Stöd och hjälp

Chatten

Ibland är det lättare att prata med någon utan att träffas. Därför finns vår chatt för dig som har blivit utsatt för våldtäkt eller andra sexuella övergrepp och för dig som anhörig till någon som har utsatts.

 Har du problem att logga in i chatten under chattens öppettider eller har tekniska problem? Här kan du skicka in en felanmälan till oss.

 

OBS! Våra volontärer har enbart kontakt med dig i Storasysters kanaler – det vill säga här i chatten.

Ibland kan det vara lättare att skriva än att prata. Därför finns vår chatt för dig som har blivit utsatt för våldtäkt eller andra sexuella övergrepp och till dig som förälder, partner, syskon, vän eller annan anhörig. Vi erbjuder stöd till dig som är 13 år och uppåt, oavsett könsidentitet. Du kan vara helt anonym om du vill. Med det innebär att chattarna aldrig kommer att kunna spåras till dig personligen. När du klickar på knappen CHATTA godkänner du att vi lagrar samtalet i utbildnings- kunskaps- eller forskningssyfte men du förblir alltid anonym.

Chatten bemannas av Storasysters volontärer. De finns där för att lyssna och ge ett medmänskligt stöd till dig som loggar in. De har utbildning i sexuellt våld, vad det kan få för konsekvenser och hur det kan kännas att ha blivit utsatt. Många av våra volontärer har också egna erfarenheter av våldtäkt eller andra sexuella övergrepp. De erbjuder dock inte professionellt eller terapeutiskt stöd, men kan gärna hänvisa dig vidare om du önskar det. Alla volontärer arbetar under tystnadslöfte, vilket innebär att det du skriver i chatten stannar hos oss. 

Tveka inte att höra av dig – vi lyssnar gärna.

Det kan vara bra att känna till att om du chattar från mobil eller surfplatta loggas du ut om du varit inaktiv i mer än 15 minuter eller om din skärm är i vila i mer än 15 minuter. Du är då varmt välkommen att logga in på nytt, så kommer en volontär att starta ett nytt samtal med dig.

OBS! Våra volontärer har enbart kontakt med dig i Storasysters kanaler – det vill säga här i chatten på vår hemsida. För dig som ansökt om en Onlinesyster sker alltid den första kontakten genom mail med en av våra medarbetare – dessa mailadresser slutar på @storasyster.org.

Vanliga frågor & svar

  • Har ni anmälningsplikt?

    Anmälningsplikt är den plikt som vissa myndigheter eller yrkesroller har att anmäla till Socialtjänsten om en misstänker att ett barn far illa. Detta kallas att göra en orosanmälan. Vi som arbetar eller är volontärer på Storasyster har ingen anmälningsplikt eftersom vi är en ideell organisation. Men vi hjälper dig gärna att komma i kontakt med Socialtjänsten eller gör en orosanmälan för dig om du är under 18 år och vill ha vår hjälp med detta. Du kan alltid välja att vara anonym hos oss om du vill. Om du är minderårig och däremot valt att lämna dina personuppgifter till oss kan vi komma att göra en orosanmälan. Detta gör vi då för att vi är oroliga för att du inte har det bra och behöver socialtjänstens hjälp för att kunna vara trygg och få dina rättigheter tillgodosedda. Vi gör dock aldrig en anmälan utan att först diskutera det med dig.

  • Vilket stöd kan jag få i chatten?

    I chatten ska du som stödsökande få möjlighet att sätta ord på dina upplevelser. Majoriteten av de som söker stöd hos oss har inte tidigare berättat för någon om vad de har blivit utsatta för. Storasysters chatt ska vara ett rum där du kan prata utan rädsla för konsekvenser, där du blir trodd och kan få dela dina tankar och känslor med någon. Vid behov/intresse ska du som stödsökande kunna få relevant information och bli hänvisade till andra aktuella stödinsatser eller instanser. Vi hoppas att du efter avslutad chatt ska känna dig lugnare, må lite bättre och känna dig mindre ensam.

  • Vem kan se mina chattar?

    Alla volontärer arbetar under tystnadslöfte, vilket innebär att det du skriver i chatten stannar hos oss. Endast behörig personal på Storasyster har tillgång till personuppgifter som du lämnat till oss. Vid handledning av volontärer, som sker under ledning av volontärsamordnaren, används tidigare chattar men då har ytterligare säkerhetsåtgärder vidtagits, exempelvis så raderas då namn och andra uppgifter som bostadsort som kan anses röja en persons anonymitet. Efter 15 månader raderas alla chattar.

  • Sparas mina chattar?

    Chattarna sparas i 15 månader i handlednings- och utbildningssyfte. Vi vill nämligen kunna kvalitetssäkra kontakterna och säkerställa att stödet blir så bra och givande som möjligt för dig. Endast behörig personal har tillgång till chattloggarna. Efter 15 månader raderas dem. Chattsystemet registrerar IP-adresser men denna registrering påverkar inte din anonymitet gentemot Storasyster. Det är en teknisk funktion för att se till så att så många som möjligt kan få stöd och samtidigt minska risken att oseriösa personer tar tid från dig som söker stöd i vår chatt.

Kontakta oss om du har några frågor

Har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på mejl johanna@storasyster.org.