Panik - lämna sidan!
Att må dåligt

Känner du oro för kriget i Ukraina?

Många är oroliga eller rädda för det som händer i Ukraina, och hur det påverkar övriga Europa och världen. På den här sidan har vi samlat råd om vad du kan göra om du är orolig och mår dåligt.

En person som tittar på sin mobil
Det kan vara läskigt och jobbigt att ta in allt som händer när det är krig. Du behöver inte läsa eller titta på allt.

Det är bra att prata med någon om du är orolig. Berätta hur du mår, vad du känner och vad du tänker. Du kan prata med någon i din närhet som en kompis, förälder, lärare eller någon annan vuxen. Det finns också flera ställen du kan ringa, mejla eller chatta med

Här är några fler tips på vad du kan göra själv för att hantera oro och må bättre. 

  • Du behöver inte läsa eller titta på allt. Det sprids mycket information och bilder via sociala medier. Välj att inte läsa eller titta, om det får dig att känna mer oro eller att må dåligt.
  • Sätt gränser för dig själv. Begränsa hur länge du ska läsa eller titta på nyheter. Undvik nyheter precis innan du ska sova.
  • Avbryt oron med saker som du mår bra av. Försök fokusera på något annat än din oro. Det kan vara att träna, ringa en kompis, läsa en bok eller titta på en film.
  • Håll rutiner. Försök att äta och sova på regelbundna tider. Det är viktigt för att kunna må bra. 
  • Rör på dig. Du kan till exempel promenera varje dag. Då frigörs ämnen i kroppen som gör att du blir bättre på att hantera svårigheter.

Fler tips hittar du i artikeln: Att vara orolig på 1177.se.

Är du orolig för någon i ett annat land?

Frågan och svaret Jag är ledsen och orolig för min familj på UMO handlar om att må dåligt och vara orolig för andra personer i ett annat land. 

Pålitlig information om kriget

När det är krig sprids ofta rykten och information som inte stämmer. Tro inte på allt du läser och hör. Ta hjälp av vuxna för att förstå vad som händer. 

Det sprids också många otäcka bilder i sociala medier. Tänk på att saker som du delar kan vara läskiga och jobbiga för andra, även om de inte är det för dig. 

På Krisinformation.se kan du hitta bra information om kriget i Europa för dig som är ung.

Information som du kan lita på

Informationen på de sajter som vi länkar till från UMO.se kan du lita på, där sprids inga rykten.

Aktuella artiklar

ArtikelFilm: Tips för att må bra

Här är några tips på saker du kan göra själv, för att må bättre.

Stöd på telefon, chatt och mejl

Här hittar du listor med ställen du kan ringa, mejla eller chatta med. Du kan kontakta dem om du har frågor, vill få stöd eller bara behöver få prata med någon.

ArtikelVem kan man prata med?

Alla har det jobbigt och behöver stöd ibland. Ofta brukar det hjälpa att prata med någon. Du kan till exempel prata med någon du känner, någon som jobbar med unga eller med en stödverksamhet på nätet.

Svara varandraÄr det okej att tycka synd om sig själv när andra har det värre?

Jag har ett fantastiskt liv om man jämför med utsatta människor i sjukdom eller krig. Men mitt liv är inte en dans på rosor och jag vill tänka på mig själv utan att få skuldkänslor.

ArtikelÅngest

Det är en del av livet att känna sig rädd eller orolig ibland. Stark rädsla och oro som känns i kroppen kan vara ångest. Ångest är obehagligt, men inte farligt. Du kan få hjälp att hantera ångest om det påverkar dig mycket i livet.

Fråga UMOJag oroar mig hela tiden

Det är som att jag söker efter saker att grubbla över. Att jag inte tillåter mig vara glad och lycklig som jag borde vara.

ArtikelMå dåligt efter allvarliga händelser

Det är vanligt att känna sig rädd eller orolig efter att ha varit med om något otäckt. Många mår bättre efter några dagar eller veckor. Men andra kan känna sig rädda länge efteråt. Du kan behöva hjälp att känna dig trygg igen om du inte mår bättre efter ett tag.

Till toppen av sidan