Fråga

Hur slutar jag vara överdrivet rädd för att bli smittad?

Fråga

Jag har jobbiga tankar som handlar om en rädsla att få hiv. Tankarna handlar om olika ”farliga” situationer som jag utsätter mig för.

Det kan till exempel vara att det finns en liten fläck någonstans där jag är. Då tänker jag att det kanske är blod, och även om jag inte rör vid fläcken utan direkt går därifrån och tvättar händerna, så tänker jag sen att jag kanske ändå råkade göra det.

Sen får jag ångest och oro i flera timmar, fast jag egentligen vet att det inte borde vara något att oroa sig för.

Nya såna här tankar kommer nästan varje dag. Det är olika i perioder hur mycket det är. När jag känner mig glad och stark kommer tankarna inte så ofta. Hur kan jag göra för att de ska försvinna helt?

Svar

Det du beskriver kallas för tvångstankar eller tvångshandlingar. Det är handlingar och beteenden som man ibland kan känna ett inre tvång att hålla på med för att minska oro och ångest.

Ofta behöver man hjälp av någon som är utbildad på området för att bli av med tvångstankar eller tvångshandlingar. Men det finns saker du kan testa att göra själv.

Du kan vara kvar i situationen där oron har väckts och göra som du hade tänkt göra från början istället för att gå iväg från det ”farliga” eller tvätta händerna i onödan.

I ditt exempel skulle det innebära att du gör så här:

  • Du ser den bruna fläcken.
  • Du låter tankarna på hiv och farligheter komma.
  • Du känner din oro öka och vill gå därifrån och tvätta händerna. Men istället står du kvar, noterar oron, hur den känns i kroppen, accepterar den som en känsla som man kan ha.
  • Medan du gör det du tänkt göra från början, kommer du efter en stund att märka att oron minskar lite. Den kan komma tillbaka som nya tankar, men när du fortsätter öva på det här sättet så kommer du att märka att dina tvångstankar minskar.

Det kan vara jobbigt att öva själv, därför tycker jag att du ska söka hjälp så att du kan få stöd.

Barn- och ungdomspsykiatrin - bup, erbjuder bra behandling. Det är olika hur länge man behöver hjälp, kanske räcker det med att träffa en psykolog eller psykoterapeut några gånger.

Många har tvångstankar någon gång ibland. Man kan till exempel tänka: "Om jag låter bli att nudda strecken på trottoaren kommer det att gå bra på provet." Vanligtvis är såna tankar inte så jobbiga. De försvinner sekunden efter att man tänkt dem. Men hos en del stannar de kvar och ställer till besvär. För dig verkar det ställa till besvär.

Som du säkert vet kan hiv inte överföras på det sätt som du beskriver. Men när du har tvångstankar brukar det inte hjälpa så mycket att du vet det. Du är ändå orolig och försöker minska din oro på olika sätt.

För att minska oro eller rädsla brukar de med tvångstankar använda något som kallas säkerhetsbeteenden. För dig verkar säkerhetsbeteendet vara att lämna platsen och tvätta händerna. Men precis som du skriver så minskar inte oron när du tvättar händerna. Oron brukar istället bli starkare och hålla i sig längre när man gör så.

Du skriver att det kommer nya tankar om farliga situationer nästan varje dag. Det låter väldigt jobbigt. Oro och ångest är obehagliga känslor som gör att det blir svårt att slappna av och koncentrera sig på annat.

Att du har mindre jobbiga tankar när du känner dig glad och stark, stämmer säkert. Samtidigt är det svårt att alltid vara glad. Livet är jobbigt ibland, men du ska inte dessutom behöva kämpa med tvångstankar.

Med vänliga hälsningar
Mikael Cleryd, psykolog

Till toppen av sidan