Rodna

Att bli röd och varm i ansiktet kallas att rodna. Både de som är blyga och de som inte är blyga rodnar. Vissa får röda fläckar på halsen och kinderna. Andra blir ljust röda i hela ansiktet. Hur mycket det syns har bland annat att göra med vilken sorts hud du har.

Person som småler, blundar och böjer ner huvudet medan hen rodnar, illustration.

Att rodna är ett naturligt sätt att reagera, till exempel när du känner dig stressad eller har ansträngt dig fysiskt.

Det är svårt att helt sluta rodna, men det finns saker du kan göra om du vill rodna mindre.

Därför rodnar du

Alla rodnar, en del ofta, andra mer sällan. Rodnaden och värmekänsla i ansiktet syns inte alltid så mycket som du själv tror.

Person som ser arg ut och som rodnar, illustration.
Person som ser arg ut och som rodnar, illustration.

Att vi rodnar beror på att blodcirkulationen i kroppen ökar. Det händer till exempel när vi tränar eller går fort. Men hjärnan kan också skicka signaler att öka blodcirkulationen i andra situationer. Till exempel om du blir blyg, känner dig stressad eller tycker att något är pinsamt.

Blodcirkulationen styrs av det som kallas det autonoma nervsystemet. Det är en del av kroppen som inte går att kontrollera. Men det går att öva på att inte bli stressad och på så sätt minska rodnandet.

När rodnar jag?

Du kan rodna vid olika tillfällen och av olika anledningar. Alla rodnar inte av samma saker. Ibland kan du rodna utan någon särskild anledning. Här är några exempel på tillfällen då det är vanligt att rodna:

  • När du anstränger dig fysiskt.
  • När du är stressad.
  • När något känns pinsamt eller du skäms för något .
  • När du får en komplimang eller någon annan sorts uppmärksamhet.
  • När du är förälskad eller sexuellt upphetsad.
  • När du ljuger.
  • När du är arg eller upprörd.

Vad kan jag göra?

Oron för att du ska rodna kan göra att du bli nervös. Du kanske till och med tänker att du ska undvika situationer där du brukar rodna. Men att rodna är helt naturligt. Om du accepterar att alla rodnar ibland, blir det kanske inte ett så stort problem när det händer.

Person som är röd i ansiktet och på halsen, illustration.
Person som är röd i ansiktet och på halsen, illustration.

Den sortens rodnad som beror på att du får uppmärksamhet, är blyg eller tycker något är pinsamt, kan du ofta minska.

Det du kan göra för att rodna mindre är att fortsätta att utsätta dig för eller stanna kvar i situationer där du brukar rodna. Till exempel på fester, i skolans uppehållsrum eller på fikarasten på jobbet. Även om det kan kännas obehagligt, kommer du efter ett tag att känna dig mindre nervös. Det gör att du rodnar mindre.

Andra saker som brukar hända när du blir nervös eller stressad, som till exempel att hjärtat slår fortare brukar också gå över efter en stund.

Du kan börja med att träna i situationer som bara känns lite jobbiga, och sen försöka med lite svårare situationer.

Hur kan jag få hjälp?

Om du tycker att rodnandet är väldigt jobbigt, kan du kontakta en ungdomsmottagningelevhälsan eller studenthälsan och få hjälp av en kurator eller psykolog.  Såna samtal kan ofta vara en hjälp mot blyghet och stress som orsakar rodnaden.

Då får du tillsammans med kuratorn eller psykologen reda ut vilka situationer som är jobbiga, och varför de känns jobbiga.

Du kan sen få hjälp med att träna på att utsätta dig för situationer där du brukar rodna, och råd om hur du kan tänka på ett annat sätt.

Ungas tips till dig som rodnar

Här är några tips som unga personer har skrivit. Har du också några tips? Skicka gärna in dem här nedanför!

  • Bryr dig inte om ifall någon säger att du rodnar säg bara okej.
  • Försök inte att fly! Det blir bara värre nästa gång du hamnar i samma situation.
  • Om du är kille och tycker om tjejer så försök gå fram till tjejer och flörta lite. Efter ett tag blir du av med rodnaden på nolltid, jag blev själv röd i ansiktet lätt tills jag gjorde det.
  • Försök stressa ner. Iallafall när jag är stressad blir jag varm och i sin tur röd i ansiktet. Eller mest på kinderna.
  • Du kan bara säga ”åh så varmt det är” lite snabbt och då är det ju inte så konstigt att du är röd.
  • Tänk inte på det!!!
  • Strunta i att du rodnar. Det är ingen stor grej.
  • Försök slappna av, sänka axlarna, andas lugnt och le lite. Om du är avslappnad för övrigt ger du ett säkrare intryck, och ingen bryr sig om att du rodnar.
  • Titta då och då på någon person i rummet som du känner dig trygg med.
  • Om du håller ett föredrag eller en presentation, visa bilder eller till exempel något i power point i början. Då kan du släcka ner lite i rummet, tills du har vant sig vid situationen.
  • Ha en liten sten eller något annat i handen, som du pillar på medan du pratar. Då koncentrerar du dig på stenen, och inte bara på det som du är nervös för.
  • Använd lite puder eller foundation i ansiktet. Då syns inte rodnaden så mycket.

Mer på UMO