UMO frågar: Svårt att träna - vad gör du?

De flesta har hört att det är bra att röra på sig. Men många tycker att det är svårt att göra det, till exempel för att det känns jobbigt, tråkigt eller för att de inte har tid.

Så här har andra svarat:

  • Träna något som du faktiskt tycker är kul, och känn inte att det är ett tvång, för då blir det automatiskt tråkigt. Träning behöver inte vara intensiva träningspass på gymmet 4 dagar i veckan, utan kan vara en cykeltur, en långpromenad eller en match badminton i trädgården med en vän eller ett syskon.
    /15årig åldring
  • Jag tycker verkligen att det är riktigt sugit att träna. Jag går på basket och boxning men jag älskar det, men att komma iväg det är verkligen inte kul alltså. Bor en j•vla bit ifrån alla anläggningar så det blir extra svårt. Nu har dock allt legat nere pga covid-19 så träningen är något jag tror vi alla behövt ta i egna händer. Jag kör Cloe ting på youtube. Kan rekommendera henne till alla oss lata som inte orkar gå ut😉. Hoppas ni alla har det bra i pandemin
    /En 14 årig cow
  • Jag brukar sätta på en peppande låt. Sedan så tränar 10 min i streck sen 5 min paus och gör det 3 gånger.
    /Hej
  • Jag tycker om promenad . Det första jag gör är att tänka positiv
    /Leila
  • Jag tänker på hot girl summer :) Och att jag bara tränar för mig själv och ingen annan
    /Caveira
  • Bara att göra det, gå till gymmet. Lyft vikterna tills du inte orkar ett enda rep till. För varje gång du lyfter vikterna är ett steg ditt mål. Därför är det viktigt att ha ett MÅL! Kan vara att imponerna på andra, träna för sommaren. Bara hitta något som funkar för dig. Hatade att träna innan, älskar det nu. Tränar 5-6 gånger per vecka nu. Älskar min kropp just nu!
    /as
  • Jag går en kort promenad och sedan joggar jag sista biten, när jag kommer hem styrketränar jag för då har man fått lite mer energi i kroppen. Bears, beets, battlestar galactica.
    /Gjorde precis ett kemiprov, hoppas det gick bra!
  • Det är klart alla tycket att det är jobbigt att gå ut, men eget driv måste man ha, att man rör på sig leder bara till positva saker😀
    /Stark 13 åring
  • Jag är inte ett stort fan av att träna. Men jag tränar dans två gånger i veckan och det är superkul. Men styrka och löpning är extremt tråkigt. Men för att komma igång och minst gå ut en gång om dagen brukar jag fråga min familj om de vill följa med eller någon kompis. På det sättet tänker man mer på umgänget än på att det är jobbigt och då blir det roligare. Annars brukar det också funka att lyssna på musik. Och att läsa allas svar här för att bli motiverad!
  • Inget alls (pga distansundervisningen), annars är det bara motionen till bussen
  • Går ut med hunden, rider, tränar styrka hemma, promenerar/springer
  • Gymmar 💪
  • Går promenader
  • Åka skidor
  • Jag cyklar och går promenader! Ibland går jag på gymmet! Jag dansar också ibland! ❤️
  • tar promenader!
  • Boxas. Motivation: försvara sig om man blir våldtagen :)
  • Om min familj ska ut så följer jag ibland emd ut och rör på mig annars pratar jag med min kille ❤️
  • Lyfter skrot
  • promenerar
  • Promenerar minst 1 gång om dagen och kör rörispaus på Youtube
  • Går på promenad då och då
  • När jag inte pallar att träna så tänker jag på hur jag kommer att må efteråt! Alltså, om 1 timme, vad kommer du att känna då? Oftast brukar jag komma fram till att jag kommer känna mig gladare och nöjdare om jag har tränat, och bara ångra mig annars. Sen är det också väldigt viktigt med vilodagar för att kroppen ska kunna återhämta sig. Och ät!!! Mat är kroppens bränsle!
    /Tjej på 15 år
  • Älskar att springa, speciellt utomhus på våren och sommaren! Behöver inte ens vara en speciellt lång sträcka. Styrketräning är dock det bästa jag vet, älskar att känna mig stark och kapabel!
    /Tjejen på 19
  • Ha på peppig musik med mycket bas
    /hejj
  • Jag har ett VR spel hemma som jag och mina föräldrar använder där man ska röra på sig och slå på flygande saker och stå i olika positioner. då blir det kul att träna.
    /löl
  • börja på en sport
    /hej
  • hitta kompisar med samma intresse, exempelvis gymma. Gärna med någon som är kunnig eller som du känner dig trygg med!!
    /anonym876123
  • Testa att sätta ihop någonting med träning. T.ex. många äter när de känner sig ledsna, istället testa att att träna när du känner dig nere. Eller om du känner dig orolig, stressad eller glad. Tillslut kommer din hjärna koppla att när du är ledsen så känner du för att träna. hoppas det hjälper ;)
    /Bara Amanda
  • Själv så tycker jag inte att träning är så jobbigt, det kan faktiskt vara ganska så trevligt. Försök bara att hitta någonting du kan ha kul med, till exempel så boxar jag mycket och tränar mycket styrka och bodybuilding. Träning måste oftast inte vara så svår som man kan tänka sig, man måste inte träna ut sig helt om man inte orkar. Istället kan man ut och gå eller simma eller något sådant. Men oftast så är tråkigheten i träningen en stor faktor, känner man att träning är omöjligt tråkigt så hade jag rekommenderat att du hittar på något nytt, något annorlunda. Träning är ett väldigt brett begrepp, det kan vara allt från simning till gång till att hoppa lite hopprep. Det måste inte vara så komplext och det måste inte vara så jobbigt. Från Pidde, en glad påg på 16 vårar som gillar att hjälpa till.
    /@Pidde__PT
Till toppen av sidan