Panik - lämna sidan!

UMO frågar: Svårt att träna - vad gör du?

De flesta har hört att det är bra att röra på sig. Men många tycker att det är svårt att göra det, till exempel för att det känns jobbigt, tråkigt eller för att de inte har tid.

Så här har andra svarat:

  • Jag äter bra.
    /gdcexvjs
  • Skriva en kom ihåg lapp eller göra så mobilen påminer dig.
    /Jossan
  • Träning är endast kul när man tränar med andra, det är min åsikt. Du behöver hitta kompisar att träna med. Oftast är bäst när ni har samma syfte med träningen. Tex ni både två vill öka i vikt, träna för fotboll, eller bygga styrkan.
    /Chris Peacock
  • Jag tycker du ska skita i om det är jobbigt särskilt om du är slö som fan asså det är ju bara och köra för i helvete.
  • Tänka på vad jag kan uppnå.
  • Jag älskar att träna. Det är dels för att jag har satt upp ett mål; jag vill bli bäst i min sport! Så när jag inte är lika motiverad hjälper målet mig att ändå träna, eller i alla fall röra på mig. Så ett tips är att sätta upp mål med träningen , de behöver inte vara stora, det räcker med att vilja springa en runda utan att stanna eller göra ett visst antal armhävningar utan att vila. Jag tycker i alla fall att det blir roligare med ett mål.
    /Tjej
  • Jag har också svårt att träna i perioder för att jag har svårigheter med depression och motivation bl.a men testa träna med en kompis,syskon,förälder, titta på Youtube-klipp och härma övningarna, för att det inte ska bli för jobbigt kan man börja promenera med podd/musik i bakgrunden och när du är van att promenera kan du börja jogga. Om du har möjlighet så kan du försöka hitta något ställe där du kan spela fotboll,basket eller något annat ifall det finns en sport du tycker är rolig, om det är riktigt roligt så kommer du inte bry dig om hur jobbigt det är för att roligheten tar över.
    /Finskpirog
  • På söndagar & lördagar brukar ja hjälpa min mormor & morfar med att rensa i diken i deras skog så att skogen växer som den ska.
    /Boknörd
  • Jag gör någon träning eller fysisk aktivitet som är kravlös och känns bra för att hitta lusten i det. Är inte glädjen med blir det rätt meningslöst. Jag kanske går en trevlig promenad med nån, cyklar en tur eller gör nåt pass på nätet som verkar kul eller mysigt (som yoga t ex).
    /Längtar ut och cykla
  • Jag dansar.
  • Jag brukar försöka motivera mig själv och andra genom att tänka och säga hur himla bra det känns efter att man har tränat. För mig, känns det iallafall jätteskönt när jag är klar med en svettig träning även om jag får träningsvärk i delar av kroppen. När jag tränar brukar jag ha musik på som jag gillar och känner mig glad i.
    /ingenspeciell
  • Att börja jogga lite utomhus och sedan kan man börja komma igång.
    /Tjej, 13 år
  • Musik hjälper så mycket mer en man tror. Får mig att pusha mer och gör aktiviteten så mycket roligare.
    /Sebbe
  • jag har en hund som älskar att gå promenader så jag brukar jogga en jogging runda med min hund eller bara gå på utflykt med henne. 4 dagar i veckan tränar jag gymnastik som är jätte kul och för att kunna orka med gymnastiken så kör jag ett tränings pass som ökar min styrka varannan dag på eftermiddagen
    ////Tjej 14 år
  • Badminton och padel är kul tycker jag, padel kan oftast vara lite dyrare, det finns också squash och tennis.
    /Linnea
  • Nu när mina träningar är inställda på grund av pandemin, kan jag själv känna att det är svårt att ta tag i träningen på egen hand. Jag gillar däremot att röra på mig under tiden jag gör något annat. Jag brukar därför gå en promenad medan jag lyssnar på min favoritpodcast, istället för att ligga i soffan och göra det, eller kolla på en serie samtidigt som jag cyklar på en motionscykel till exempel. På så sätt går tiden också snabbare och det blir inte alls en lika jobbig aktivitet. Kom ändå ihåg att träning aldrig ska vara ett tvång utan något man gör för att man tycker det är kul och mår bra av. Vill bara dela med mig av mina små knep. :)
