Panik - lämna sidan!

Hur kan jag hantera stress och ångest?

Hej! Jag är en tjej på 16 år/snart 17 som har svårt med att hantera ångest och stress. Varje gång jag blir stressad så känns det som att jag inte kan tänka och allting blir nästan rörigt i huvudet. Vad har ni för tips på att hantera stress? Jag brukar ha ångest när det blir för mycket läxor i skolan och då när jag har ångest så vet jag inte vart jag ska ta vägen. Ibland brukar jag gråta för att det blir för mycket i mitt huvud. Har ni något tips på hur man kan hantera ångesten över läxor och prov?
/Tjej 16 år

Svar: 

  • Hej! Känner absolut igen mig i det du skriver. Ibland känns det helt övermäktigt med alla uppgifter och bara att tänka på dem gör en galet stressad. Mitt tips är att göra en lista. Skriv upp allt som du måste göra, oavsett om det är matlagning du förväntas hjälpa till med eller om det är läxor eller prov. Tillsammans med aktiviteten skriver du också deadline.

    Är det stora projekt kan man med fördel dela upp den i mindre mål. När listan är klar tejpar du upp den på en dörr eller liknande. För varje grej du klarar får du stryka den från listan. Förutom att den hjälper till att ordna tankarna blir den också ett bevis på att du klarat av saker och kraften i det ska inte underskattas. Stort lycka till med studierna!
    /Student, 21
  • Använd en fidget, jag har typ 20 st.
    /Tjej 11 år
  • Jag har inte problem med samma sorts ångest och stress, men jag kan tänka mig att du kan dra nytta av att planera vad du behöver göra och när du ska göra det. Ett sätt att göra det är att använda buller journal, om du söker på det så borde du hitta information om hur man kan göra.
    /M
  • Träna! Mental avkoppling men fysisk påkoppling, tömmer alla tankar och man känner sig som ny efter. Finns även studier som visar att fysisk aktivitet ökar koncentrationsförmågan. Men tänk på att ha kul när du tränar!
    /Gym killen
  • Du kan göra tidtabel när du ser vilken är mest viktigt, vad ska du göra första och när ska du start andra läxör eller läsa på prov. Om tidtabel inte hjälp och du kännas du har för mycket på gör, du kan berättä om det på skola och fragar om du kan göra något senare.
    /hoppas det hjälp
  • Du måste vara planmässighet. Kanske du kan görä lissta över uppgifter så det skulle vara lättare att fokus på es sak i taget. Hoppas att du har någon rolig hobby och med hjälp av den kan du hantera och mildra din stress. Det är också viktigt att hålla kontakt med dina kompisar och prata om saker med din familj och be om hjälp.
    /JIJ
  • Du skulle planera din tid, till exempel göra en lista på dina uppgifter och när du ska göra dem. Du borde inte vara sträng mot dig själv. Du kan också göra dina läxor tillsammans med en kompis.
    / - Niina, Sanna och Gitta-
  • Hej! Jag hoppas verkligen att dethär kan hjälpa lite! Jag har också haft problem med ångest och det är nått jag får jobba med dagligen, förstår dig helt i prestationsångest och över skolan när det blir mycket. Själv har jag också panikångest så jag tänkte att jag kan ge dig lite saker att prova som funkar bra för mig så att jag kan hantera min vardag :) •mysig och lungnade musik, du kan göra en egen lista du kan lyssna på när du känner att ångesten kommer krypande för att få nått annat att tänka på. •du kan ha ett eget mantra som du kan säga för dig själv eller högt när du får ångest som tex "det är kroppsligt inte farligt", jag tycker det funkar bra! •jag gillar att plugga i kalla utrymmen (detta är helt upp till person men jag gillar att vara kall) för att inte stressa upp mig när jag känner att det blir mycket, eller bara lägga mig på ett kallt golv för att få en pause. Här passar också musiken super! Sen överlag, inte för att hjälpa med självaste ångesten utan att hellre förebygga den, försök planera ditt arbete som du har att göra samt prioritera större arbeten och läxor så dem slipper bli över till sist. Jag hoppas verkligen dethär kan hjälpa dig, och du säger att du gråter ibland? Det kan kännas skönt att få släppa på trycket, gråta och få prata av sig är jättebra när man har ångest eller bara känner sig stressad. Hoppas det löser sig ❤️
    /Tjej 17
  • Ett tips från mig är att försöka andas lugnt och jag brukar lyssna på musik när jag är stressad. Du kan också göra ett schema för hur du ska göra olika läxor eller hur du ska plugga varje dag.
    /LjusMörker
  • Jag går genom exakt samma sak. Jag brukar skriva allt jag måste göra på en lista och tejpar den på mitt skrivbord hemma. Och jag brukar börja med det som är lätt och enkelt första då cheeckar jag många saker på rad och då blir det mindre saker att göra. En grej som kan hjälpa är att anteckna under lektionstiden, när läraren går genom uppgiften. Hoppas att det blir bättre för dig :)
    /tjej 15 år
  • I stunden kan du ”stanna” och bestämma en sak som du ska göra, det kan med fördel vara att typ gå ut. Tänk inte på allt du måste göra utan ta en sak. Mer långvarigt håller jag med om det andra säger, skriv upp vad du behöver göra, ibland känns det som att det är 100 saker när det egentligen är 10. Prioritera vad du måste göra och planera när du ska göra det. Jag rekommenderar bullet journal. Glöm inte att ta pauser, du kan till exempel säga att du inte ska plugga på lördagar utan då kan du göra saker du vill göra. Bränn inte ut dig, det är inte värt det.
    /23
  • Planera
    /Tjej åk 7
  • Har samma problem, jag brukar ta en promenad eller prata ut de med någon. Om du har ångest eller stress över skola,prov, läxor prova att planera då du ska plugga skriv in i kalendern tid-datum för pluggtider så du kan få kontroll. Om du får mycket ångest försök flytta fokuset från ångesten till något annat. Prova sätta på en film du gillar, nyheter, spela spel, ringa nån, träffa nån. De brukar hjälpa. Även att andas rätt o fokusera på de. In 4 sek, håll andan 5 sek, andas ut 4 sek och igen igen igen tills du mår bättre. Hoppas de hjälper lite och att du kan slippa lika mycket stress och ångest
    /Anonym
Till toppen av sidan