Alternate Text

Vad ska man äta?

Kroppen och hjärnan behöver mat och dryck för att du ska kunna växa, röra på dig, ha roligt, tänka och lära dig nya saker. Det finns många sätt att äta bra. 

Kroppen behöver en blandning av olika sorters mat. Olika personer har olika behov, och tycker att olika saker är gott. Nästan all mat är bra mat, men vissa saker bör du inte äta för mycket av.

Måste man äta nyttigt?

Det kan vara krångligt att hålla reda på vad som är nyttigt eller inte. Men det gör inte så mycket om du äter och dricker onyttiga saker ibland. Det är till exempel helt okej att dricka läsk och äta godis och chips ibland. Däremot är det inte bra att äta det varje dag eller i stora mängder. 

Mycket prat om mat

Det finns många åsikter om vad som är nyttigt och onyttigt att äta. Det som en del säger är nyttigt, kanske någon annan säger är onyttigt. 

Vad som är bra för en person, behöver inte vara bra för alla. Du kan behöva äta särskilda saker om du är sjuk. Det är också olika om du är stilla mycket eller om du rör på dig mycket.

Det är skillnad på vad som är bra äta för att gå ner i vikt, och vad som är bra för alla. En del känner sig stressade över alla råd om mat. Då kan det vara skönt att tänka på att det viktigaste är att du äter, inte vad du äter.

Du behöver energi

Alla kroppens celler behöver energi. Energin behövs bland annat för att hjärnan ska fungera och för att musklerna ska orka arbeta. All mat och dryck – utom vatten – innehåller energi i olika mängder.

Vad behöver jag få i mig?

Förutom energi behöver du olika näringsämnen för att kroppen ska fungera. Därför mår du bäst om du äter en blandning av olika sorters mat. Klicka på bildspelet för att få se exempel på mat som är bra att du äter varje dag:

  • Frukter och grönsaker som morot, blåbär och äpple.

    /

    Frukt och grönsaker, som innehåller bland annat fibrer och vitaminer.

  • Mat som innehåller fett, som avokado, olivolja, smör, makrill.

    /

    Fett, som finns i till exempel matfett, avokado, nötter och fet fisk.

  • Mat med mycket kolhydrater, som bröd, pasta och mjöl.

    /

    Kolhydrater, som pasta, ris, potatis och bröd.

  • Proteinrik mat, som fisk, ägg, linser, kött

    /

    Mat som innehåller proteiner, som fisk, kyckling, ägg, ärtor, bönor, linser och quorn.

Några råd som hjälper dig att äta hälsosamt: 

  • Ät mycket frukt och grönsaker.
  • Välj fullkorn när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris.
  • Ät fisk och skaldjur minst tre gånger i veckan. Om du inte äter fisk, ät olika nötter och frön för att få i dig de nyttiga ämnena. 
  • Använd olja, till exempel rapsolja eller olivolja när du lagar mat. Det är bättre för kroppen än att steka i smör. 

Information om sidan

  • Redaktör:

    Mia Faber
  • Faktagranskare:

    Marie Karpmyr, dietist
  • Illustratör:

    Cecilia Birgerson