Alternate Text

För mottagningar

Ni som mottagning ska själva uppdatera uppgifterna på er sida på UMO.se. Det gör ni via sökfunktionen Hitta din mottagning. Många unga använder den här funktionen och därför är det viktigt att uppgifterna på er sida är så detaljerade och uppdaterade som möjligt.

Ni som mottagning uppdaterar själva information på er sida. Det krävs inget godkännande av oss på UMO för att uppdateringarna ska publiceras. Det innebär att ni kan lägga in information om exempelvis förändringar av öppettider utan någon fördröjning.

När ni har uppdaterat informationen på er sida kom ihåg att gå logga ut och sen gå in och titta på hur den ser ut för användaren. Det är inte någon från UMO som granskar mottagningarnas sidor, rättar stavfel och ändrar typsnitt till exempel.

Så här går det till att uppdatera uppgifter:

  • Leta upp er mottagnings sida på sidan Alla ungdomsmottagningar i bokstavsordning eller via söksidan Hitta din mottagning.
  • När ni är inne på er mottagnings sida klicka på För mottagningar längst ner på sidan.
  • Ni kommer då till en inloggningssida. Alla mottagningar som finns med på UMO har fått inloggningsuppgifter. Om ni inte har kvar era inloggningsuppgifter kan ni beställa nya genom att skicka ett mejl till info@umo.se och tala om vilken mottagning det gäller och att ni vill ha ett nytt lösenord. Det tar mellan en till tre arbetsdagar. Om ni beställer nya inloggningsuppgifter upphör de gamla att gälla.
  • När ni är inloggad syns mottagningens uppgifter i ett formulär. Uppdatera och fyll i så noggrant och komplett som möjligt. När uppgifterna är uppdaterade klicka på Spara.
  • Nu är uppgifterna sparade och publicerade på mottagningens sida på UMO. För att se hur det ser ut för användaren logga ut och gå in på mottagningens sida. 
  • Om ni har en e-postadress som ni inte vill visa för användarna går den att dölja genom att klicka ur Visas på webbplatsen. Det är dock viktigt att vi på UMO har tillgång till e-postadress till alla mottagningar, så passa på och lägg in den om ni inte gjort det.

Kartfunktionen:

  • För att unga lättare ska hitta till ungdomsmottagningen finns det en karta på varje mottagnings egen sida. Kartan visar besöksadressen utifrån kartkoordinater som har lagts in manuellt av oss på UMO. Koordinaterna bestämmer vart pilen i kartan ska visa. Kartan levereras av Google och vi kan inte ansvara för att själva kartmaterialet stämmer, bara att pilen pekar rätt.
  • Om ni har bytt adress eller om pilen pekar fel av någon annan anledning hör av er till info@umo.se.

1177 Vårdguidens e-tjänster

Om er mottagning använder 1177 Vårdguidens e-tjänster, glöm inte att kryssa i rutan Vi har 1177 Vårdguidens e-tjänster i formuläret. Då står det längst ner på er mottagningssida att ni har tjänsten. Dessutom läggs en länk till inloggning i tjänsten och en länk till information om tjänsten till på sidan.

Att lägga in länkar

För att lägga in en länk i texten, gör så här:

  • Skriv in texten du vill länka, till exempel: Webbtidbokning.
  • Markera texten.
  • Klicka på länksymbolen (se inringad på bilden).
  • Fyll i adressen till sidan ni vill länka till i rutan Link URL.
  • Klicka på Insert.
Visar en bild på hur länksymbolen ser ut i epi-server

Om ni klipper in text

Om ni klipper in text någon annanstans ifrån, till exempel från en annan webbsida eller från ett worddokument, kan formateringar därifrån finnas kvar. Det gör att texten kan bli i fel typsnitt, storlek med mera.

För att ta bort formatering, gör så här:

  • Markera den inklistrade texten.
  • Tryck på suddgummit i fältet ovanför (se bild nedan).
  • Texten avformateras.
  • Spara och uppdatera sidan för att se så att det ser bra ut.
bild av hur det suddgummit ser ut i epi

Språkliga riktlinjer

Språket på UMO ska vara tydligt, lättläst och lätt att förstå. Vi har därför tagit fram språkliga riktlinjer som gäller både för UMO och 1177 Vårdguiden. Läs mer om våra språkliga riktlinjer.

Information om sidan

  • Redaktör:

    Åsa Sandler