UMO frågar: Svårt att träna - vad gör du?

De flesta har hört att det är bra att röra på sig. Men många tycker att det är svårt att göra det, till exempel för att det känns jobbigt, tråkigt eller för att de inte har tid.

Så här har andra svarat:

  • Själv brukar jag säga att jag ska ta en promenad efter läxorna,för att få lite frisk luft. Då tar jag på mig trännings kläder och springer/joggar sen. Sen kan man stanna upp och göra några olika övningar!
    /Sverigeslångben
  • Jag brukar vara ute och gå fem varv runt kvarteret. Det är jättebra för våran kropp att röra på sig och på tisdagar så brukar jag och mitt fritids gå och gymma. På onsdagar så brukar jag träna handboll, jag brukar äta någonting innan jag tränar för då känner jag mig pigg, när jag inte äter någonting innan då orkar jag mindre
    /Iris L
  • Jag brukar städa och promenera 1 timme. 
    /Djuer
  • Jag tar på mig träningskläder o drar ut o går. Så om jag känner mig extra pigg kan jag jogga lite men om jag inte så promenerar jag bara i ca 30 minuter.
    /Ejvin<3
  • Ta med en kompis eller familjemedlem och kom igång tillsammans! Det är svårare att ge upp och strunta att göra det om man bestämt träff med någon annan. Gör en kul grej av det! Bara för att man ska träna behöver det absolut inte vara att man ska springa 3 km i en tråkig skog eller i stan.

