Panik - lämna sidan!

UMO frågar: Svårt att träna - vad gör du?

De flesta har hört att det är bra att röra på sig. Men många tycker att det är svårt att göra det, till exempel för att det känns jobbigt, tråkigt eller för att de inte har tid.

Så här har andra svarat:

  • jag tycker att det är ganska lätt men oftast brukar jag tycka att det är tråkigt. mitt tips till andra är att komma igång med pep musik
    /maja
  • Ha ett mål ex ett motionslopp så blir det så kul när man får en medalj/diplom
  • Själv styrketränar jag minst 3 gånger i veckan. När jag ska till gymmet så tycker ja de låter så otroligt tråkigt, men gör det oftast ändå. När jag är på gymmet så är det så klart jobbigt men också kul. När ja åker hem från gymmet så känner ja mig nästan alltid gladare. Att se framsteg i träningen är också mys o kan hjälpa att vilja fortsätta o förbättras.
    /j
  • Träning är så mycket olika saker. Jag testade mig fram och insåg att det finns akvititeter som undermedvetet gör att jag rör på mig. Älskar att gå en promenad och ventilerade huvudet, men också träna styrka för att stärka kropp och knopp, plus tennis där jag bara kan ”leka runt”.
    /Emm
  • Jag själv gillar ju att träna men jag rekommenderar att testa massa olika sporter eller träna med vänner. Det ska vara jobbigt att träna men inte tråkig tycker jag, för då är det inte rätt. Försök hitta något som är kul.
    /Anonym
  • Jag har blivit behandlad för ett slags tvångssyndrom gällande träning och tankar kring vikt osv. Förut kollade jag alltid på kalorierna. Men bara man gör sitt bästa eller iallafall gör något så tycker jag man ska vara nöjd. Det är också grejen med att ”äta bra och träna mycket”. Det är så otroligt olika från person till person. Innan jag fick hjälp med mitt syndrom så sprang jag minst 2 mil per vecka. Just då tyckte jag det var för lite, jag ville pusha mig själv tills jag såg effekt på min kropp och med en bättre kondition.

    Men nu inser jag att de kraven på träning var helt orimliga, för jag är en tonåring som precis börjat gymnasiet och har massa att plugga och massor av kompisar. Man måste få leva lite också, men i rätt mängd förstås. Mina tips är just det att inte tänka på hur mycket du bränner, hur lång tid det tog för dig att springa en viss sträcka, inte tänka att ”fan, va långsam jag är” och det viktigaste av allt: jämför dig inte med andra.

