Alternate Text

Att vara arbetslös

Ibland kan det vara svårt att hitta ett jobb, fast man kämpar för det. Det är viktigt att komma ihåg att det inte är ditt eget fel att det inte alltid finns jobb så att det räcker till alla. Här är några tips på vad du kan göra för att må bra under tiden du är arbetslös.

Illustration av två kompisar. Den ena säger till den andra: Kan du säga tre saker som du gillar med mig? Kompisen svarar: Okej! Du är pålitlig, du är bra att prata med... Du får mig att skratta.

Be en bra kompis eller någon annan att peppa dig, om du känner att självkänslan börjar bli sämre. 

Hur kan man må?

Det är olika hur man mår när man är arbetslös. En del mår ungefär som de brukar. Några tycker att det är skönt i början, att inte behöva gå iväg till jobb eller skola varje morgon. Efter ett tag är det ganska vanligt att känna sig trött och uttråkad.

Kanske påverkas din självkänsla, om det går låg tid utan att du har något jobb. En del anklagar sig själva för att de inte får jobb, och tänker att det beror på hur de är som personer. 

Vissa känner sig stressade och har svårt att tänka på något annat än att de inte har ett jobb. Det är vanligt att oroa sig för pengar. Några blir nedstämda och tycker att allt känns hopplöst. Den som har sökt många jobb utan att få något, kanske tror att den aldrig kommer att få ett jobb.

Om du känner så är det viktigt att komma ihåg att det inte är ditt fel att det inte finns jobb så att det räcker till alla. Och att du kommer att få ett jobb till slut. För även om arbetslösheten är hög under lång tid, så är det inte samma personer som är arbetslösa hela tiden. 

Det finns en särskild jobbgaranti för dig som är under 25 år. Det innebär att du har rätt att få hjälp med att få ett jobb efter en viss tid som arbetslös. Det du måste göra för att få hjälp genom jobbgarantin är att skriva in dig på Arbetsförmedlingen. Där får du också veta vilken rätt du har att få så kallad arbetslöshetsersättning.

Det finns också särskilt stöd att få om du är ny i Sverige eller om du har varit arbetslös länge eller om du har en funktionsnedsättning.

Sätt mål

En lista. Där står: kolal spanskakurs på nätet, fika med Hana, ring faster om praktik, fotboll 18.30

Det kan vara bra att sätta upp mål för dig själv. Till exempel att leta jobb på nätet en viss tid varje dag eller söka ett visst antal jobb varje vecka.

Det är viktigt att sätta mål som du vet att du kan nå. Det är svårt att nå målet, om du till exempel har tänkt att du ska söka massor av jobb varje dag. Då riskerar du bara att bli besviken.

Du kan också prata med personer omkring sig och fråga om de behöver hjälp med något. Och passa på att börja med någon ny rolig fritidsaktivitet. Du kan också börja lära dig ett nytt språk via olika sajter på nätet. Eller börja med en sport eller engagera dig politiskt. Det finns många saker som är gratis eller inte kostar mycket.

Att göra något nytt och utvecklande kan dessutom öka chanserna att få ett jobb. Du kan se det som små steg som kan öka chansen att hitta ett jobb. Allt sånt är också bra att skriva i ditt CV.

Det kan också vara smart att i förväg lära sig så mycket du kan om de olika sorters jobb du tänker söka. Du kan till exempel ha lättare att få jobb på ett kafé om du kan mycket om kaffe. Då kan du skriva i ditt CV att kaffe är ett intresse. Om du söker jobb i en butik kan du fråga någon som jobbar i butik allt möjligt om hur det är. Då låter du insatt om du får komma på en intervju.

Planera fritiden

Bara för att du är arbetslös behöver du inte tänka på jobbsökande precis hela tiden. Precis som när du går i skolan eller har ett jobb, har du rätt att ta ledigt och koppla av ibland.

Det kan ta mycket tid och kraft att söka jobb. Kanske känner du att du aldrig riktigt kan koppla av från jobbtankarna. Det kan vara väldigt stressande. Därför är det smart att göra ett slags schema. Till exempel att du söker jobb och tänker på jobb fram till en viss tid varje dag. Sen är du ledig.

Det är viktigt att göra sånt som känns roligt och meningsfullt. Då kan du lättare låta bli att oroa dig över att du inte har ett jobb, eller över sånt som att gå och vänta på svar från arbetsgivare. Om du inte gör något alls är risken större att du börjar känna dig stressad eller nedstämd.

Få stöd av andra

Det kan vara bra att prata öppet med familj och kompisar om hur du känner och vad du vill. Tillsammans kan ni försöka hitta sätt för att livet ska bli så bra som möjligt just nu – fast du inte har hittat något jobb än.

Du kan också be en bra kompis eller någon annan att peppa dig. Om du känner andra som är arbetslösa kan ni hitta på saker att göra tillsammans.

Om du ändå känner dig nedstämd eller oroar dig mycket, kan det vara bra att ta kontakt med någon professionell som du kan prata med. Till exempel en kurator på en ungdomsmottagning.

Tips till dig som är arbetslös:

  • Sätt upp tydliga mål som du kan uppnå.
  • Engagera dig i något som du tycker är viktigt. Det kan ge nya kontakter, kunskap och möjligheter.
  • Skriv in dig på jobbsajter. Men förutom att söka jobb - gör roliga, stimulerande saker.
  • Gå och lägg dig och gå upp ungefär samma tider som när du pluggar eller jobbar.
  • Gör saker där du känner att du gör nytta. För dig själv, för din familj eller för samhället. Det kan ge energi och stärka självkänslan.
  • Om du inte får jobbet du sökte, ta det inte personligt. Det är bara en av många sökande som får det.

Information om sidan

  • Redaktör:

    Mia Faber
  • Faktagranskare:

    Mikael Cleryd, psykolog, Stockholms skolors ungdomsmottagning.
  • Illustratör:

    Cecilia Birgerson Nordling