UMO undrar: Svårt att träna - vad gör du?

De flesta har hört att det är bra att röra på sig. Men många tycker att det är svårt att göra det, till exempel för att det känns jobbigt, tråkigt eller för att de inte har tid.

Så här har andra svarat:

  • Om jag ska komma igång med träningen vill jag sätta mål att jobba mot, det gör mig motiverad och att kunna jämföra sina resultat.
    /Potini
  • Tänk inte så mycket utan byt bara om, spela musik och kör bara. då hinner man inte riktigt tänka på det jobbiga :)
    /Hatar att träna men gör det för mycket ändå
  • Jag brukar tänka att det är en bra känsla efter man har tränat.
    /anonym
  • Jag brukar alltid gå ut och springa först ett varv runt huset, sen är det bara att träna.
    /Annonym tjej ❤
  • Gör något kul av det, som nån lek
    /Kille, 13
  • Försök att komma på fördelar med det. Börja med något enklare/roligare så blir det lättare att komma igång. Göra det tillsammans med någon.
    /det är 78% jag
  • Man kan gå med i en förening och prova olicka saker så kommer man hitta sporten som passar en
    /Träningsgalning
  • Gå en promenad med träningskläder.
    /hej
  • Jag brukar leta upp lika övningar eller pass jag vill köra och sedan byter jag om och sätter på hög pepp musik och bara kör.
    /x
  • Går till gymmet efter skolan och har ett schema över vad jag ska träna.
    /X
  • Kom ihåg att träna inte bara betyder armhävningar och situps och jogga. Det finns andra sätt. Lagsport om du gillar att umgås med folk samtidigt. Testa något som känns nytt och äventyrligt, som tillsätter spänning. Tips på detta kan vara; Klättring, boxning, skating eller kanske vattenpolo. Ge dig små belöningar när du har tränat om du känner att du har gjort bra ifrån dig. Sätt upp mål! När du når dina mål glöm inte att ge dig själv en belöning. Du har förtjänat det. Kämpa.
    /Tjej, 16
  • Tänk på beachen 
    /Anonym
  • Testar olika aktiviteter. Just nu Boxning. Innan ridning eller en promenad med hunden.
    /Din IPhone Assistent ((Siri))
  • Man kan ta med en kompis för då kan man peppa varandra! Det blir även roligare om man är 2!
    /Vincent
  • T.ex älskar du något sport så kan du sattas på sporten och då sportar du mycket. Eller tänkte på hur viktig det är för dig.
    /Jag älskar sporta
  • Jag älskar att träna, speciellt för att jag vet att jag gör något nyttigt för min kropp och för att det är kul! Det gäller bara att hitta vilken typ av träning som man själv tycker är rolig. Om du inte gillar fotboll så ska du ju såklart inte börja på fotboll, utan då kan det vara bra att testa andra sporter tills du har hittat det som passar just dig. För mig har det alltid varit dans. Det som är så kul med dans är att man får vara precis som man är. Det spelar ingen roll om man väljer att gå på en professionell dansskola eller bara dansar framför spegeln i sitt rum, det är fortfarande dans, så känn ingen press att du behöver vara bra på det eller att du måste se bra ut medans du dansar. När man dansar för att man älskar det så spelar det ingen roll om hur du ser ut, det viktigaste är att du njuter av det. Om du känner musiken i kroppen och du vill dansa och skaka loss så ska inget behöva hindra dig från att göra det! Dans är också väldigt bra för din hjärna och får dig att må bra samtidigt som det också är en slags träning som du blir svettig av. Det är den perfekta träningen enligt mig. Jag älskar också att gå promenader medans jag lyssnar på musik. Musiken liksom dämpar mitt flåsande så jag känner inte ifall jag är anfådd eller inte utan jag bara kämpar på. Det ger mig verkligen motivation och kul är det också!
    /kiki ^^
  • Om du har spelat fotboll i några år så kanske du känner att de inte din grej. Då e de bäst att bara ge upp fotbollen och läsa via internet eller komppisar om en ny träning som du kanske skulle tycka om. Jag hade spelat innebandy i tre år. I slutet av det sista året kändes de som om jag skulle svimma av att bara tänka på innebandy. Det känndes hemskt att sluta men jag var tvungen för att jag bara orkade inte mera. Sen va ja i ett och ett halvt år utan att träna någonting för ja inte hittade någonting som skulle passa mig. Och sedan hitta ja äntligen de som va min grej. Min bästa vän hade börjat Taekwondo. Taekwondo är en kampsport. Ja letade sen efter nån kampsport för att ja tänkte att ja skulle vara bra på det. Ja hitta sen Judon o sen har ja tränat två gånger i veckan.  Älskar min trening. Helt bäst. De e bara att tänka på vad som skulle vara just din grej.
    / 12 årig tjej. Judo e min sak.
  • Lagsport. Helst jagandes efter puck eller boll. Man både glömmer bort att man tränar och känner lagets press att ge sig iväg till passet. Utövar man många olika sporter slipper man dessutom tristessen och repetitionen som ensidig träning ofta orsakar.
    /Blomman