    /TPWK
  • Mina föräldrar promenerar ofta så jag följer med ibland.
    /promenaddraken
  • Gå ut och gå i en skog nära dig!! Det är så skäöt att vara ute i skogen och rör på sig
    /Noa
  • Jag själv har börjat göra en workout (vilken som helst bara att söka på ”workout” på youtube) på kanske 20 minuter varje dag. Kom ihåg att oavsett hur du ser ut eller hur mycket du väger så är du sjukt vacker och helt perfekt!
    /Anonym
  • Jag själv tränar mycket, några tips är att träna något som du tycker är roligt och ge inte upp även om det går lite fel. Och om du inte känner för att träna men du brukar tycka om det, träna ändå! Det kan vara jobbigt men när man är framme och igång är det roligt. Ett till tips är att göra det med en vän eller nån man tycker om att vara med, det kan vara en familjemedlem eller nån från skolan eller vad som helst, hoppas att du har det bra
    /En tjej som älskar att träna
  • Mina vårdnsadshavare är skilda så jag har olika veckor. När jag är hos en av dem så simmar jag. Jag tycker det är kul och då är min kondition i topp. Jag kan simma 1 kilometer men inte bli trött. Men när jag är hos den andra så har jag ingen sport så jag rör mig inte. Om jag tänker springa då och då är min kondition sämst. Jag undrar vilken träning som passar vid sidan av simmning, har någon en bra ide?
    /en transperson
  • Jag går ett elljusspår ibland men inte mer
    /Neo
  • Träna något som du faktiskt tycker är kul, och känn inte att det är ett tvång, för då blir det automatiskt tråkigt. Träning behöver inte vara intensiva träningspass på gymmet 4 dagar i veckan, utan kan vara en cykeltur, en långpromenad eller en match badminton i trädgården med en vän eller ett syskon.
    /15årig åldring
  • Jag tycker verkligen att det är riktigt sugit att träna. Jag går på basket och boxning men jag älskar det, men att komma iväg det är verkligen inte kul alltså. Bor en j•vla bit ifrån alla anläggningar så det blir extra svårt. Nu har dock allt legat nere pga covid-19 så träningen är något jag tror vi alla behövt ta i egna händer. Jag kör Cloe ting på youtube. Kan rekommendera henne till alla oss lata som inte orkar gå ut😉. Hoppas ni alla har det bra i pandemin
    /En 14 årig cow
  • Jag brukar sätta på en peppande låt. Sedan så tränar 10 min i streck sen 5 min paus och gör det 3 gånger.
    /Hej
  • Jag tycker om promenad . Det första jag gör är att tänka positiv
    /Leila
  • Jag tänker på hot girl summer :) Och att jag bara tränar för mig själv och ingen annan
    /Caveira
  • Bara att göra det, gå till gymmet. Lyft vikterna tills du inte orkar ett enda rep till. För varje gång du lyfter vikterna är ett steg ditt mål. Därför är det viktigt att ha ett MÅL! Kan vara att imponerna på andra, träna för sommaren. Bara hitta något som funkar för dig. Hatade att träna innan, älskar det nu. Tränar 5-6 gånger per vecka nu. Älskar min kropp just nu!
    /as
  • Jag går en kort promenad och sedan joggar jag sista biten, när jag kommer hem styrketränar jag för då har man fått lite mer energi i kroppen. Bears, beets, battlestar galactica.
    /Gjorde precis ett kemiprov, hoppas det gick bra!
  • Jag är inte ett stort fan av att träna. Men jag tränar dans två gånger i veckan och det är superkul. Men styrka och löpning är extremt tråkigt. Men för att komma igång och minst gå ut en gång om dagen brukar jag fråga min familj om de vill följa med eller någon kompis. På det sättet tänker man mer på umgänget än på att det är jobbigt och då blir det roligare. Annars brukar det också funka att lyssna på musik. Och att läsa allas svar här för att bli motiverad!
Till toppen av sidan