    Det kan lätt vara att dra ihop ett gäng och spela brännboll, eller varför inte en heldag som en utflykt till ett nytt ställe. Testa på en ny sport som du inte testat förut eller sätt på din bästa spellista och dansa! Gör en rolig grej av träningen så blir det oftast enklare och roligare att göra det.
    /Walle
  • Jag har testat att gymma. Det är jättebra för musklerna! Jag starkt rekommenderar att gå med i en vattengympa klubb oxå. Ett sådant bra sätt att träna. Hoppas ni gillar mitt svar<3333333
    /Kille
  • Att träna är kul, exempelvis fotboll. Jag känner en kille som inte har de bästa förutsättningarna för att träna (vikt) men han tränar ändå för han tycker det är kul
    /kille, 15
  • Jag brukar inte gilla att träna, men då och då brukar jag gå på promenader. Man kan också springa, men min kondition är inte så bra så jag föredrar att gå.
    /Tjej
  • Jag tappade min motivation ganska tidigt tycker jag, för nästan alla jag känner i min ålder går på en sport och tycker det ät jätteroligt. Jag slutade på fotbollen för några år sedan men ångrar det inte. Det har varit skönt att inte ha något och göra, bara vara hemma och kolla Netflix. Under denna tid tränade ALLA mina kompisar och jag hade ingen att vara med oftast. Nu är det dem som slutar och jag vill ut och röra på mig mycket men det vill inte dem. Men för att göra något kan man bara vara ute och cykla med kompisar, gå/cykla till stranden, bara att vara med några andra och hitta på roliga saker. Det mår man bra av och man rör på sig!
    /Tjej 14 hihi
  • Jag tycker att det är skönt att röra på mig men asså att just träna. Typ som att springa, gymma m.m. Det har jag jätte svårt för, men jag är ute och går varje dag minst 5km i rask takt.
    / Mig
  • Det är alltid roligare att träna med någon, man får mer motivation att fortsätta träna och det blir såklart roligare. Testa att träna med en vän eller någon i familjen t. ex syskon, lovar att det blir enklare då!
    // Tjej, 16
  • Jag absolut hatar att träna och får oftast väldigt mycket ångest utav att ens tänka på det, men brukar cykla till och från skolan varje dag och jag brukar gå mycket med mina vänner.
    / orion
  • Jag gick på många sporter när jag var liten men slutade för att jag var lat. Hade ingen lust att åka till träningen, hellre satt jag i soffan och kollade på film. Nu har det gått några år och jag har suttit stilla för länge. Jag och min bästa vän har letat länge efter en ROLIG aktivitet där vi får motion för vi har insett att man måste göra något man tycker är kul för att motiveras att röra på sig. Tillslut testade vi att motionssimma några gånger i veckan och vi blev helt besatta. Att få motion när man gör något man tycker är kul låter som den bästa presenten man kan ge sig själv enligt mig. Mitt tips till dig som vill komma igång med träningen är att hitta något du tycker är kul, det är det enda sättet att bli motiverad. En fördel är att du tar med en kompis så att ni kan peppa varandra.
    /Tjej på snart 15 år
  • Jag brukar sätta på lite musik och ta några djupa andetag och om jag känner att jag är trött och ska springa så så brukar jag te några kortare slingor och sen så är jag igång
    /Anonym
  • Mitt tips är att testa så mycket som möjligt, genom detta kommer du komma på vad du tycker om och vad du inte tycker om. Det du tycker om kan du fokusera på, träningen ska ju vara rolig. Du bygger även ditt sportliga iq om du testar många sporter. Jag tränar till exempel fäktning 3-4 dar i veckan, gymmet 3-5 dar i veckan, löper ibland och blev precis medlem i golfklubben. Det är aldrig försent! Om man är lite mindre ambitiös så kan man använda sig av vardagsmotion. Cykla till skolan, ta trappan istället för hissen, använd inte rullbanden på flygplatsen. Bränn kalorier
    /Mr. Swag yolo douche
  • Idrotten i skolan! Om man verkligen anstränger sig på idrotten i skolan är det grymt! Då har man ju haft ett träningspass! Man kan också börja gå eller cykla till skolan istället för bil eller buss. Man kan också cykla till eller gå till kompisar, träningar, när man ska handla osv. Det finns massor! Lite motion varje dag blir mycket i längden.
    /Anonym
  • Jag brukar vilja gå ut ur huset, som till exempel en park eller något och sedan träna där. Jag tycker det är skönt att få lite avstånd till träningen speciellt när man har problem med sin vikt. Sedan har jag själv olika träningsvideos som jag följer eller så tar jag bara och går/ springer en stund. Bara för att släppa lite, speciellt under Coronatider.
    /Agnes 💖
  • Jag tycker att det är riktigt tråkigt att träna men känner att jag måste så tar en löprunda ibland. De kan vara kul att gå på pass på gymnet med en ledare och andra personer som motiverar en. Jag får även motivation när vi får en idrottsuppgift i skolan tex att förbättra sitt resultat på beep testet, då tränar ja ganska mkt.
    /15 årig tjej
  • Själv tränar jag inte så mycket men ett tips för att komma igång med träningen är att man har ett mål att träna mot, eller bara att man har det riktigt kul kanske träna med sina kompisar/familj om man inte vill göra det ensam. Har du precis börjat träna så kan det vara bra med att bara gå ut på promenader sedan kan du ”utveckla” det med att börja jogga och till sist även springa.
    / Träningsgurun
  • Mitt tips är kampsport. Gärna kampsporter som du kan träna på ensam. Har själv studerat kungfu och när mamnbörjar träna så ska man utföra olika rörelser i en viss ordning, en så kallad "form". Låter lätt, men kan bli jobbigt och därmed bra träning. Se bara till att du lär dig av en kompetent instruktör och inte från videoklipp på nätet.
    /Kungfugrabb
  • För mig är det jätte svårt, får panikattacker av allt pulshöjande. Men det jag försöker göra är att träna på dagar jag mår lite bättre och ta de lugnt med många pauser och försöker träna mer saker som yoga.
    /Hilda
  • Jag sätter på larm i mobilen för att komma ihåg att jag ska ut eller träna. Och står jag på händerna i 10 min och sen håller jag på med contortion det är när man böjer och vrider på kroppen. 
    /Haylie
  • Jag tycker det är kul och gymmar och går på pass med mamma
    /pastan i itaien
  • Man ska alltid tänka på att ha kul. Så det gäller att hitta det rätta som du just gillar och bara köra igång med det. Så hitta just din rätta grej och sedan kör igång med det, tänk alltid positivt.
    /Anonym
  • Först kan man söka upp t.ex citat eller kolla på motiverande filmer. Sen brukar jag bara göra det som känns kul. Till exempel tycker jag att det är mycket roligare att åka longboard än att springa. Eller så kan man hitta en sport man tycker om, antingen kondition eller styrkesport, det går att söka upp exempel på konditions- och styrkesporter beroende på vad man vill träna. Och glöm inte musiken! (men ha inte för högt om du åker/går på trafikerade vägar)
  • Jag går på friidrott, hoppar studsmatta, åker inlines till skolan och går ut med min hund. Men det finns många andra sätt att träna på.
    /Socialgurun
  • Gå ut med hunden med musik.
  • Själv rör jag mig inte lika mycket som mina kompisar, men när jag väl gör det så brukar jag jogga några varv runt mitt kvarter. Mitt mål för året är att bli bättre på att springa!
    /En lat tjej
  • Jag springer 4 gånger i veckan. Det är jättekul! Alla borde göra det!
    /signatur
  • Jag tycker att man kan gå på en aktevitet som gör att man rör på sig tex. Dans, scouterna, gymnastik, fridrott. Men man kan också promenera med en musik man tycker om och kanske göra nåt lugnt samtidigt. Jag går på scouterna och promenerar och har en stillsam aktivitet men vi rör oss på stan lite också.
    /Anonym
  • Slå på en favo låt och dansa till den
    /alias
Till toppen av sidan