  • Jag brukar alltid tänka att jag kommer vara så stolt efteråt jag tex varit ute o sprungit (hatar att vara ute och springa) men är alltid så stolt efteråt jag gjort det men mitt bästa tips är att ha hög o peppande musik.
    /13 åring tjej
  • Lyssna på hög musik
    /anonym gäri
  • Jag har det svårt men när min flickvän pratar med mig börjar jag få lusten att förbättra min kropp för hennes skull.
    /Kattmat
  • Yoga är en härlig aktivitet. Det stärker både den fysiska kroppen och det mentala psyket. Finns även olika typer av yoga som kan vara mer eller mindre roligt för olika personer men det finns något för alla. För att komma igång kan man påminna sig om att man rör på sig för att må bättre, för att stärka och ta hand om sin kropp, och träning måste inte vara i högt tempo eller med tunga vikter. Rör på dig för att du älskar din kropp precis som den är.
    /Ta hand om dig, du och din kropp är de viktigaste sakerna i ditt liv <3
  • Jag älskar att träna! Mitt tips för att göra hela träningen mycket roligare är att hitta din egen typ av träningsform! Springa, köra styrka, yoga eller annan idé! Även om allt känns jobbigt i början så kommer det gå lättare och lättare!
    /Anonym tjej!
  • Har fasta träningstider som jag planerar in för varje vecka. Tid har du alltid för läxorna hinner man göra bara man planerar.
    /Kille, 15 barre
  • Jag fottar varje gång... tillslut ser man skillnad och det motiverar verkligen!
    /Testa
  • Gör ett ”schema” som jag fyller i allt eftersom jag har tränat.
    /Anonym
  • Jag brukar bara tänka på hur vill jag att min kropp ska se ut. Vill jag ha de magmusklerna eller armarna? Eller om du nu är tjej så kanske du vill ha den röven du inte har så fokusera på det och träna det. Hitta något som du vill sträva efter att lyckas med inom träning.
    /Kille 15
  • jag ber till allah
    /Muhammed
  • Jag är autistisk, är deprimerad, kan få ångest när det är många människor runt omkring mig och mår dåligt över min kroppsform. Därför är det jobbigt för mig att träna på gymmet, men jag gör det hyfsat ofta ändå. Det som gör det lättare för mig är att lyssna på musik med hörlurar, träna de tider det inte är många andra där och bära lösa kläder som inte visar min kropp så mycket. Då blir jag inte störd av andra lika ofta. För att motivera mig själv att gå och träna brukar jag tänka på att jag mår bättre efter passet, och att träningen hjälper mig att nå målen jag satt upp för mig själv. Kan också bestämma att jag gör nåt kul efter, till exempel läsa en bok eller äta något gott. Jag brukar också bestämma ungefär vad jag ska göra på gymmet innan jag är där, alltså vilka övningar och muskelgrupper jag ska fokusera på.
    /Isaac
  • Om jag skulle vilja träna för att det är bra för mig men egentligen inte har motivationen så brukar jag kolla på instagram träningsinfluencers. Det motiverar mig att träna om jag ser någon annan göra det.
    /Mina
  • Jag brukar kolla på träningsvideos så blir jag mer motiverad.
    / Emilia
  • Jag brukar sätta små mål på vägen till ett stort framtida mål!
    /Teodor
  • Jag tycker själv att det är svårt att gå ut o röra på sig. Det är ju så mysigt att ligga kvar i sängen, kolla ett till avsnitt på serien eller läsa en till kapitel av boken. Men för att komma iväg kan man tänka att det alltid känns bra efter. För mig iallafall känner jag mig frisk, energifull och är nöjd över att jag kom iväg. Man måste heller inte gå på tusen olika aktiviteter Ridning, fotboll, innebandy etc. Man kan gå ut ta en löp runda, gå ut med hunden bara en sån liten grej är nyttigt för vår kropp.
    /leoparden
  • Om man har något som driver en eller om man bara får det överstökat går det oftast lättast, man kan också ge sig själv en belöning efter som en bar eller sånt. Träning blir roligare när man har börjat
    /Gurk krokodil
  • Att träna är något som är bra för kroppen och även ens mående, man kanske inte alltid orkar men ibland får man tvinga sig själv man kanske inte känner för att träna just då men när man väl har gjort det blir man glad och stolt över sig själv. Ibland kan man också ta med sig en vän och träna tillsammans eller så kan man bara ta en promenad/cykla och lyssna på musik. Man måste inte alltid springa eller lyfta vikter ibland räcker det med att du bara rör på dig.
    /Anonym
  • Jag brukar tänka ”hur många gånger har man ångrat ett träningspass?” Sen är jag också motiverad för jag går sport och om jag missar träningar så blir jag oftast lite utanför... Jag tränar oftast för jag vill bli stark och bra och även passa in i mitt lag..
    /Anonym tjej 14 år
  • Gå på grupppass på gymmet!! Är så mycket roligare och motiverande, jag kan varmt rekommendera pass som bodybalance, bodypump och bodycombat. Det är kul och utmanande!! En del gym erbjuder även danspass perfekt för dig som vill finna din inre dansstjärna!
    /SHAKE SHAKE
Till toppen av sidan