Varför blöder jag hela tiden med p-piller?

Fråga

Jag började med p-piller för ungefär två veckor sen. Jag började på mensens första dag och den brukar pågå i cirka en vecka, men nu slutar den inte. Jag blöder fortfarande, men bara lite.

Vad kan det vara? Kan det kan ha hänt något med mig?

Svar

Du behöver inte vara orolig. Att få en långdragen mens när man börjar med p-piller är jättevanligt och det är inte farligt.

Kroppen behöver helt enkelt lite tid på sig att vänja sig vid p-piller och under den tiden kan du både få långdragen mens och lite mellanblödningar. Det brukar oftast gå över när du kommer in på den andra eller tredje p-pillerkarta.

Om det inte blir bättre när du är inne på din tredje p-pillerkarta tycker jag att du ska kontakta den läkare eller barnmorska som skrev ut p-pillerna till dig.

Det vanliga är att det går över av sig självt, men ibland kan man behöva byta till en annan sorts p-piller.

Med vänliga hälsningar

Sofia Alsing, barnmorska

Information om sidan

  • Manusförfattare:

    Sofia Alsing, barnmorska