UMO undrar: Svårt att träna - vad gör du?

De flesta har hört att det är bra att röra på sig. Men många tycker att det är svårt att göra det, till exempel för att det känns jobbigt, tråkigt eller för att de inte har tid.

Så här har andra svarat:

  • Jag tycker att det är riktigt tråkigt att träna men känner att jag måste så tar en löprunda ibland. De kan vara kul att gå på pass på gymnet med en ledare och andra personer som motiverar en. Jag får även motivation när vi får en idrottsuppgift i skolan tex att förbättra sitt resultat på beep testet, då tränar ja ganska mkt.
    /15 årig tjej
  • Själv tränar jag inte så mycket men ett tips för att komma igång med träningen är att man har ett mål att träna mot, eller bara att man har det riktigt kul kanske träna med sina kompisar/familj om man inte vill göra det ensam. Har du precis börjat träna så kan det vara bra med att bara gå ut på promenader sedan kan du ”utveckla” det med att börja jogga och till sist även springa.
    / Träningsgurun
  • Mitt tips är kampsport. Gärna kampsporter som du kan träna på ensam. Har själv studerat kungfu och när mamnbörjar träna så ska man utföra olika rörelser i en viss ordning, en så kallad "form". Låter lätt, men kan bli jobbigt och därmed bra träning. Se bara till att du lär dig av en kompetent instruktör och inte från videoklipp på nätet.
    /Kungfugrabb
  • För mig är det jätte svårt, får panikattacker av allt pulshöjande. Men det jag försöker göra är att träna på dagar jag mår lite bättre och ta de lugnt med många pauser och försöker träna mer saker som yoga.
    /Hilda
  • Jag sätter på larm i mobilen för att komma ihåg att jag ska ut eller träna. Och står jag på händerna i 10 min och sen håller jag på med contortion det är när man böjer och vrider på kroppen. 
    /Haylie
  • Jag tycker det är kul och gymmar och går på pass med mamma
    /pastan i itaien
  • Man ska alltid tänka på att ha kul. Så det gäller att hitta det rätta som du just gillar och bara köra igång med det. Så hitta just din rätta grej och sedan kör igång med det, tänk alltid positivt.
    /Anonym
  • Först kan man söka upp t.ex citat eller kolla på motiverande filmer. Sen brukar jag bara göra det som känns kul. Till exempel tycker jag att det är mycket roligare att åka longboard än att springa. Eller så kan man hitta en sport man tycker om, antingen kondition eller styrkesport, det går att söka upp exempel på konditions- och styrkesporter beroende på vad man vill träna. Och glöm inte musiken! (men ha inte för högt om du åker/går på trafikerade vägar)
  • Jag går på friidrott, hoppar studsmatta, åker inlines till skolan och går ut med min hund. Men det finns många andra sätt att träna på.
    /Socialgurun
  • Gå ut med hunden med musik.
  • Själv rör jag mig inte lika mycket som mina kompisar, men när jag väl gör det så brukar jag jogga några varv runt mitt kvarter. Mitt mål för året är att bli bättre på att springa!
    /En lat tjej
  • Jag springer 4 gånger i veckan. Det är jättekul! Alla borde göra det!
    /signatur
  • Jag tycker att man kan gå på en aktevitet som gör att man rör på sig tex. Dans, scouterna, gymnastik, fridrott. Men man kan också promenera med en musik man tycker om och kanske göra nåt lugnt samtidigt. Jag går på scouterna och promenerar och har en stillsam aktivitet men vi rör oss på stan lite också.
    /Anonym
  • Slå på en favo låt och dansa till den
    /alias
  • Spelar fotboll. Det är det bästa jag vet.
    /hallåja
  • Musik eller Youtube, samt jogga i naturen är bara så behövligt ibland! Som tidigare kommentarer, just do it, 3 sekunders regeln- gör det innan du tänkt igenom det! Ut och jogga, eller åk till en träningslokal, när du ändå är där liksom... ;)
    /lifelover;)
  • Jag kan tycka att det är jobbigt att gå ut och springa ifall jag stöter på någon jag känner. Men för att komma igång utan att skämmas brukar jag cykla istället för det är både kul och jobbigt.
    /Anonym
  • Jag är ofta trött men jag går till mina träningar ändå för att jag blir pigg när jag väl har börjat tränat.
    /lamm
  • Jag spelar fotboll.
    /vyeugofw
  • Jag går på en sport och där rör man sig mycket. Man kan också göra not roligt t.ex göra någoting som man tycker är roligt men gör det till att röra på sig.
    /Max
  • Försöka ha kul och göra sånt man gillar eller accepterar. Finns så många olika typer av sporter och träningsformer så något borde man ju hitta. Sen att inte känna sig pressad till något,att ha kul är viktigast. Man får testa lite olika och skulle det bara bli en promenad då och då så är det ju iallafall bättre än ingenting.
    / ...
  • Delar med mig en enkel lista när motivation sviker eller andra saker ställer till det! Listan känns lite rörig, men väljer ändå att dela:
    1. Lyft tungt, våga ta i lite, träna ska vara jobbigt!
    2. Variera, våga prova på grejer! Bekanta dig med gymet!
    3. Sömn
    4. Mat och kost
    5. Välmående
    6. Joue de vivre
    7. Ofta blir det mer när man är igång en seg dag.
    8. Glöm inte uppvärmning, behöver inte vara tråkig!
    9. Ha roligt, prova nya saker och våga förändra!
    10. Träning är en livsstil, ta det inte för seriöst.
    11. Den träning som blir av är den som räknas oavsett vad.
    /Astuces pour trouver la motivation
  • Jag försöker att inte tänka för mycket utan bara börjar. För så fort man börjar så är det snart över och då känner man sig fantastiskt och är stolt över sig själv.
    /Helga
  • Lyssna bara på Eurobit så går det bra.
    /anonym badmintonproffs.
  • Jag brukade (innan corona) åka till simhallen och simma. Det är bra eftersom man inte blir lika varm och svettig i vattnet som man skulle bli om man t ex springer. Det är dessutom en sport som är bra för kroppen då man inte sliter på den så mycket och det är lätt att anpassa efter sin nivå om man simmar själv.
    /Trettonårig tjej
  • Jag brukar gå på gymmet, men det är stängt nu, så jag måste göra styrketräning i mitt garage.
    /Kille, 19
  • Jag brukar vakna tidigt på morgonen och sätta på kaffe och sen går jag upp på mitt rum och börja göra yoga och sen ut o jogga. Tror det blir lättare om man vaknar tidigt på morgonen, om du inte gillar kaffe så kan du göra smoothie eller något annat du gillar :)
    /Amanda 14 år
  • Om jag ska komma igång med träningen vill jag sätta mål att jobba mot, det gör mig motiverad och att kunna jämföra sina resultat.
    /Potini
  • Tänk inte så mycket utan byt bara om, spela musik och kör bara. då hinner man inte riktigt tänka på det jobbiga :)
    /Hatar att träna men gör det för mycket ändå
  • Jag brukar tänka att det är en bra känsla efter man har tränat.
    /anonym
Till toppen av sidan