Alternate Text

PMS

Ditt humör kan förändras dagarna innan du får mens om du har PMS, premenstruellt syndrom. Du kan också få ömma bröst eller känna dig svullen i kroppen. 

Illustration av två vänner som frågar en tjej om hon ska med på pizza. Hon svarar: Nej, jag ska hem. Jag har PMS och behöver vila.

PMS innebär att du får humörförändringar och andra besvär dagarna före mens.

Du kan få besvär med PMS redan när du är ung, men det är framför allt vanligt bland de som är över 30 år. 

Hur vet jag att det är PMS?

Vilka besvär PMS kan ge varierar från person till person. Du kan också känna av PMS olika mycket från månad till månad. Vid PMS kan du känna ett eller flera av symtomen nedan dagarna före mens:

  • Du känner dig irriterad och lättretad.
  • Du känner dig orolig och ångestfylld.
  • Du får snabba humörsvängningar.
  • Du känner dig nedstämd och får mindre lust att hitta på saker.
  • Du känner dig trött och får mindre energi.
  • Du får svårare att sova.
  • Du blir svullen i kroppen och särskilt över magen.
  • Du känner av spänningar i brösten eller att de blir ömma.
  • Du får huvudvärk.
  • Du blir hungrigare än vanligt och sugen på sött.

PMS brukar oftast börja upp till en vecka innan mensen och försvinna när mensen kommer. Men symtomen kan också finnas kvar de första två till tre dagarna under mensen. En del personer har besvär även under ägglossningen. Ibland kan PMS pågå från ägglossningen fram till mensens start. Veckan efter mens har besvären oftast upphört.

Illustration av en årskalender där några dagar i månaden är inringade.

Vad kan jag göra själv?

Det finns olika saker du kan göra för att linda PMS. Att göra saker du mår bra av och som gör att du slappnar av kan lindra besvären om du har PMS. Du kan även prova några av följande saker om du har PMS:

  • Du kan träna. 
  • Du kan träna avslappning, till exempel yoga eller mindfulness.
  • Försök att ta det lugnt och låta bli att stressa.
  • Se till att sova tillräckligt.
  • Se till att du äter bra mat och att du äter regelbundet.

Håll koll på menscykeln

Eftersom PMS kommer regelbundet kan du lära dig förstå och känna igen symtomen. Det kan kännas lättare om du vet vad de beror på och att de går över. För att vara bättre förberedd kan du till exempel skriva in de aktuella dagarna i en kalender. Det finns också flera olika appar som gör det lättare att komma ihåg var i menscykeln du är.

Du kan också berätta för personer i din omgivning när det är dags för en period med PMS. De personer du umgås mycket med kan då lättare förstå och ge stöd om de vet vad som är orsaken.

Ta hjälp

Du kan kontakta en ungdomsmottagning, vårdcentral eller gynekolog om du tycker att din PMS påverkar dig mycket. De kan hjälpa dig att hitta sätt att lindra besvären. Vad som hjälper kan vara olika för olika personer. Därför får du pröva dig fram för att hitta det som hjälper just dig.

Det kan vara att du får samtalskontakt vid några tillfällen, eller kanske hjälp att öva på avslappning eller mindfulness. För vissa kan KBT, kognitiv beteendeterapi fungera.

Även p-piller eller andra receptbelagda mediciner kan hjälpa mot PMS.

Att ha någon i sin närhet som har PMS

När någon har PMS påverkar det ofta även dig som är till exempel kompis eller pojk- eller flickvän. För att hjälpa hen och för att du också ska må bättre kan det vara bra att göra följande saker:

  • Håll koll på personens menscykel och var förberedd när en PMS-period är på väg.
  • Prata med personen om hur ni ska hantera PMS-perioderna när hen inte är mitt i en period.
  • Gör en handlingsplan tillsammans. Vad kan personen som har PMS göra för att må bättre när det är som värst? Vad kan du göra?

Information om sidan

  • Redaktör:

    Ida Friedmann
  • Faktagranskare:

    Marie Bixo, gynekolog och förlossningsläkare, Umeå
  • Illustratör:

    Cecilia Birgerson Nordling