    Tro mig det kommer inte hjälpa. Träna när du känner för det och kom ihåg att träning inte måste vara att man springer superfort hela tiden, bara att du går till skolan eller går ut med hunden är träning. Hoppas tipsen var till hjälp och kom ihåg att oavsett hur du ser ut så är du älskad, din kropp är fin som den är.
    /Uklover
  • Jag brukar antingen springa i skogen där det är rötter som man måste hoppa över, det blir oftas som en hinderbana. Eller så kan man lyssna på musik när man tränar. Man kan också börja med lite lättare övningar.
    /Tränaren
  • Det kan hjälpa att göra en träningsplan där du skriver upp veckodagarna och träningspassen. Om man ska börja kan det vara bra att börja skriva upp 1-2 träningsdagar så att man verkligen hinner och har motivation. Till en början måste det kanske inte vara så långa och svåra pass. Gör något du tycker är roligt. Jag gillar t.ex. workouts. Om du har en hund kan du ta en liten promenad med den. Du kanske hittar en på Youtube som gör träningspass som du gillar. Och börja träna när du får motivationen (om du får den) och vänta inte. Sätt ett mål som du vill nå. Det var bara lite personliga tips.
    /Anonym
  • Jag pushar mig själv.
    /Zack m
  • Om jag inte har någon motivation så kanske jag gör lite stretching om det är dåligt väder, annars kan man gå lite och tänka ”nu springer jag fram till den lyktstolpen” så att man gör det lätt för sig! Den bästa träningen är den som blir av!
    /Man ska inte pressa sig om man faktiskt inte klarar av det!
  • Brottning.
    /kille22
  • Jag äter bra.
    /gdcexvjs
  • Skriva en kom ihåg lapp eller göra så mobilen påminer dig.
    /Jossan
  • Träning är endast kul när man tränar med andra, det är min åsikt. Du behöver hitta kompisar att träna med. Oftast är bäst när ni har samma syfte med träningen. Tex ni både två vill öka i vikt, träna för fotboll, eller bygga styrkan.
    /Chris Peacock
  • Jag tycker du ska skita i om det är jobbigt särskilt om du är slö som fan asså det är ju bara och köra för i helvete.
  • Tänka på vad jag kan uppnå.
  • Jag älskar att träna. Det är dels för att jag har satt upp ett mål; jag vill bli bäst i min sport! Så när jag inte är lika motiverad hjälper målet mig att ändå träna, eller i alla fall röra på mig. Så ett tips är att sätta upp mål med träningen , de behöver inte vara stora, det räcker med att vilja springa en runda utan att stanna eller göra ett visst antal armhävningar utan att vila. Jag tycker i alla fall att det blir roligare med ett mål.
    /Tjej
  • Jag har också svårt att träna i perioder för att jag har svårigheter med depression och motivation bl.a men testa träna med en kompis,syskon,förälder, titta på Youtube-klipp och härma övningarna, för att det inte ska bli för jobbigt kan man börja promenera med podd/musik i bakgrunden och när du är van att promenera kan du börja jogga. Om du har möjlighet så kan du försöka hitta något ställe där du kan spela fotboll,basket eller något annat ifall det finns en sport du tycker är rolig, om det är riktigt roligt så kommer du inte bry dig om hur jobbigt det är för att roligheten tar över.
    /Finskpirog
  • På söndagar & lördagar brukar ja hjälpa min mormor & morfar med att rensa i diken i deras skog så att skogen växer som den ska.
    /Boknörd
  • Jag gör någon träning eller fysisk aktivitet som är kravlös och känns bra för att hitta lusten i det. Är inte glädjen med blir det rätt meningslöst. Jag kanske går en trevlig promenad med nån, cyklar en tur eller gör nåt pass på nätet som verkar kul eller mysigt (som yoga t ex).
    /Längtar ut och cykla
  • Jag dansar.
  • Jag brukar försöka motivera mig själv och andra genom att tänka och säga hur himla bra det känns efter att man har tränat. För mig, känns det iallafall jätteskönt när jag är klar med en svettig träning även om jag får träningsvärk i delar av kroppen. När jag tränar brukar jag ha musik på som jag gillar och känner mig glad i.
    /ingenspeciell
  • Att börja jogga lite utomhus och sedan kan man börja komma igång.
    /Tjej, 13 år
  • Musik hjälper så mycket mer en man tror. Får mig att pusha mer och gör aktiviteten så mycket roligare.
    /Sebbe
  • jag har en hund som älskar att gå promenader så jag brukar jogga en jogging runda med min hund eller bara gå på utflykt med henne. 4 dagar i veckan tränar jag gymnastik som är jätte kul och för att kunna orka med gymnastiken så kör jag ett tränings pass som ökar min styrka varannan dag på eftermiddagen
    ////Tjej 14 år
  • Badminton och padel är kul tycker jag, padel kan oftast vara lite dyrare, det finns också squash och tennis.
    /Linnea
  • Nu när mina träningar är inställda på grund av pandemin, kan jag själv känna att det är svårt att ta tag i träningen på egen hand. Jag gillar däremot att röra på mig under tiden jag gör något annat. Jag brukar därför gå en promenad medan jag lyssnar på min favoritpodcast, istället för att ligga i soffan och göra det, eller kolla på en serie samtidigt som jag cyklar på en motionscykel till exempel. På så sätt går tiden också snabbare och det blir inte alls en lika jobbig aktivitet. Kom ändå ihåg att träning aldrig ska vara ett tvång utan något man gör för att man tycker det är kul och mår bra av. Vill bara dela med mig av mina små knep. :)
    /TPWK
  • Mina föräldrar promenerar ofta så jag följer med ibland.
    /promenaddraken
  • Gå ut och gå i en skog nära dig!! Det är så skäöt att vara ute i skogen och rör på sig
    /Noa
  • Jag själv har börjat göra en workout (vilken som helst bara att söka på ”workout” på youtube) på kanske 20 minuter varje dag. Kom ihåg att oavsett hur du ser ut eller hur mycket du väger så är du sjukt vacker och helt perfekt!
    /Anonym
Till toppen av sidan