Alternate Text

Tidig utlösning

Nästan alla får tidig utlösning någon gång. Ibland beror det på att det är så skönt att det är svårt att veta hur man ska hantera det. Men det kan bero på annat också. Det går att träna på att fördröja utlösningen om du tycker att det är ett problem.

Det går inte att säga vad som är tidig utlösning eftersom det inte finns några regler för hur länge man ska ha sex. Om utlösningen kommer snabbt, men varken du själv eller den eller de du har sex med tycker att det är ett problem, spelar det ingen roll.

Ett samlag är oftast är mellan tre och femton minuter långa. Så att få utlösning inom den tiden är ingenting konstigt, det får de flesta. Samlag kan också vara längre eller kortare än så.

Tidig utlösning kan också kallas för ofrivillig utlösning. Här är några exempel på vanliga orsaker till att du upplever att du har tidig utlösning:

  • Du får utlösning bara någon tar på din kropp.
  • Du får utlösning innan du börjat ha sex.
  • Du får utlösning inom någon minut efter att ni har börjat ha samlag.
En tjej och en kille som kramas. Killen säger: Jag ska pussa dig över hela kroppen. Tjejen säger: Mmm, vad skönt!
Det finns många sätt att ha sex. Bara för att du har fått utlösning behöver inte sexet ta slut, ni kan fortsätta att smekas och ha munsex.


Vad beror det på?

Tidig utlösning kan ha flera olika orsaker:

  • Du känner dig nervös, stressad eller spänd.
  • Du är orolig för att bli störd eller avbruten. Eller så har du tidigare ofta oroat dig för det när du haft sex eller onanerat.
  • Du har upplevt jobbiga saker tidigare i livet.
  • Människor är olika. Vissa får utlösning snabbare än andra.

Ibland kan tidig utlösning bero på att du mår psykiskt dåligt över något. Då kan lösningen vara att få hjälp med det du mår dåligt över, som kan vara något helt annat.

Vad kan jag göra åt det?

Sexet behöver inte ta slut för att du har fått utlösning. I stället kan ni fortsätta att till exempel smekas eller ha munsex. Att du har fått en utlösning kan göra att nästa utlösning tar lite längre tid.

Försök slappna av och att inte ta så allvarligt på sexet, även om det kan vara svårt. Det brukar också vara bra att prata med den eller dem du har sex med. Det kan göra det lättare att slappna av.

Du kan försöka att hantera de tankar och känslor som uppstår genom att träna på att släppa tankarna och i stället styra uppmärksamheten till kroppen. En metod för att göra det kallas för medveten närvaro eller mindfulness.

Du kan också gå i samtal hos någon som är van att prata om sex och relationer och tidig utlösning, till exempel en sexolog.

En annan sak att pröva är att använda kondom, gärna en som är extra tjock. Kondomen kan minska känseln lite, vilket kan göra att du kan hålla på lite längre. Det finns också särskilda kondomer som är gjorda just för att fördröja utlösningen. Den här metoden hjälper för vissa.

Det finns också sätt att träna upp din förmåga att kontrollera utlösningen.

Träna på att fördröja utlösningen

Det finns stopptekniker som du kan öva in för att försöka fördröja utlösningen. Du kan till exempel träna på att kontrollera utlösningen när du onanerar. Onanera tills du känner att det snart kommer att gå för dig. Då är det dags att avbryta. När upphetsningen avtagit lite, börja igen. Och avbryt igen när den närmar sig. Gör så några gånger innan du till slut låter utlösningen komma.

Så kan du också försöka göra när du har sex med någon annan. När du till exempel har samlag och du känner att utlösningen närmar sig, avbryt samlaget och gör något annat som att kyssas och smekas försiktigt ett tag. Fortsätt när upphetsningen har lagt sig lite.

Du kan behöva träna de här teknikerna regelbundet under en längre tid för att de ska hjälpa.

Att ta hjälp

Gå till en ungdomsmottagning eller en sex- och samlevnadsmottagning om du vill ha hjälp med tidig utlösning. Ibland är det möjligt att få hjälp på en hud- och könsmottagning. Du får gå till vilken mottagning du vill i hela Sverige.

Att prata med någon kan göra att den tidiga utlösningen försvinner eller inte längre upplevs som ett stort problem.

Information om sidan

  • Redaktör:

    Johan Nilsson
  • Faktagranskare:

    Lennie Lindberg, specialistsjuksköterska och auktoriserad klinisk sexolog, Stockholm
  • Illustratör:

    Cecilia Birgerson Nordling