upplevelser av ångest. Kontakta någon förening där det finns fler som har erfarenhet av ångest.

Sök hjälp direkt om ångesten är så svår att du inte står ut. Det finns bra hjälp att få. Ring sjukvårdsrådgivningen på nummer 1177 eller en telefonjour.
En ung tjej med slöja.

När man inte kan stå ut med sig själv, när allt är jobbigt, när man inte orkar längre. Man orkar inte med plugget, kompisar och kärleken. Man är så trött på allt att man inte vet vart man ska ta vägen.

Prata med någon

Ångest kan göra att du känner dig trött och uppgiven. I såna lägen kan det vara bra att prata med någon om din situation, någon som kan se saken från ett annat håll. Det kan vara en vän, en förälder eller någon annan du har förtroende för och känner dig trygg med. Att sätta ord på det som känns jobbigt kan göra det lättare att förstå.

Sök hjälp om du har tankar på att du inte orkar leva. Det finns bra hjälp att få. Du kan till exempel ringa till någon av de jourer som finns eller kontakta en vårdcentral, eller en ungdomsmottagning om du är ung.

En äldre man med skägg.

Att sakna någon. Jag tycker inte att något är roligt längre. Jag är rädd för att gå ut och orolig att folk ska se att jag är helt skräckslagen.

Försök att inte undvika det jobbiga

Det är vanligt att känna ångest om man saknar eller förlorar någon. Att känna sig rädd eller orolig är ofta en inre upplevelse, som personer runt omkring inte märker.
Det är naturligt att vilja fly från sådant som känns obehagligt. Men att undvika sådant du tror ska ge ångest kan tvärtom öka ångesten. Därför är det bra att göra de saker du känner dig rädd och orolig för. Till en början kan ångesten öka men den brukar bli mindre efter en stund. Och nästa gång, när du gör samma sak igen, kan det kännas lättare.

För att få hjälp kan du kontakta till exempel en vårdcentral, eller en ungdomsmottagning om du är ung.
En man i 35-årsåldern med kostym, glasögon, kort mörkt hår.

Hjälplöshet, panik, skakningar, tungt att andas, hjärtklappning, oro, tvivel, rädsla. Ibland vet man vad som framkallat ångesten, ibland inte. Ibland har jag bara lätt ångest, ibland nästintill outhärdlig. Starka obehagskänslor

Öva medveten närvaro

Ångest som kommer plötsligt och känns starkt i kroppen kallas för en panikattack. Då reagerar kroppen som när du är mycket stressad eller anstränger dig fysiskt. Samtidigt som du känner panik kan du få hjärtklappning, bli yr och känna det som att du får svårt att andas. En panikattack kan vara mycket skrämmande men är inte farlig.

Öva på att stanna kvar i känslan istället för att försöka bli av med den direkt. Då brukar ångesten gå över efter en stund. Pröva att göra så här:

  • Sätt dig ner eller stå och tryck ner fötterna i marken. Känn efter hur det känns. 
  • Försök att andas lugnt. Lägg en hand på magen och känn andningen där. 
  • Beskriv för dig själv vad som händer just nu i dina tankar och i kroppen. Tillåt dina tankar och känslor att få vara precis som de är. Det du känner är naturliga ångestreaktioner i kroppen.
  • Försök att fortsätta med det du tänkte göra innan du fick ångest.
En kvinna i 45-årsåldern, långt ljust hår, klädd i blåställ.

Begränsning. Man känner sig inte riktigt fri. Kan inte göra allt man skulle vilja göra. En mycket stark begränsning till att leva ett fullvärdigt liv. Ett handikapp som hindrar mig från att leva det liv som jag egentligen förtjänar.

Du kan behöva stöd att komma vidare

Man kan inte alltid hantera jobbiga känslor själv. Ibland behöver man hjälp. För en del kan det räcka med att prata med en vän eller familjemedlem. Du kan också träna medveten närvaro, mindfulness. Men om ångesten hindrar dig från att leva det liv du vill behöver du söka professionell hjälp. Då kan du till exempel få någon form av samtalsterapi. 

Det är viktigt att du tar hjälp och hittar det som du tycker fungerar. Ibland kan det ta lite tid. Du kan börja med att kontakta en vårdcentral, eller en ungdomsmottagning om du är ung.
En kvinna med grått hår, glasögon och färgglada kläder.

För mig är ångest en period som varar ett tag, oftast hela vintern och ibland på sommarnätter med. Ångesten gör att jag får sömnproblem och blir på dåligt humör.

Träning eller avslappningsövningar kan hjälpa

När man har ångest kan man också känna sig nedstämd eller deprimerad. Det finns bra hjälp att få så att din situation kan bli bättre. Kontakta en vårdcentral, eller en ungdomsmottagning om du är ung.

Det är vanligt att sova dåligt när man har ångest. Om du rör på dig regelbundet kan ångesten minska och sömnen bli bättre.  

Pröva också att göra övningar i avslappning eller medveten närvaro, mindfulness. Det kan hjälpa. Sådana övningar hittar du på webben, som appar eller på cd.

Övningar från 1177 Vårdguiden: 
En ung kvinna med mörkt kort hår, personen sitter i rullstol.

Min värsta fiende, en fiende jag försöker lära mig att leva med och i stället lära känna. Han kommer aldrig bli min vän, men jag hoppas på att vi en dag ska kunna vistas ihop. Den dagen kommer ångesten bli lättare att hantera och inte lika otäck.

Skriv, måla eller skapa på annat sätt

Ångest i sig är inte farligt. Att lära sig leva med sin ångest istället för att fly från den är ett bra sätt att hantera den. Pröva att skriva om vad du upplever och känner, det kan fungera. Skrivandet kan göra ångesten tydligare och lättare att vara med. Då kan du få perspektiv på dina känslor. En del blir istället hjälpta av att måla eller skapa på andra sätt. Försök att hitta det sätt som passar dig. 
En medelålders man med kort hår, mustasch och skägg.

Jag är far till en son på 10 år som mår dåligt. Känner maktlöshet. Svårt att få hjälp. Bara den där hemska känslan av att man är värdelös och att man är ensam.

Sök hjälp igen!

Om du är orolig för en närstående som mår dåligt och inte upplever att ni har fått bra hjälp, sök hjälp igen. Kontakta en vårdcentral eller barn- och ungdomspsykiatrin, bup. 

Berätta för någon du känner, det brukar vara skönt. Du kan också kontakta någon anhörigorganisation. Det kan vara ett bra stöd att prata med andra som befinner sig i en liknande situation. Att läsa andras berättelser är ett annat tips. På så sätt får du känna att du inte är den enda som upplever det här.
En tjej i 20-årsåldern med långt rött hår sitter med en skateboard i knät.

En känsla som kan komma smygande eller också kommer den pangbom. En känsla som är mycket stark och svår att koppla bort. Man vill fly från sig själv. Kan inte vara ensam, måste ut och träffa folk. Om jag vaknar klockan tre på natten måste jag ut där det finns folk. Jag bor ensam.

Ring en telefonjour

Stark ångest kan kännas plågsamt och överväldigande, men det är inte farligt. Försök att stanna kvar i känslan, så kan du nog märka att den först ökar och sedan minskar efter en stund. 

Det är också bra om du kan prata med någon om din ångest. Du kan till exempel ringa anonymt till någon av de telefonjourer som finns.

Information om sidan

  • Redaktör:

    Moa Lindholm
  • Faktagranskare:

    Elin Wesslander, psykolog och psykoterapeut, Psykologpartners, Stockholm
  • Illustratör:

    Cecilia Birgerson Nordling
  • Projektledare:

    Natalia Molina